Pređi na glavni sadržaj

Mikro preduzeća u vanrednom stanju – Mali, a u stvari veliki borci

U doba pandemije koronavirusa i vanrednog stanja, svedoci smo kako je i velikim kompanijama otežano poslovanje.  Kako li je onda tek malim firmama?

Dok se za velike zna da imaju svoje oprobane procedure, podršku i čitave timove koji mogu da rade na reorganizaciji posla i prilagođavanju novonastaloj situaciji, šta da rade oni koji sve to nemaju? Oni mali preduzetnici, male firme, čije radnike možete da prebrojite na prste jedne ruke. Kako su se ti ljudi snašli u ovim okolnostima da bi preživeli?

Kad nužda natera na inovacije

Bez dileme, kao svetao primer izdvojili su se vlasnici čuvene pančevačke pekare Stankoski, koji su nakon uvođenja vanrednog stanja i velike gužve koja se stvorila u pekari, došli na ideju da patentiraju” prvi automat za burek – burekomat, koji je za kratko vreme postao prava senzacija.

Svetlana Radaković je pekaru Stankoski nasledila od dede i oca. U buregdžinici, zajedno sa mužem i još dvoje zaposlenih, već godinama predano radi.

– Moj suprug se dosetio da napravimo burekomat, pozvali smo majstora, stavljena su nova vrata i staklo i napravljeni otvori i mali pult. Tako smo zaštitili i sebe i naše mušterije koje žele i dalje da kupuju burek– kaže Svetlana za portal HR Lab.

Burekomat radi isto kao i šalter, a čak je i ispisano gde se daje novac, a gde dobija burek. Kupci naruče kod radnice, koja na sebi ima masku i rukavice, plate kroz jedan otvor, a burek dobiju kroz drugi.

– Ljudima se dopada. Prvo im je bilo malo neobično, a sad im se baš sviđa. Nikada ne znate na šta će vas nužda naterati, a nas jeste nužda na ovo naterala. Važno je da se u ovim okolnostima ponašamo odgovorno, zaštitimo i sebe i druge, a posao sačuvamo dodaje Svetlana.

Vežbamo, prodajemo, savetujemo onlajn

Dobar primer je i Joga Centar Feniks, koji je u skladu sa odlukama Vlade Srbije, morao privremeno da zatvori svoja vrata.

Ipak, kako su naveli na njihovoj Fejsbuk stranici, odlučili su da to nije kraj za sve ljubitelje joge, pa su organizovali besplatne onlajn časove ponedeljkom, sredom i petkom. Kako su objasnili, i na taj način žele da podrže sve one koji pokušavaju da u ovim vremenima ostanu smireni i u dobroj formi.

Iako je opcija vežbanja online i ranije postojala, neki fitnes centri su na ovu opciju stavili potpuni fokus, pa možete vežbati u manjim grupama ili sa personalnim trenerom preko platformi kao što su Skype, Zoom, MS Teams i slične.

Prodaju voće i povrće preko Fejsbuka

Zatvorene su i gradske pijace pa su prodavci mahom napravili Fejsbuk stranice i tako oglasili da razvoze voće i povrće svojim mušterijama.

– I pre nego što su pijace bile zatvorene, naše redovne mušterije, stariji građani, su nas molili da im sveže voće i povrće donosimo na kućnu adresu. Prvih nekoliko dana nakon odluke o zatvaranju pijaca smo intenzivno razmišljali šta nam je činiti i onda smo doneli odluku da napravimo Fejsbuk stranicu i Instagram profil.

Zaista nismo mogli ni da zamislimo da ćemo dobiti ogroman broj porudžbina, tako da sada imamo mnogo više posla nego dok je pijaca bila otvorena.  Procedura je jednostavna, mi spremimo namirnice, najavimo svoj dolazak, obavestimo ih o iznosu koji treba da pripreme, a potom im ostavljamo kese ispred vrata, a oni nama novac. Praktično se i ne srećemo – ispričao nam je Igor Vilaj.

Pored voća i povrća putem društvenih mreža se nude i sirevi, ajvar, džemovi, slatka, suhomesnati proizvodi, orašasti proizvodi i čajevi.

