Pređi na glavni sadržaj

Mikro preduzeća u vanrednom stanju – Mali, a u stvari veliki borci

U doba pandemije koronavirusa i vanrednog stanja, svedoci smo kako je i velikim kompanijama otežano poslovanje.  Kako li je onda tek malim firmama?

Dok se za velike zna da imaju svoje oprobane procedure, podršku i čitave timove koji mogu da rade na reorganizaciji posla i prilagođavanju novonastaloj situaciji, šta da rade oni koji sve to nemaju? Oni mali preduzetnici, male firme, čije radnike možete da prebrojite na prste jedne ruke. Kako su se ti ljudi snašli u ovim okolnostima da bi preživeli?

Kad nužda natera na inovacije

Bez dileme, kao svetao primer izdvojili su se vlasnici čuvene pančevačke pekare Stankoski, koji su nakon uvođenja vanrednog stanja i velike gužve koja se stvorila u pekari, došli na ideju da patentiraju” prvi automat za burek – burekomat, koji je za kratko vreme postao prava senzacija.

Svetlana Radaković je pekaru Stankoski nasledila od dede i oca. U buregdžinici, zajedno sa mužem i još dvoje zaposlenih, već godinama predano radi.

– Moj suprug se dosetio da napravimo burekomat, pozvali smo majstora, stavljena su nova vrata i staklo i napravljeni otvori i mali pult. Tako smo zaštitili i sebe i naše mušterije koje žele i dalje da kupuju burek– kaže Svetlana za portal HR Lab.

Burekomat radi isto kao i šalter, a čak je i ispisano gde se daje novac, a gde dobija burek. Kupci naruče kod radnice, koja na sebi ima masku i rukavice, plate kroz jedan otvor, a burek dobiju kroz drugi.

– Ljudima se dopada. Prvo im je bilo malo neobično, a sad im se baš sviđa. Nikada ne znate na šta će vas nužda naterati, a nas jeste nužda na ovo naterala. Važno je da se u ovim okolnostima ponašamo odgovorno, zaštitimo i sebe i druge, a posao sačuvamo dodaje Svetlana.

Vežbamo, prodajemo, savetujemo onlajn

Dobar primer je i Joga Centar Feniks, koji je u skladu sa odlukama Vlade Srbije, morao privremeno da zatvori svoja vrata.

Ipak, kako su naveli na njihovoj Fejsbuk stranici, odlučili su da to nije kraj za sve ljubitelje joge, pa su organizovali besplatne onlajn časove ponedeljkom, sredom i petkom. Kako su objasnili, i na taj način žele da podrže sve one koji pokušavaju da u ovim vremenima ostanu smireni i u dobroj formi.

Iako je opcija vežbanja online i ranije postojala, neki fitnes centri su na ovu opciju stavili potpuni fokus, pa možete vežbati u manjim grupama ili sa personalnim trenerom preko platformi kao što su Skype, Zoom, MS Teams i slične.

Prodaju voće i povrće preko Fejsbuka

Zatvorene su i gradske pijace pa su prodavci mahom napravili Fejsbuk stranice i tako oglasili da razvoze voće i povrće svojim mušterijama.

– I pre nego što su pijace bile zatvorene, naše redovne mušterije, stariji građani, su nas molili da im sveže voće i povrće donosimo na kućnu adresu. Prvih nekoliko dana nakon odluke o zatvaranju pijaca smo intenzivno razmišljali šta nam je činiti i onda smo doneli odluku da napravimo Fejsbuk stranicu i Instagram profil.

Zaista nismo mogli ni da zamislimo da ćemo dobiti ogroman broj porudžbina, tako da sada imamo mnogo više posla nego dok je pijaca bila otvorena.  Procedura je jednostavna, mi spremimo namirnice, najavimo svoj dolazak, obavestimo ih o iznosu koji treba da pripreme, a potom im ostavljamo kese ispred vrata, a oni nama novac. Praktično se i ne srećemo – ispričao nam je Igor Vilaj.

Pored voća i povrća putem društvenih mreža se nude i sirevi, ajvar, džemovi, slatka, suhomesnati proizvodi, orašasti proizvodi i čajevi.

