Pređi na glavni sadržaj

Pandemija testira brend poslodavca, ali mnogo više društvo u kojem živimo

5. april 2021.
·3 minuta za čitanje

Ako do sada nismo verovali da živimo u krajnje neizvesnom i nepredvidivom svetu (tzv. VUCA svet) sada bi trebalo da verujemo da Teorija crnog labuda, koja predviđa scenarije za koje niko nije verovao da su mogući, više nije samo teorija već i realnost.

Međutim, život je dobrim delom ono što mi stvaramo od njega i upravo smo mi ti koji unose predvidljivost, ali samo ukoliko smo uvek tu jedni za druge.

Da li je solidarnost jedna od vaših korporativnih vrednosti? Ako jeste, možete li je potvrditi u društvu koje nije solidarno? Naravno da ne. Zbog toga je Covid-19 ne samo test za brend poslodavca, već mnogo više za celokupno društvo u kojem živimo.

Pandemija kao trijumf VUCA sveta

VUCA svet je akronim sastavljen od početnih slova četiri reči na engleskom jeziku.

Slovo V je početno slovo engleske reči Volatility što znači nestalnost. Još je Heraklit rekao da se ne može dva puta ući u istu reku želeći da istakne da je promena i kretanje osnova života i da je sve prolazno.

U materijalnom smislu jeste tako i baš zbog toga je čovek kroz celokupnu svoju istoriju imao potrebu da veruje i teži ka Večnosti.

Slovo U je početno slovo engleske reči Uncertainty što znači neizvesnost. Ne znamo šta donosi sutra. I to jeste tačno. Treba se prepustiti životnom toku. Treba imati poverenja u životni tok. Ali na čemu da zasnivamo to poverenje ako nema Humanosti jer nema dobrih ljudi.

O kakvom pozitivnom ishodu možemo da govorimo ako nismo savladali pohlepu i ako se neprestano nadmećemo za prevlast i nadmoć? Tu nema morala, a bez morala nema održivosti.

Ukoliko težimo održivosti potrebno je da se okrenemo onome što je ispravno, večnim i neprolaznim vrednostima, a to su sve nematerijalne vrednosti kao što su: Solidarnost, Saradnja i Poverenje.

Međutim, umesto toga u vrhu današnje hijerarhije vrednosti su Ekonomija i Profit koji su iznad Čoveka jer nisu sredstvo u njegovim rukama. Na žalost, sva nada se danas polaže na Novac, po sistemu ako imaš para niko ti ne treba.

Slovo C je početno slovo engleske reči Complexity što znači složenost koja ukazuje na to da život više nije jednostavan već sve složeniji i komplikovaniji. Naravno da život nije jednostavan ako ne postoji egzistencijalna sigurnost, ako je potrebno raditi više povremenih i privremenih poslova da bi se preživelo, a naročito ako uz to treba brinuti i o porodici.

Život je tim teži i stresniji ako umesto saradnje vladaju odnosi nadmetanja, a umesto zajednice postoji još samo usamljeni pojedinac.

Slovo A je početno slovo engleske reči Ambiguity što znači višeznačnost. To znači da više nije najjasnije šta je ispravno, pravedno i istinito.

Kada se stvari posmatraju kroz prizmu različitih interesa onda je jednima ispravno jedno, a drugima drugo svakome ono što njemu odgovara.

Ne brine se i ne vodi računa o opštem dobru. Opšte dobro je postalo nepotreban trošak koji treba skresati.

Imali smo priliku da vidimo kako to izglada u zemljama u kojima se nije dovoljno ulagalo u javno zdravstvo.

VUCA svet kao nepromenljiva datos ili …

Taj zastrašujući svet se predstavlja kao trajno stanje, nepromenjiva datost koju ne možemo da menjamo kako bi bio više po meri ljudi, humaniji, pravedniji, lepši i harmoničniji. Umesto toga poruka je da treba da mu se prilagodimo ako želimo da opstanemo.

Međutim, paradoksalno pandemija kao nešto što bi trebalo da bude trijumf VUCA sveta je ujedno i nešto što ga urušava pokazujući nam da ne možemo bez zaštite države kao regulatornog tela, bez ulaganja u javno zdravstvo, bez nacionalne privrede, bez solidarnosti kako na nacionalnom tako i na međunarodnom nivou.

Potrebno nam je da negujemo solidarnost na svim nivoima i da učimo decu tome od malih nogu. Međutim, solidarnost je danas zamenjena empatijom što izgleda licemerno jer saosećanje nije dovoljno. Potrebno je pomoći onima kojima je pomoć potrebna.

Svaka kriza nas tera na preispitivanje vrednosti i ozbiljan zaokret u tom smislu. Kuda ide ovaj svet, kakvo smo mi to društvo ali i kakva smo mi to firma?

Može li profit da bude merilo svih stvari? Ili možda dolazi vreme kada će najveću prednost ostvarivati društva i kompanije u kojima humanizam nije umro i u kojima su ljudi još uvek tu jedni za druge.

 

 

HR Lab novosti na email

Saznajte prvi najnovije informacije o regrutaciji, selekciji, brendiranju poslodavaca i najave događaja koje organizujemo za vas.

Slične vesti

Employer BrandingMiloš Milaković: Za šalu uvek ima mesta, kompanije to moraju da shvate 

Ko god da je iole u svetu employer brandinga, zapošljavanja, marketinga ili prosto – na društvenim mrežama, nije mogao da ne primeti inovativni pristup u kreiranju EB kampanja.  Prvo smo imali priliku  da upoznamo  kompaniju ITengine kroz seriju satiričnih videa o tome kako IT scena u Srbiji izgleda, a nedavno nas je Miloš Milaković obradovao […]

Employer BrandingOsam pobedničkih strategija za lidere u sticanju talenata i brendiranju poslodavaca 

U ovom članku ćemo istražiti ključne strategije za efikasno pozicioniranje vaše organizacije i privlačenje vrhunskih talenata u 2024. godini.   Procenite i analizirajte svoj učinak u 2023. godini  Započnite sveobuhvatnim pregledom vaših marketinških strategija zapošljavanja, percepcije brenda poslodavca i ukupnog iskustva kandidata tokom prošle godine. Ova vežba će vam pomoći da identifikujete oblasti u kojima ste […]

Employer BrandingNaš blog tekst – najbolje mesto na kojem o sebi pričate kandidatima

Kome najviše verujemo kada kupujemo auto, kućne aparate, kada idemo kod frizera ili biramo lekara? Svi slušamo preporuke prijatelja, komšija, poznanika, svih koji su imali nekog dodira sa onim šta nas zanima i kojima verujemo na osnovu iskustva. Znamo da situacija nije mnogo drugačija ni kada se kandidati raspituju o kompaniji, poslu, uslovima rada, beneficijama, […]

Employer BrandingtalentX MasterClass: Kako postati atraktivan poslodavac u Srbiji

U utorak 21. novembra održan je prvi talentX MasterClass, događaj koji je koncipiran kao poslovna simulacija u kojoj se kroz timski rad pronalazilo rešenje za pozicioniranje predstavljenog poslodavca kao atraktivnog na tržištu. Ova celodnevna radionica je okupila predstavnike HR-a i EB-a preko 30 najvećih kompanija u Srbiji. Svi prisutni su tokom dana imali priliku da […]