Pređi na glavni sadržaj

Pandemija testira brend poslodavca, ali mnogo više društvo u kojem živimo

HR konsultant
5. april 2021.
·3 minuta za čitanje

Ako do sada nismo verovali da živimo u krajnje neizvesnom i nepredvidivom svetu (tzv. VUCA svet) sada bi trebalo da verujemo da Teorija crnog labuda, koja predviđa scenarije za koje niko nije verovao da su mogući, više nije samo teorija već i realnost.

Međutim, život je dobrim delom ono što mi stvaramo od njega i upravo smo mi ti koji unose predvidljivost, ali samo ukoliko smo uvek tu jedni za druge.

Da li je solidarnost jedna od vaših korporativnih vrednosti? Ako jeste, možete li je potvrditi u društvu koje nije solidarno? Naravno da ne. Zbog toga je Covid-19 ne samo test za brend poslodavca, već mnogo više za celokupno društvo u kojem živimo.

Pandemija kao trijumf VUCA sveta

VUCA svet je akronim sastavljen od početnih slova četiri reči na engleskom jeziku.

Slovo V je početno slovo engleske reči Volatility što znači nestalnost. Još je Heraklit rekao da se ne može dva puta ući u istu reku želeći da istakne da je promena i kretanje osnova života i da je sve prolazno.

U materijalnom smislu jeste tako i baš zbog toga je čovek kroz celokupnu svoju istoriju imao potrebu da veruje i teži ka Večnosti.

Slovo U je početno slovo engleske reči Uncertainty što znači neizvesnost. Ne znamo šta donosi sutra. I to jeste tačno. Treba se prepustiti životnom toku. Treba imati poverenja u životni tok. Ali na čemu da zasnivamo to poverenje ako nema Humanosti jer nema dobrih ljudi.

O kakvom pozitivnom ishodu možemo da govorimo ako nismo savladali pohlepu i ako se neprestano nadmećemo za prevlast i nadmoć? Tu nema morala, a bez morala nema održivosti.

Ukoliko težimo održivosti potrebno je da se okrenemo onome što je ispravno, večnim i neprolaznim vrednostima, a to su sve nematerijalne vrednosti kao što su: Solidarnost, Saradnja i Poverenje.

Međutim, umesto toga u vrhu današnje hijerarhije vrednosti su Ekonomija i Profit koji su iznad Čoveka jer nisu sredstvo u njegovim rukama. Na žalost, sva nada se danas polaže na Novac, po sistemu ako imaš para niko ti ne treba.

Slovo C je početno slovo engleske reči Complexity što znači složenost koja ukazuje na to da život više nije jednostavan već sve složeniji i komplikovaniji. Naravno da život nije jednostavan ako ne postoji egzistencijalna sigurnost, ako je potrebno raditi više povremenih i privremenih poslova da bi se preživelo, a naročito ako uz to treba brinuti i o porodici.

Život je tim teži i stresniji ako umesto saradnje vladaju odnosi nadmetanja, a umesto zajednice postoji još samo usamljeni pojedinac.

Slovo A je početno slovo engleske reči Ambiguity što znači višeznačnost. To znači da više nije najjasnije šta je ispravno, pravedno i istinito.

Kada se stvari posmatraju kroz prizmu različitih interesa onda je jednima ispravno jedno, a drugima drugo svakome ono što njemu odgovara.

Ne brine se i ne vodi računa o opštem dobru. Opšte dobro je postalo nepotreban trošak koji treba skresati.

Imali smo priliku da vidimo kako to izglada u zemljama u kojima se nije dovoljno ulagalo u javno zdravstvo.

VUCA svet kao nepromenljiva datos ili …

Taj zastrašujući svet se predstavlja kao trajno stanje, nepromenjiva datost koju ne možemo da menjamo kako bi bio više po meri ljudi, humaniji, pravedniji, lepši i harmoničniji. Umesto toga poruka je da treba da mu se prilagodimo ako želimo da opstanemo.

Međutim, paradoksalno pandemija kao nešto što bi trebalo da bude trijumf VUCA sveta je ujedno i nešto što ga urušava pokazujući nam da ne možemo bez zaštite države kao regulatornog tela, bez ulaganja u javno zdravstvo, bez nacionalne privrede, bez solidarnosti kako na nacionalnom tako i na međunarodnom nivou.

Potrebno nam je da negujemo solidarnost na svim nivoima i da učimo decu tome od malih nogu. Međutim, solidarnost je danas zamenjena empatijom što izgleda licemerno jer saosećanje nije dovoljno. Potrebno je pomoći onima kojima je pomoć potrebna.

Svaka kriza nas tera na preispitivanje vrednosti i ozbiljan zaokret u tom smislu. Kuda ide ovaj svet, kakvo smo mi to društvo ali i kakva smo mi to firma?

Može li profit da bude merilo svih stvari? Ili možda dolazi vreme kada će najveću prednost ostvarivati društva i kompanije u kojima humanizam nije umro i u kojima su ljudi još uvek tu jedni za druge.

 

 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

5 načina kako da izgradite kulturu kontinuiranog učenjaEmployer branding5 načina kako da izgradite kulturu kontinuiranog učenja

Pojam i koncept kontinuiranog učenja relativno je nov na tržištu rada, ali to mu ne smeta da bude izuzetno relevantan. Osim što pomaže zaposlenom da razvije svoje veštine, primena kontinuiranog učenja u firmi omogućava da čitava firma bude rezilijentija na promene, uspešnija u savladavanju novih trendova i fleksibilnija pred svim nadolazećim izazovima. Ovo je posebno […]

Zašto psihološka sigurnost postaje ključ lojalnosti i angažovanostiEmployer brandingZašto psihološka sigurnost postaje ključ lojalnosti i angažovanosti

Psihološka sigurnost na poslu nije „ušuškanost“ nego rad bez straha, u slobodi.  Pandemija Covid-a je podigla na sto važnost kvaliteta života. Generacija Z je pristupila tržištu rada i glasno rekla da ne pristaje na toksičnost na radnom mestu. Digitalizacija je unela šumove u komunikaciju pa su otvorenost i dobro razumevanje postali važniji nego ikada. Jedna […]

Kako podržati menadžere da postanu bolji mentori, a ne samo ljudi sa titulomEmployer brandingKako podržati menadžere da postanu bolji mentori, a ne samo ljudi sa titulom

Za početak, da nešto razjasnimo – Svi menadžeri jedne kompanije treba da budu mentori. Svako ko je u poziciji da vodi ljude i da njima upravlja, treba da poseduje mentorske veštine da to i uradi na odgovarajući način. Ali, ako nije tako, ako znate iz iskustva u vašoj kompaniji, da nije tako, ne treba da […]

Aleksandra Vuković: Uloga HR-a je da oblikuje narativ i približi viziju promene svima u organizacijiEmployer brandingAleksandra Vuković: Uloga HR-a je da oblikuje narativ i približi viziju promene svima u organizaciji

U susret novom izdanju Empple festivala (30. septembra i 1. oktobra u Ložionici u Beogradu), razgovarao sam sa Aleksandrom Vuković, osnivačicom i direktorkom agencije nura* digital. Aleksandra je preduzetnica i autorka Singular Advantage Framework-a, sa bogatim iskustvom u radu sa startapovima i scale-up kompanijama. Na Empple festivalu predstaviće se predavanjem Before You Pivot, Reframe, u […]