Pređi na glavni sadržaj

Dalibor Šumiga: Previše generalizujemo šta je zaposlenima važno

25. april 2025.
·2 minuta za čitanje

Dalibor Šumiga je jedan od najprepoznatljivijih glasova regiona kada je reč o bihevioralnoj nauci, neuromarketingu i stvarima koje nas – bilo kao potrošače, bilo kao zaposlene – pokreću iznutra. Njegova predavanja su poznata po britkim, duhovitim i nimalo ulepšanim analizama savremenog tržišta rada i ponašanja ljudi u organizacijama. 

Uoči njegovog nastupa na konferenciji HR Experience 2025, razgovarali smo o najčešćim zabludama koje poslodavci imaju o svojim zaposlenima, o tome zašto “srećan zaposleni” nije univerzalna kategorija – i zašto AI još uvek ne može da zameni ono što zaista pokreće ljude na poslu.  

U marketingu znamo da univerzalne poruke retko rade. Zašto onda toliko kompanija i dalje koristi iste generičke pristupe (i parole) kada pokušava da angažuje zaposlene? 

Ne verujem da je kreativnost oglasa kod zapošljavanja prioritet bilo koje kompanije, pogotovo onih koje nude atraktivne pozicije. Znaju da je dovoljno da piše “Zapošljavamo!” 

Osim toga, jedan kreativan oglas za posao neće promeniti percepciju kompanije. Bolja je strategija stalno biti dobar u employer brandingu pa kad i staviš oglas “Zapošljavamo!” imaš kandidate koji su i pre objave oglasa znali da žele da rade kod tebe. 

Šta je, po tvom mišljenju, najveća zabluda koju kompanije imaju o svojim zaposlenima – i kako bi je podaci iz bihevioralne nauke mogli razbiti?

Da zaposlenii vole kompaniju jednako kao i vlasnici. Ne treba nam bihevioralna nauka za to – svako od nas tome svedoči na dnevnoj bazi. 

Šta zapravo znači “srećan zaposleni”? Da li smo preterali sa pokušajima da radno mesto postane izvor ispunjenja – ili još nismo ni počeli da ga gradimo kako treba?

“Srećan zaposleni” je stvar koja se previše generalizuje. Sreća zaposlenih zavisi i od toga koliko je srećan privatno, a to automatski utiče i na izvore njegove motivacije. Ako sam u kreditima, glavni motiv će mi biti novac; ako sam zadovoljan platom, a kreativna sam osoba, glavni motiv će mi biti izazovni projekti. Previše generalizujemo šta je bitno zaposlenima. 

Kad bi danas dizajnirao organizaciju od nule, koristeći sve što znaš o ljudskom ponašanju – koja bi tri ključna principa ugradio u njene temelje da bi zaposleni bili zaista zadovoljni i motivisani?

One na kojima sam i gradio svoju firmu dosad: 

  • uvek nagradi odlične radnike; nek se uspeh firme odražava i na platama ljudi
  • poštuj njihovo privatno vreme, ali ih nauči i da oni poštuju radne sate za koje su plaćeni
  • lojalnost, poštenje, proaktivnost i kreativnost su super moći; ljude koji imaju te karakteristike plati suvim zlatom 

 Veštačka inteligencija sve više ulazi u poslovanje – od HR softvera do automatizovanih feedback sistema. Ali može li AI zaista da razume nijanse odnosa, poverenja i motivacije među ljudima? 

AI još nema, a i neće tako brzo imati empatiju. Budući da mu fali i kreativnost, nije ni blizu da pretekne čoveka. 

 

Ne propustite priliku da 26. maja uživo u Beogradu upoznate i slušate Dalibora Šumigu! 

KUPI ULAZNICE 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Stranci sve češće rade u Srbiji, ali bez ulaganja u domaće kadrove nema stabilnog rastaNovostiStranci sve češće rade u Srbiji, ali bez ulaganja u domaće kadrove nema stabilnog rasta

Tržište rada u Srbiji prolazi kroz značajne promene. Dok mnogi domaći radnici i dalje odlaze u zapadne zemlje u potrazi za boljim uslovima, Srbija sve češće postaje destinacija za strane radnike. Ta promena nije samo vidljiva u broju oglasa za posao – ona se oseća na gradilištima, u fabrikama, restoranima i trgovinama, gde prisustvo stranih […]

5 razloga zašto HR timovi biraju Krojačevu školuNovosti5 razloga zašto HR timovi biraju Krojačevu školu

Skoro svaka savremena kompanija, bez obzira na veličinu, industriju ili lokaciju, danas se suočava sa pitanjima poput:  Kako da privučemo kvalitetne kandidate?   Kako da zadržimo ljude u koje verujemo?   Kako da ih razvijamo, a da im ne oduzimamo dragoceno vreme i fokus sa posla?  Ulaganje u razvoj zaposlenih više nije dodatna pogodnost. Postalo je standard […]

Kako merimo percepciju brenda poslodavca kroz istraživanje Talent XNovostiKako merimo percepciju brenda poslodavca kroz istraživanje Talent X

Biti poželjan poslodavac znači više od same reputacije – to znači privlačiti, zadržati i motivisati najbolje talente na tržištu. Percepcija vašeg brenda direktno utiče na to kako kandidati i zaposleni doživljavaju vašu kompaniju, a mi je merimo kroz tri ključne dimenzije (kognitivnu, emocionalnu i bihejvioralnu) i dodatno kroz percepciju održivosti poslovanja. Kada razumete kako vas […]

Ugovori o stručnom osposobljavanju i stručnom usavršavanjuNovostiUgovori o stručnom osposobljavanju i stručnom usavršavanju

Zakon o radu dopušta mogućnost angažovanja lica i bez zasnivanja radnog odnosa pod određenim uslovima. U tom smislu u prethodnom periodu konstatovali smo da Zakon o radu Republike Srbije propisuje četiri vrste rada van radnog odnosa: ugovor o privremenim i povremenim poslovima, ugovor o delu, ugovor o stručnom osposobljavanju i usavršavanju i dopunski rad. U […]