Pređi na glavni sadržaj

INTERVJU JAN DE JONG – čovek koji je uveo četvorodnevnu radnu nedelju u svojoj firmi u Hrvatskoj!

Nedavno je pažnju na regionalnom nivou privukao preduzetnik iz Holandije koji se skrasio u Splitu – Jan de Jong, jedan od osnivača kompanije Webpower Adria. Ova kompanija je specijalizovana za email marketing i marketing automatizacije. Jan je uveo radnu nedelju od 4 dana, a ta ideja je pobrojala brojne pozitivne reakcije i van Hrvatske.

Kako je tekao njegov poslovni put, šta su danas trendovi u biznisu i koje je zaključke doneo nakon višegodišnjeg iskustva, Jan de Jong otkriva u intervjuu za naš HR Lab.

– Imao sam samo 22 godine kada sam napustio Holandiju i počeo da živim u Splitu. Ceo svoj profesionalni život sam preduzetnik. Prvi posao sam započeo u Splitu, kada sam osnovao kompaniju M+Group. Ova kompanija se trenutno kotira na Zagrebačkoj berzi i zapošljava preko 8.000 ljudi u regionu. Iz te priče sam izašao 2016. godine i prodao svoje akcije M+Grupe, koja je tada brojala više od 400 zaposlenih, a jako sam ponosan na činjenicu da je kompanija koju sam osnovao pre skoro 15 godina, danas među najvećim poslodavcima u regionu.

Moja supruga Slavica je iz Splita, i naše četvoro dece je rođeno tu i svi imaju i hrvatski i holandski pasoš. Kod kuće, moja supruga sa decom priča samo hrvatski, ja sa decom govorim samo holandski, dok supruga i ja međusobno pričamo na engleskom. Dakle, naši mali de Jong-ovi već tečno govore tri jezika. Nakon što sam prodao svoj prvi posao, sagradili smo kuću nedaleko od Splita i plan nam je da ostanemo u Hrvatskoj.

San – priprema Hrvatske za sledeće generacije

Podelite sa nama svoje utiske o ovom regionu, otkud tolika ljubav prema Hrvatskoj i ovom podneblju?

U poslednjih 15 godina putovao sam dosta po regionu, uglavnom poslovno. Skoro 5 godina sam imao kancelarije u Zagrebu i Beogradu, a u jednom trenutku sam razmišljao i o otvaranju kancelarije u Skoplju. Za mene, ovaj region nudi mnoge preduzetničke mogućnosti i odličan način života – međutim, ovaj region takođe ima mnoge izazove. Jedna od najbolnijih stvari koje vidim je da se mnogi, uglavnom mladi i talentovani ljudi sele u inostranstvo kako bi pronašli mogućnosti i sreću.

S druge strane, preselio sam se iz Holandije u Hrvatsku i ovde pronašao svoje mogućnosti i sreću. Budući da sam otac četvoro dece, postajalo mi je sve važnije da svojim preduzetničkim nastojanjima mogu pomoći u pripremi Hrvatske za sledeću generaciju – stvaranjem novih mogućnosti ovde. Pretvaranje ovoga u regionalnu priču, bilo bi ostvarenje sna.

Jan-intervju-1

Izvor: Personal album (HRT show “Druga Strana” with Željko Kardum)

Tokom 2020. pokrenuo sam digitalne nomadske vize u Hrvatskoj, što je rezultiralo time da je Hrvatska sedma zemlja na svetu koja je poželela dobrodošlicu digitalnim nomadima dajući im dozvole za boravak do 12 meseci. Jedna od stvari na kojima trenutno radim je da podržim Crnu Goru da krene stopama Hrvatske, uvođenjem takve digitalne nomadske vize – i svaka zemlja u regionu koja želi da učini takve korake može računati na moju podršku.

Ko ili šta vas je inspirisao na ovu ideju, otkud je došla inicijativa?

Inspirisao me je eksperiment urađen na Islandu, gde su testirali četvorodnevnu radnu nedelju. Prema tim rezultatima, rad četiri dana u nedelji smanjio bi stres i povećao produktivnost. Takođe, u Holandiji je vrlo uobičajeno raditi manje od 5 dana – i ljudi to generalno vole, tako da je bilo prilično lako razmišljati u tom pravcu.

Prvi put smo počeli da razmišljamo o četvorodnevnoj radnoj nedelji pre leta. Pre donošenja konačne odluke, istražili smo trenutno opterećenje članova našeg tima da bismo videli da li bi takav potez imao negativan uticaj na način na koji radimo. Zaključili smo da bismo zaista mogli da uvedemo četvorodnevnu radnu nedelju i veoma smo uzbuđeni zbog ovog novog poglavlja za našu kompaniju. Sve u svemu, očekujemo veće zadovoljstvo zaposlenih, što bi trebalo da rezultira zadovoljnim klijentima.

