Skip to main content

Neispunjena očekivanja zaposlenih – „psihološki ugovor“

HR Direktor, Wint - Wagen International
15. jul 2025.
·2 minuta za čitanje

Radni odnos se pokreće kroz „ugovor o radu“ gde su definisane mnoge formalne obaveze i prava: zarada, radno vreme, mesto rada, preduslovi za otkaz ugovora o radu i slično. U momentu potpisivanja ugovora o radu, novozaposleni ali i poslodavac kreiraju i jedan neformalan, nepotpisan psihološki ugovor kojim se kreiraju očekivanja obe strane. Ta očekivanja su snažna ali najčešće, nikad neizrečena. 

Primeri „psihološkog ugovora“: 

  • „Ako se pokažem, korigovaće mi zaradu“ 
  • „Ako napravim grešku, moj nadređeni će imati razumevanja“ 
  • „Kolege će mi pomoći tokom onboarding-a“ 

Ili iz perspektive poslodavca: 

  • „Ovaj zaposleni će biti lojalan“ 
  • „Ostvariće dobre odnose sa našim zaposlenima, kupcima, partnerima“ 
  • „Značiće mu benefiti koje nudimo“ 

Važnost ovih očekivanja je velika jer utiče na motivaciju zaposlenog kao i na tretiranje zaposlenog od strane poslodavca. Ujedno, struktura ovog odnosa je nestabilna jer nigde nije jasno definisana ni komunicirana, pravila nisu jasna a mogućnost urušavanja očekivanja je velika.  

Kršenje „psihološkog ugovora“ je uzrok „tihog otkaza“ 

Kroz vreme, ako se zaposleni razočara ili mu se ne ispune ova psihološka očekivanja, on postaje demotivisan, povlači se i svoje angažovanje svodi na minimalno. Tada zaposleni ulazi u stanje „tihog otkaza“. To ne znači da je aktivno krenuo u potragu za drugim poslom nego baš suprotno: ostaje u kompaniji, dolazi na posao redovno ali nema volju da se trudi, da se uključuje više nego što mora, nema pozitivne emocije ka svom poslu ni timu, smanjuje produktivnost. Ukratko: ljut je na kompaniju i na ovaj način je „kažnjava“. 

Kako sačuvati psihološki ugovor? 

Nije lako (ni vremenski ni logistički) imati stalno na „radaru“ osećanja svih zaposlenih, njihova trenutna stanja motivacije. Pogotovu što motivacija varira stalno, na nju utiče veliki broj faktora, često sitnih ili nevidljivih. 

  • Transparentna i stalna komunikacija: ako se komunicira više i redovnije, veće su šanse da se prepozna razočarenje ili da se „uhvati“ crvena zastavica koju zaposleni podiže 
  • Prilikom selekcije, bitno je sagledati makar ona očekivanja koja zaposleni može u tom momentu da formuliše i komunicira. Nerealna očekivanja dovode do brzih razočarenja. 
  • Priznavanje rada i truda u organizaciji dovodi do osećaja pripadnosti i poštovanja. Danas smo više usmereni da cenimo rezultat a ne trud i napore koje neko uloži.  
  • Podrška zaposlenima u kriznim i teškim situacijama: čak i ako ne ispunimo sva očekivanja zaposlenih, veliki pozitivan uticaj na njihov odnos prema poslodavcu ima naša uloga u kriznim momentima: ne ostavljati zaposlene „na cedilu“, ponuditi podršku i pomoć, fleksibilnost ka zaposlenom koji ima kritičnu fazu u životu, razumevanje zaposlenih u takvim situacijama. Ljudi pamte ko im je bio od pomoći kad im je bilo najteže.  
  • Najčešće nepravda i diskriminacija ruše „psihološki ugovor“: favorizovanje nekih drugih, nepriznavanje truda, nedostatak pohvala, česte kritike i slično utiču najviše na motivaciju zaposlenih. Svi lideri bi trebalo makar da stalno rade na tome da ovakvih situacija nema. Nemoguće je možda biti savršen lider u svakoj situaciji ali ako se lideri trude i imaju ovo u vidu, prilike da naprave grešku će se smanjivati.  

I HR može da pomogne u čuvanju „psiholoških ugovora“: 

  • Osvešćivanje važnosti „psihološkog ugovora“  kod menadžmenta 
  • Neformalna i formalna ispitivanja klime u organizaciji. Fokus grupe, upitnici, razgovori 1 na 1 ili takozvani „stay intervjui“ mogu biti prevencija „exit intervjua“ i dati šansu za blagovremeno reagovanje 
  • Praćenje „mikro signala“ – sarkazam, pad inicijative, negativno komentarisanje i slično, često su pokazatelji upravo razočaranog zaposlenog čiji je „psihološki ugovor“ narušen. 
  • Edukacija menadžmenta o važnosti fidbeka, dvosmerne komunikacije ali i neformalne komunikacije sa zaposlenima, empatije, prepoznavanja potreba i slično.

 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Newsletter - employment and labor market news, educational and entertaining texts, and event announcements for HR and entrepreneurs.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

5 načina kako da izgradite kulturu kontinuiranog učenjaEmployer branding5 načina kako da izgradite kulturu kontinuiranog učenja

Pojam i koncept kontinuiranog učenja relativno je nov na tržištu rada, ali to mu ne smeta da bude izuzetno relevantan. Osim što pomaže zaposlenom da razvije svoje veštine, primena kontinuiranog učenja u firmi omogućava da čitava firma bude rezilijentija na promene, uspešnija u savladavanju novih trendova i fleksibilnija pred svim nadolazećim izazovima. Ovo je posebno […]

Zašto psihološka sigurnost postaje ključ lojalnosti i angažovanostiEmployer brandingZašto psihološka sigurnost postaje ključ lojalnosti i angažovanosti

Psihološka sigurnost na poslu nije „ušuškanost“ nego rad bez straha, u slobodi.  Pandemija Covid-a je podigla na sto važnost kvaliteta života. Generacija Z je pristupila tržištu rada i glasno rekla da ne pristaje na toksičnost na radnom mestu. Digitalizacija je unela šumove u komunikaciju pa su otvorenost i dobro razumevanje postali važniji nego ikada. Jedna […]

Kako podržati menadžere da postanu bolji mentori, a ne samo ljudi sa titulomEmployer brandingKako podržati menadžere da postanu bolji mentori, a ne samo ljudi sa titulom

Za početak, da nešto razjasnimo – Svi menadžeri jedne kompanije treba da budu mentori. Svako ko je u poziciji da vodi ljude i da njima upravlja, treba da poseduje mentorske veštine da to i uradi na odgovarajući način. Ali, ako nije tako, ako znate iz iskustva u vašoj kompaniji, da nije tako, ne treba da […]

Aleksandra Vuković: Uloga HR-a je da oblikuje narativ i približi viziju promene svima u organizacijiEmployer brandingAleksandra Vuković: Uloga HR-a je da oblikuje narativ i približi viziju promene svima u organizaciji

U susret novom izdanju Empple festivala (30. septembra i 1. oktobra u Ložionici u Beogradu), razgovarao sam sa Aleksandrom Vuković, osnivačicom i direktorkom agencije nura* digital. Aleksandra je preduzetnica i autorka Singular Advantage Framework-a, sa bogatim iskustvom u radu sa startapovima i scale-up kompanijama. Na Empple festivalu predstaviće se predavanjem Before You Pivot, Reframe, u […]