Pređi na glavni sadržaj

Dalibor Šumiga: Previše generalizujemo šta je zaposlenima važno

Tim lider u marketingu, Infostud
25. april 2025.
·2 minuta za čitanje

Dalibor Šumiga je jedan od najprepoznatljivijih glasova regiona kada je reč o bihevioralnoj nauci, neuromarketingu i stvarima koje nas – bilo kao potrošače, bilo kao zaposlene – pokreću iznutra. Njegova predavanja su poznata po britkim, duhovitim i nimalo ulepšanim analizama savremenog tržišta rada i ponašanja ljudi u organizacijama. 

Uoči njegovog nastupa na konferenciji HR Experience 2025, razgovarali smo o najčešćim zabludama koje poslodavci imaju o svojim zaposlenima, o tome zašto “srećan zaposleni” nije univerzalna kategorija – i zašto AI još uvek ne može da zameni ono što zaista pokreće ljude na poslu.  

U marketingu znamo da univerzalne poruke retko rade. Zašto onda toliko kompanija i dalje koristi iste generičke pristupe (i parole) kada pokušava da angažuje zaposlene? 

Ne verujem da je kreativnost oglasa kod zapošljavanja prioritet bilo koje kompanije, pogotovo onih koje nude atraktivne pozicije. Znaju da je dovoljno da piše “Zapošljavamo!” 

Osim toga, jedan kreativan oglas za posao neće promeniti percepciju kompanije. Bolja je strategija stalno biti dobar u employer brandingu pa kad i staviš oglas “Zapošljavamo!” imaš kandidate koji su i pre objave oglasa znali da žele da rade kod tebe. 

Šta je, po tvom mišljenju, najveća zabluda koju kompanije imaju o svojim zaposlenima – i kako bi je podaci iz bihevioralne nauke mogli razbiti?

Da zaposlenii vole kompaniju jednako kao i vlasnici. Ne treba nam bihevioralna nauka za to – svako od nas tome svedoči na dnevnoj bazi. 

Šta zapravo znači “srećan zaposleni”? Da li smo preterali sa pokušajima da radno mesto postane izvor ispunjenja – ili još nismo ni počeli da ga gradimo kako treba?

“Srećan zaposleni” je stvar koja se previše generalizuje. Sreća zaposlenih zavisi i od toga koliko je srećan privatno, a to automatski utiče i na izvore njegove motivacije. Ako sam u kreditima, glavni motiv će mi biti novac; ako sam zadovoljan platom, a kreativna sam osoba, glavni motiv će mi biti izazovni projekti. Previše generalizujemo šta je bitno zaposlenima. 

Kad bi danas dizajnirao organizaciju od nule, koristeći sve što znaš o ljudskom ponašanju – koja bi tri ključna principa ugradio u njene temelje da bi zaposleni bili zaista zadovoljni i motivisani?

One na kojima sam i gradio svoju firmu dosad: 

  • uvek nagradi odlične radnike; nek se uspeh firme odražava i na platama ljudi
  • poštuj njihovo privatno vreme, ali ih nauči i da oni poštuju radne sate za koje su plaćeni
  • lojalnost, poštenje, proaktivnost i kreativnost su super moći; ljude koji imaju te karakteristike plati suvim zlatom 

 Veštačka inteligencija sve više ulazi u poslovanje – od HR softvera do automatizovanih feedback sistema. Ali može li AI zaista da razume nijanse odnosa, poverenja i motivacije među ljudima? 

AI još nema, a i neće tako brzo imati empatiju. Budući da mu fali i kreativnost, nije ni blizu da pretekne čoveka. 

 

Ne propustite priliku da 26. maja uživo u Beogradu upoznate i slušate Dalibora Šumigu! 

KUPI ULAZNICE 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Motivacija zaposlenih počinje od ličnog razvojaNovostiMotivacija zaposlenih počinje od ličnog razvoja

Na prvi pogled, u mnogim timovima sve deluje besprekorno. Zadaci su završeni, rokovi ispoštovani, projekti predati na vreme. Ipak, iza uredne spoljašnjosti često se krije nedostatak energije. Zamislite firmu u kojoj sve funkcioniše kako treba, ali nema onog dodatnog entuzijazma zbog kojeg ljudi s radošću dolaze na posao i ponosno govore o rezultatima. Upravo ta […]

Rezultati istraživanja Šta to radi zaposlene – fleksibilnost važnija od plateNovostiRezultati istraživanja Šta to radi zaposlene – fleksibilnost važnija od plate

Četvrtu godinu zaredom, Osiguranik, TIM Centar, Rezilient i Infostud predstavili su rezultate istraživanja „Šta to radi zaposlene“, koje donosi najsveobuhvatniji pregled potreba, očekivanja i percepcija zaposlenih u Srbiji. Ove godine u istraživanju je učestvovalo 759 donosilaca odluka i 3.111 zaposlenih, a oba uzorka su usklađena sa podacima Republičkog zavoda za statistiku, što ga čini u […]

Koliko dugo može da traje rad na određeno vreme kod novoosnovanog poslodavacaNovostiKoliko dugo može da traje rad na određeno vreme kod novoosnovanog poslodavaca

Ugovor o radu, kojim poslodavac i zaposleni zasnivaju radni odnos, može da se zaključi na neodređeno ili određeno vreme. Zakon o radu određuje da poslodavac ne može da angažuje radnika po ugovoru o radu duže od dve godine, osim u zakonom predviđenim izuzecima. Jedan od izuzetaka jeste i ugovor kod novoosnovanog poslodavca, što je tema […]

Stigli su rezultati četvrtog istraživanja “Šta to radi zaposlene”NovostiStigli su rezultati četvrtog istraživanja “Šta to radi zaposlene”

I ove, 2025. godine, četvrti put zaredom, Osiguranik, Tim Centar, Rezilient i Infostud, sproveli su najveće istraživanje benefita i wellbeing podrške zaposlenih u Srbiji: “Šta to radi zaposlene”. U istraživanju je učestvovalo 759 donosilaca odluka i 3111 zaposlenih, što ga čini najobimnijim do sada. Oba uzorka su usklađena sa zvaničnim podacima Republičkog zavoda za statistiku, […]