Kako ste uskladili poslovanje sa novim radnim modelom, a kako su vaši klijenti reagovali na ovu promenu?

Reakcije su bile vrlo dobre. Svi klijenti znaju da smo im i dalje dostupni punih 5 radnih dana, a interno smo se tako organizovali da posao ne trpi. Pojedini saradnici su nam rekli da se nadaju da će i njihovi poslodavci takođe početi sa ovom praksom.

Važnije od rada je živeti ispunjen život

Webpower Adria je mala kompanija koja trenutno zapošljava 9 ljudi, šta je to zbog čega ste bili sigurni da je ovo odlična odluka za vas? Da li ste razgovarali sa zaposlenima pre donošenja odluke?

Iako smo mala kompanija, volim da verujem da možemo napraviti veliki uticaj onim što radimo i liderstvom koje pokazujemo u tome kako radimo. Naravno, svi su bili jako uzbuđeni kada smo rekli da ćemo od septembra 2021. uvesti četvorodnevnu radnu nedelju. Njihove reakcije su bile divne, svi su bili presrećni i nasmejani.

Da li možete da podelite utiske zaposlenih nakon par nedelja ovakvog modela rada?

Nekoliko nedelja nakon uvođenja četvorodnevne radne nedelje, pitao sam kolege o njihovom dosadašnjem iskustvu. Rekli su mi da imaju osećaj da imaju mnogo više vremena za porodične aktivnosti i obaveze, kao i druge stvari koje bi obično radili tokom vikenda. Rekli su i da tokom 4 dana koliko rade osećaju da posao moraju učiniti pre – ali svi završavaju posao. Sve u svemu, osećaju se opuštenije i izuzetno su zadovoljni četvorodnevnom radnom nedeljom.

Da li vidite neke negativne strane ovakvog načina rada?

Zaista nisam siguran da li bih mogao identifikovati neke stvarne nedostatke. Svi želimo uravnoteženije živote, vreme za vežbanje, opuštanje, lični razvoj i vreme sa voljenima. Rad je važan, ali važnije je živeti ispunjen život.

Način na koji danas radimo drastično se promenio od kada smo prvi put iskusili globalnu pandemiju. Preko noći su se naši domovi pretvorili u kancelarije, a kompanije su promenile način merenja rezultata. Više nismo merili vreme koje ljudi provode u kancelariji, već smo bili više fokusirani na ono što je zaista važno – rezultate. Rad od kuće ima mnoge prednosti, ali nije sve savršeno. Radno vreme je ovih dana sve zamućenije, a posebno kada smo tek počeli da radimo od kuće, neretko biste dobili mejlove kolega kasno uveče.

Kreirajte sadržaj sa ciljem da ponudite vrednost

Kako biste ukratko predstavili vašu kompaniju?

Webpower Adria osnovana je 2016. godine i trenutno zapošljava devetoro ljudi. Mi smo mlada i dinamična firma sa sedištem u Zagrebu – gde prosečni zaposlenik ima 28 godina. Bili smo prva kompanija, lokalno prisutna u regionu koja je nudila marketing putem e-pošte i usluge automatizacije marketinga. Volimo raditi stvari drugačije, biti otvoreni i imati jedinstven pristup načinu na koji vodimo i razvijamo svoje poslovanje.

Prošle godine zatalasali smo javnost sa kampanjom #BuyLocal (Kupuj Lokalno). Naša kampanja bila je direktna i nedvosmislena: za svakih 25 kompanija koje bi prešle sa usluga poput MailChimpa – ili drugih inostranih alata na naše – zaposlili bismo 1 osobu s punim radnim vremenom u Hrvatskoj. Ta kampanja je rezultovala sa 50 novih klijenata, što nam je omogućilo da zaposlimo dvoje novih kolega.

Jan-intervju-2

Izvor: Bug Future Show

U skladu sa našim jedinstvenim pristupom, načinu vođenja i razvoja poslovanja, želeli smo da budemo među prvim kompanijama u zemlji koje su uvele četvorodnevnu radnu nedelju. Čvrsto verujem da će, ako se brinete o svojim ljudima, oni brinuti o vašim klijentima.

Ako biste morali da date jedan savet kompanijama u regionu – koji bi to savet bio?