Pokrenuta je i platforma Ponovo radi pijaca putem kojih se proizvođači i kupci povezuju, a narudžbine i plaćanje se odvija van samog sajta.

Obrok na kućni prag

Odlukom Vlade Srbije pravnim licima i preduzetnicima u oblasti trgovine zabranjeno je serviranje i neposredno posluživanje hrane u zatvorenim prostorima i u prostoru bašti na otvorenom.

Restorani ne rade, ali zato cveta dostava. Čak su se i radnje koje prodaju gotova jela potpuno prilagodile i fokusirale na isporuku toplih obroka do kućnog praga. Ako nemaju organizovanu sopstvenu dostavu, mnogi sada već koriste usluge različitih platformi koje im omogućavaju da hranu brzo distribuiraju do korisnika razvijajući istovremeno koncept tzv. beskontaktne dostave, kao što su na primer Wolt ili Glovo.

I duša da se sačuva

Čak su se i oni koji i inače brinu o ljudskoj duši organizovali kako bi još više pomogli, naročito  građanima koji ne izlaze lako na kraj sa pandemijom i boravkom kod kuće.

Psihološko savetovalište Pričajmo o tome, objavilo je da kolege psihoterapeuti samoorganizovano i na svoju inicijativu žele da pomognu građanima koji se u ovoj situaciji osećaju uplašeno, izolovano, usamljeno dajući im besplatnu psihološku podršku i pomoć.

Gde god da pogledate oko sebe, videćete da su male firme u stvari veliki borci. Sa malo resursa i ljudi snašle su se da dođu do svojih klijenata, a možda i do nekih budućih, a da pritom poštuju sva nova pravila o bezbednosti tokom pandemije i vanrednog stanja. Ne samo da se prilagođavaju, već su i brzi i inovativni. I svašta se može od njih naučiti.

HR Lab novosti na email

Saznajte prvi najnovije informacije o regrutaciji, selekciji, brendiranju poslodavaca i najave događaja koje organizujemo za vas.

Slične vesti

NovostiDa li odluku o radu od kuće prepustiti zaposlenima?

Itekako je važno da li zaposleni žele da rade na daljinu i da li datu mogućnost doživljavaju kao pogodnost i još jednu beneficiju više. Međutim, njihova želja nije jedino što treba uzeti u obzir pri odluci da li dozvoliti rad od kuće ili ne? Koje su prednosti? Ako smo mala firma, koja tek počinje, svako […]

NovostiMala i srednja preduzeća: Kada je HR neophodan?

Kada govorimo o zaposlenima, mi iz HR sveta često mislimo na ljude koji rade u velikim sistemima. Međutim, prema izveštaju Agencije za privredne registre, urađenom nakon predaje završnih računa za 2019. godinu, od ukupno 1.171. 890 zaposlenih, samo je njih 364.846 radilo u velikim kompanijama. Ostali su radili u srednjim, malim i mikro preduzećima. Kakvu […]

NovostiOkupila se prva generacija polaznika Employer Branding Akademije

Dugoočekivana Employer Branding Akademija, svetski poznate kompanije Universum, okupila je svoje predstavnike na višečasnovnom online događaju na kom je predstavljena agenda i plan rada. Ispred kompanije Universum, 16 polaznika prve generacije, pozdravili su Karl-Johan Hasselström, globalni direktor prodaje u kompaniji Universum, sa 20 godina iskustva u employer branding-u, od toga 15 u Universumu i Amin […]

NovostiBesplatna online radionica: HR Lab Asistent – Razvrstavanje kandidata

Hrlab.rs, najveća domaća platforma za poslodavce organizuje besplatnu radionicu pod nazivom “Razvrstavanje kandidata”, za HR-ove koji žele da unaprede i ubrzaju svoje procese selekcije koristeći alat HR Lab Asistent. Radionica će biti održana u ponedeljak 5. aprila u 14h, putem Zoom platforme. Predavač na radionici biće Dušica Vuković, saradnik za korisničku podršku sajta Hrlab.rs. Tema […]