Pređi na glavni sadržaj

Ne žele svi da napreduju. Pa šta onda

HR Direktor, Wint - Wagen International
9. jun 2025.
·3 minuta za čitanje

U HR zajednici smo, prirodno, fokusirani na razvoj u svakom smislu. Kreiramo razvojne i karijerne planove, pravimo planove nasleđivanja za ključne pozicije, biramo potencijale za buduće menadžerske role. Razvoj predstavlja vrednost po sebi.  I onda sretnemo zaposlenog koji je zadovoljan tu gde jeste i ne želi da napreduje. Sreća je ako zaposleni to otvoreno i hrabro kaže. Češće se dešava da zaposleni, plašeći se reakcija, ne želi da izgovori tu nepopularnu rečenicu „ja ne želim da napredujem“, prihvati novu poziciju i bude i nezadovoljan i slab performer na joj.  

U nekim okruženjima, na osobu koja ne želi da napreduje hijerarhijski ili da vodi ljude, gleda se negativno. Osoba se etiketira kao neambiciozna ili pasivna. Možda je vreme da se i ovaj narativ promeni? 

  • Karijera nije hijerarhija. Napredovanje ne znači samo vertikalno pomeranje. Ljudi na specijalističkim pozicijama mogu biti zadovoljni i motivisani lateralnim razvojem, sticanjem znanja, širenjem svojih odgovornosti, mentorstvom nad drugima i slično.  
  • Zrelost je nekad važnija od ambicije: u nekim fazama života ili u nekim životnim privatnim okolnostima, zaposleni ne žele dodatnu ili drugačiju dinamiku nego su srećniji ako se posvete onome u čemu su odlični. Takođe, postoje odlični zaposleni koji upravo zbog svoje zrelosti i iskustva, mogu da doprinesu stabilnosti tima u turbulentnim i promenljivim vremenima.  
  • Odluka ili stagnacija? Treba razlikovati zaposlene koji stagniraju godinama i one koji svesno i zrelo donose odluku da ne žele da napreduju. Stagnacija podrazumeva odbijanje učenja i razmene sa drugima, neprihvatanje promena i fidbeka, ignorisanje konteksta i okolnosti i tako dalje. Svesna odluka treba da se poštuje i da se na nju gleda pozitivno: uštedela nam je vreme, zadržala je motivaciju zaposlenog i oslikava njegove prave želje. 

Zašto hijerarhijsko napredovanje ne mora da bude i dovoljno atraktivno? 

  • Unapređenje obično znači više posla, ali ne nužno i više uticaja. Sem spoljašnje moći koja je možda naizgled veća zbog same pozicije, operativno i suštinski, osoba može da oseti da više nema direktan uticaj na svoj posao.
  • Unapređenje često znači odvajanje od aktivnosti koje volimo, u kojima smo dobri, za koje smo se školovali. Inženjer koji počne da vodi timove i projekte ređe ima mogućnost da operativno radi ono što je obožavao pre. Osoba koja ne želi da napreduje možda ne želi da se otuđi od posla koji voli i koji mu daje osećaj zadovoljstva i uspeha.
  • Nova, složenija pozicija nosi sa sobom i novu dinamiku. Mnogi zaposleni kojima je mnogo važan balans između privatnog i poslovnog života, ne žele, čak ni za bolju finansijsku nadoknadu, da ugroze kvalitet života koji imaju i koji su možda, jedva stekli.
  • Ima slučajeva da se viša pozicija čak ni finansijski ne isplati kada se uporede radni sati, nivo stresa, obim odgovornosti i slično.  

 Šta bi kompanije trebalo da imaju u vidu? Kakve mogućnosti imaju? 

Pored klasične, tradicionalne lestvice napredovanja, kompanije su u mogućnosti da pruže mnogo više. Ekspertske pozicije, interne rotacije, projekti, mentorstva mogu postojati bez formalnog unapređenja. U eri kada smo fleksibilni i „hibridni“ sa radnim vremenom, možemo razviti i hibridne modele napredovanja ili netipične pozicije. 

Liderske uloge podrazumevaju određenu složenost, ali treba razmotriti i opciju da bolji kompenzacioni paket dobije ekspert ili specijalista čiji je doprinos očigledno i objektivno značajniji za kompaniju.  

Lideri će nam uvek biti potrebni, pa kompanije mogu raditi na tome da liderske pozicije učine atraktivnijim: smanjenjem birokratskog dela posla, redukovanjem broja sastanaka, otvaranjem prostora za pravi autoritet i moć odlučivanja, fleksibilnošću u pristupu radu i naravno, dobroj podršci. I dalje postoje situacije da se neko postavi na lidersku poziciju u nadi da će uspeti sam od sebe, a na kraju se ispostavi da to nije bilo dobro rešenje za samog zaposlenog. 

Danas sve više ljudi definiše uspeh po svojim, ličnim, a ne spoljašnjim i ustaljenim kriterijumima. Kompanije će morati da se prilagode tome. Uostalom, kompanije imaju moć da kreiraju i druge načine razvoja i napredovanja ali i da ponudu za napredovanje učine takvom da zaposleni prosto želi da kaže „DA!“ 

 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Treba li nam TEAM BUILDING i zašto DAEmployer brandingTreba li nam TEAM BUILDING i zašto DA

U današnjem dinamičnom poslovnom okruženju, jačanje timova važnije je nego ikada. U doba kada raste svest o značaju svakog pojedinca i tima unutar kompanije, njihovo osnaživanje trebalo bi da bude jedan od osnovnih principa kao dokaz kompanijske zrelosti. To se ne postiže preko noći već je to proces koji bi, osim željom za zdravom kompanijom, […]

Kako pomoći zaposlenima da budu ambasadori brenda poslodavca? Naravno ako to želeEmployer brandingKako pomoći zaposlenima da budu ambasadori brenda poslodavca? Naravno ako to žele

Opšte je poznato da su zaposleni, i priče koje oni dele, najveći adut svakog brenda poslodavca. Nema te kampanje koja može ostaviti jači i realniji utisak od toga da sami zaposleni dele kako oni percipiraju svog poslodavca. Bez obzira da li to rade kroz privatne razgovore sa bližnjima, objave na mrežama, ili učestvuju u organizovanoj […]

Plaćate li previše za nekorisne benefiteEmployer brandingPlaćate li previše za nekorisne benefite

Opšte je poznato da zaposleni uvek žele više, i da je za svaku ideju koju HR ima potrebno izdvojiti budžet. Ali, da li je to zaista i tako? Šta ako menadžment misli da je u pogledu plata i benefita dao i preko svake mere, a zaposleni su još uvek nezadovoljni? Ko je tu u pravu?  […]

Ko je sve zadužen za Employer BrandingEmployer brandingKo je sve zadužen za Employer Branding

Kada je u pitanju EB kao funkcija, često završi kao vruć krompir u mnogim organizacijama. Štaviše, prepirke oko toga da li je zapravo HR ili Marketing stare su koliko i sam EB. Istina je da je EB mnogo više od mosta koji spaja marketing i ljudske resurse. Brend poslodavca nije dubl ova dva sektora, već […]