Pokrenuta je i platforma Ponovo radi pijaca putem kojih se proizvođači i kupci povezuju, a narudžbine i plaćanje se odvija van samog sajta.

Obrok na kućni prag

Odlukom Vlade Srbije pravnim licima i preduzetnicima u oblasti trgovine zabranjeno je serviranje i neposredno posluživanje hrane u zatvorenim prostorima i u prostoru bašti na otvorenom.

Restorani ne rade, ali zato cveta dostava. Čak su se i radnje koje prodaju gotova jela potpuno prilagodile i fokusirale na isporuku toplih obroka do kućnog praga. Ako nemaju organizovanu sopstvenu dostavu, mnogi sada već koriste usluge različitih platformi koje im omogućavaju da hranu brzo distribuiraju do korisnika razvijajući istovremeno koncept tzv. beskontaktne dostave, kao što su na primer Wolt ili Glovo.

I duša da se sačuva

Čak su se i oni koji i inače brinu o ljudskoj duši organizovali kako bi još više pomogli, naročito  građanima koji ne izlaze lako na kraj sa pandemijom i boravkom kod kuće.

Psihološko savetovalište Pričajmo o tome, objavilo je da kolege psihoterapeuti samoorganizovano i na svoju inicijativu žele da pomognu građanima koji se u ovoj situaciji osećaju uplašeno, izolovano, usamljeno dajući im besplatnu psihološku podršku i pomoć.

Gde god da pogledate oko sebe, videćete da su male firme u stvari veliki borci. Sa malo resursa i ljudi snašle su se da dođu do svojih klijenata, a možda i do nekih budućih, a da pritom poštuju sva nova pravila o bezbednosti tokom pandemije i vanrednog stanja. Ne samo da se prilagođavaju, već su i brzi i inovativni. I svašta se može od njih naučiti.

Pretplatite se na HR novosti

Saznajte najnovije informacije o regrutaciji, selekciji, brendiranju poslodavaca i najave događaja koje organizujemo za vas.

Slične vesti

NovostiSvi kandidati i dokumenti na jednom mestu 

Razvojem HR Laba želimo da olakšamo proces selekcije i obezbedimo vam prostor da više pažnje usmerite na izgradnju odnosa sa kandidima, a ne na logistiku njihovih prijava. Prijave kandidata u HR Labu su dostupne na klik – na svim uređajima i u svako doba. Ovaj alat za selekciju krije mnogo opcija koje će vam pomoći […]

NovostiPočelo je najveće istraživanje brenda poslodavaca u Srbiji – talentX!

Najavljivali smo ga dugo, trebalo je sve da krene u martu ali nas je korona omela i evo nas sada u julu, u punom jeku prikupljanja upisa ispitanika kroz brojne kanale promocije. Istraživanje talentX predstvlja po obimu najveće istraživanje ove vrste na domaćem tržištu. Ovako veliko istraživanje pokrenuli smo sa ciljem da saznamo nekoliko važnih informacija sa srpskog tržišta rada. Krenimo redom:  Ko su najpoželjniji poslodavci u Srbiji  Svaka […]

NovostiAnaliza nedoumica o primeni Vladine Uredbe o fiskalnim pogodnostima i direktnim novčanim davanjima

Dana 10. aprila 2020. godine stupila je na snagu Uredba Vlade Republike Srbije na osnovu koje se iz budžeta Republike Srbije obezbeđuju fiskalne pogodnosti i direktna novčana davanja privrednim subjektima u privatnom sektoru u cilju ublažavanja ekonomskih posledica nastalih usled bolesti COVID-19 (u daljem tekstu: Uredba), o čemu smo pisali u jednom od prethodnih tekstova. […]

NovostiBesplatni webinar – Employer branding (u doba krize)

Preko umetnosti kreiranja EVP-a, do uspešnog eksternog komuniciranja Employer branding, strategije postavljanja i komunikacije, već dugo su ključni procesi u kompanijama. U procesu kreiranja same EB strategije, kompanije (HR, komunikacije, marketing) susreću se sa velikim izazovima. Od toga ko je glavni nosilac ovog cilja, sa kim je najbolje da usklađuju potrebe koje imaju, preko umetnosti […]