Pređi na glavni sadržaj

Građanima regiona najbitniji međuljudski odnosi i visina zarade prilikom odabira posla

HR Lab
Autor
7. novembar 2019.
·3 minuta za čitanje

Tokom nedavno završenog desetog online sajma zapošljavanja  „Virtuelni dani karijere i znanja 2019.“ sprovedeno je veliko regionalno istraživanje o očekivanjima ljudi prilikom odabira posla. U istraživanju je učestvovalo 4000 ispitanika iz četiri zemlje regiona : Hrvatska, Makedonija, Bosna i Hercegovina i Srbija.

Iz naše zemlje u istraživanju je učestvovalo nešto više od 1500 ispitanika od kojih 43% čine zaposleni, isti procenat nezaposlenih i 14% onih koji se i dalje školuju.

U celom regionu stanovnici Bosne i Hercegovine se najviše plaše za svoje radno mesto, dok je u Makedoniji taj strah najmanje izražen. Sa najnižom prosečnom platom bi bili zadovoljni Makedonci, dok najveću zaradu očekuju Hrvati.

Regionalno istraživanje o zapošljavanju

U narednih godinu dana skoro 70% građana Srbije želi da promeni posao

Na pitanje da li želite da promenite posao u narednih godinu dana čak 67% ispitanika iz naše zemlje odgovorilo je potvrdno, dok samo 9% ne želi da se odluči na taj korak, a svaki četvrti će se na taj korak odlučiti isključivo ako bude prisiljen.

47% ispitanika iz naše zemlje uopšte ne strahuje za svoje radno mesto, 24% je izrazilo bojazan dok 29% uopšte ne razmišlja o tome.  Što se tiče ostalih zemalja iz regiona, u Hrvatskoj je bojazan izrazilo 18% ispitanika, Bosni i Hercegovini 26%, dok građani Makedonije najmanje strahuju (16%).

Kada bi mogli birati idealnog poslodavca, najviše naših građana bi radilo za kompaniju u stranom vlasništvu (36%), sa druge strane 26% bi radilo za državnu firmu, dok bi 25% najradije bili preduzetnici. Svega 13% ispitanika bi radilo za kompaniju u domaćem vlasništvu.

Međuljudski odnosi i visina zarade presudni faktori u odabiru poslodavca

Ispitanici iz sve četiri zemlje regiona saglasni su da su na poslu ili prilikom odabira poslodavca najbitniji međuljudski odnosi. Visina zarade se ove godine u Srbiji vratila na drugo mesto, a za njom sledi radno vreme i mogućnost učenja i napredovanja.

Nezaposleni ispitanici iz Srbije sa druge strane u najvećoj meri priželjkuju bilo kakav posao nezaviso od struke. Za taj odgovor se opredelilo čak 61% nazaposlenih ispitanika. Najduži staž nezaposlenosti imaju oni koji su do 3 meseca bez posla (28%), ali za njima sleduju oni koji su bez posla više od 5 godina (20%). Od kada su nezaposleni, trećina ispitanika (29%) se javila na prosečno do 5 konkursa za posao, a njih 19% javilo se na 11-30 konkursa. Na više od 50 konkursa javilo se 13% ispitanika, dok se 16% nije javilo niti na jedan konkurs za posao.

Mladi koji se još uvek školuju u najvećoj meri očekuju da će posao naći u roku od 3 meseca po završetku školovanja (37%), nešto duži rok od 6 meseci je dalo 20% ispitanika, dok svega 8% ispitanika očekuje da će im za pronalazak posla biti potrebno duže od godinu dana. Do posla planiraju da dođu putem prakse u čak 67% odgovora, dok 23% njih bi do trajnog zaposlenja došlo putem honorarnog rada. Čak 65% mladih i dalje nema jasnu vizuju čime bi voleli da se bave, dok 32% želi da radi u struci za koju se školuju.

Najveću prosečnu zaradu očekuju Hrvati, a najnižu Makedonci

Na postavljeno pitanje o očekivanoj visini zarade kod poslodavca, naši građani bi bili zadovoljni sa prosečnom platom od 600 evra. Građani Hrvatske prednjače u očekivanjima sa prosekom od 1300 evra. Građani Bosne i Hercegovine bi bili zadovoljni sa platom od 700 evra, dok bi građane Makedonije zadovoljila prosečna plata od 565 evra.

Interesantna je činjenica da nezaposleni ispitanici u proseku očekuju oko 100 evra manju zaradu, nego oni koji su već u radnom odnosu, gde takođe zapažamo istu razliku od oko 100 evra u očekivanjima muških ispitanika spram ženskih gde žene takođe očekuju manju prosečnu zaradu.

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Produktivnost u vremenu rasutog fokusa: kako usmeriti pažnju na rezultateNovostiProduktivnost u vremenu rasutog fokusa: kako usmeriti pažnju na rezultate

U savremenom poslovnom svetu, gotovo da je postalo normalno biti zauzet. Kalendar je ispunjen sastancima, mejlovi neprestano stižu, obaveze se nižu bez pauze. Zaposleni rade mnogo, ali rezultati često ne prate uloženi napor. Umesto rasta, dolazi do zasićenja i pada kreativnosti. Ono što na prvi pogled izgleda kao produktivnost, zapravo je zauzetost, a granica između […]

Umanjenje zarade kao sankcijaNovostiUmanjenje zarade kao sankcija

Prema Zakonu o radu zaposleni ima pravo na odgovarajuću zaradu, koja se utvrđuje u skladu sa zakonom, opštim aktom i ugovorom o radu. Ovo je praktično osnovno pravo iz radnog odnosa i osnovni motiv zaposlenog za rad. Imajući u vidu navedeno, te da poslodavac ima obavezu da zaposlenom zaradu isplati do kraja meseca za prethodni […]

HR INSPIRAcija u Subotici: HR priče koje pokreću promeneNovostiHR INSPIRAcija u Subotici: HR priče koje pokreću promene

HR INSPIRAcija, radionica koja je okupila 40 HR stručnjaka iz različitih kompanija i industrija, održana je u prostorijama Inspira grupe u Subotici. Cilj događaja je bio da se kroz razmenu iskustava i praktičan rad otvore nova pitanja i ponude konkretna rešenja za savremene izazove u oblasti ljudskih resursa.  Uspešne HR priče koje inspirišu  Prvi blok radionice […]

Zaposleni ne traže samo bolji posao, već bolji život uz posao – poruka Infostuda sa Biznis Foruma u LeskovcuNovostiZaposleni ne traže samo bolji posao, već bolji život uz posao – poruka Infostuda sa Biznis Foruma u Leskovcu

Na ovogodišnjem Biznis Forumu u Leskovcu, održanom 29. oktobra, Gordana Jovičić, menadžerka prodajnog tima Infostuda, predstavila je rezultate istraživanja „Šta to radi zaposlene“, koje donosi svež pogled na motivaciju, zadovoljstvo i očekivanja zaposlenih u Srbiji. Istraživanje, u kojem je učestvovalo više od 3.100 zaposlenih i 750 donosilaca odluka u kompanijama, pokazalo je da su fleksibilnost, […]