Moj savet bi bio da, ako želite da unapredite svoju kompaniju, prestanite da gledate unazad na to kako se nekada radilo. Budite otvoreni, prilagodite se okruženju koje se stalno menja – i ako je moguće, pokušajte da budete vođa, lider pri uvođenju novina, novih metoda, a ne puki sledbenik.

Takođe bih uvek predložio da se, bez obzira na to u kakvom se poslu bavite, usredsredite na razvoj snažne strategije marketinga sadržaja. Ne stvarajte sadržaj sa ciljem prodaje. Kreirajte sadržaj sa ciljem da ponudite vrednost. Ako nastavite da nudite vrednost, klijenti će na kraju kupovati od vas.

I na kraju, ali ne i najmanje važno, mogu savetovati bilo koju kompaniju da kontaktira Webpower Adria ako želite da izvučete maksimum iz svojih marketinških aktivnosti putem e-maila.

Ovo pitanje vam sigurno često postavljaju – šta biste istakli kao prednosti i mane života u Hrvatskoj/Regionu u odnosu na život u Holandiji/Evropskoj Uniji?

U zemljama poput Holandije teško je biti inovativan ili u nečemu biti lider. To je zbog jake konkurencije i konkurencije koja često ima mnogo budžeta da se takmiči sa vama. U ovom regionu imate priliku da budete prvi pokretač, da budete prepoznati kao inovator i da zauzmete vodeću poziciju na tržištu. Pokrenuo sam nekoliko preduzeća u poslednjih 15 godina – iako su različite prirode – sve su imale nešto zajedničko: To je već učinjeno u Holandiji, ali ne i u ovom regionu.

Zamislite da je godina 2040. Kako izgleda regionalno tržište rada?

Uz prave napore, verujem da ovaj region može biti poznat po svom veoma jakom IT sektoru. Jedna od mojih ličnih želja bila bi da ovaj region pomogne ishrani Evrope razvijanjem jakog, visokotehnološkog poljoprivrednog sektora.

Iz tog razloga sam i suosnivač kompanije CROP. Sa CROP-om želimo preneti holandsku poljoprivrednu tehnologiju – staklenike u Hrvatsku. Naša je misija osigurati da postanemo manje zavisni o uvozu hrane, te da s vremenom možemo Hrvatsku ponovo da pretvorimo u zemlju izvoznicu – kao što je to nekad bila, a možda i ostatak regiona.

 

Izvor naslovne fotografije: Dražen Tomić

HR Lab novosti na email

Saznajte prvi najnovije informacije o regrutaciji, selekciji, brendiranju poslodavaca i najave događaja koje organizujemo za vas.

Slične vesti

NovostiBenefiti zaposlenih na konferenciji “Benefit Day”

Benefiti.rs već drugu godinu zaredom okuplja zajednicu HR i Comp&Ben profesionalaca zainteresovanih za teme koje se tiču lokalnih i globalnih trendova, kao i najboljih praksi u pružanju benefita za zaposlene. Benefit Day je osmišljen kao poludnevni online događaj, a biće organizovan u četvrtak 7. oktobra od 13 do 17h. Na konferenciji će biti predstavljeno najnovije […]

Novosti3Lateral: Svaki član tima je ambasador kompanije

Ukoliko imate kvalitetne ljude u timu, onda i privlačite takve ljude da se prijave za rad u vašoj kompaniji, kaže u intervjuu za sajt HR Lab Jelena Brkić, PR & Marketing manager kompanije 3Lateral. Ona smatra da je svaki član tima ambasador kompanije, i da to je suština njihove strategije. – Veoma nam je bitno, […]

NovostiGde se kriju dobri programeri?

Regrutacija IT stručnjaka i tehničkih lica postala je kamen spoticanja mnogim HR menadžerima koji su odlučili da svoju karijeru nastave u IT kompanijama. Zašto je toliko teško pronaći idealnog kandidata za programersku poziciju i da li problem leži u visokim zahtevima kandidata ili pogrešnim očekivanjima poslodavaca? Situacija nije crno bela i odgovornost je svakako u […]

NovostiO čemu sve POSLODAVAC ima OBAVEZU da obavesti ZAPOSLENOG?

U prethodnim tekstovima bavili smo se problemima i izazovima sa kojima se poslodavci suočavaju prilikom odabira kadrova za svoju firmu, odnosno pravilima koja moraju da slede u fazi pronalaska zaposlenih koje žele da angažuju, a potom smo pisali o zasnivanju radnog odnosa i ugovoru o radu. Prateći hronološki sled događaja u kompletnom odnosu poslodavac-zaposleni, nakon […]