Pređi na glavni sadržaj

Ne žele svi da napreduju. Pa šta onda

9. jun 2025.
·3 minuta za čitanje

U HR zajednici smo, prirodno, fokusirani na razvoj u svakom smislu. Kreiramo razvojne i karijerne planove, pravimo planove nasleđivanja za ključne pozicije, biramo potencijale za buduće menadžerske role. Razvoj predstavlja vrednost po sebi.  I onda sretnemo zaposlenog koji je zadovoljan tu gde jeste i ne želi da napreduje. Sreća je ako zaposleni to otvoreno i hrabro kaže. Češće se dešava da zaposleni, plašeći se reakcija, ne želi da izgovori tu nepopularnu rečenicu „ja ne želim da napredujem“, prihvati novu poziciju i bude i nezadovoljan i slab performer na joj.  

U nekim okruženjima, na osobu koja ne želi da napreduje hijerarhijski ili da vodi ljude, gleda se negativno. Osoba se etiketira kao neambiciozna ili pasivna. Možda je vreme da se i ovaj narativ promeni? 

  • Karijera nije hijerarhija. Napredovanje ne znači samo vertikalno pomeranje. Ljudi na specijalističkim pozicijama mogu biti zadovoljni i motivisani lateralnim razvojem, sticanjem znanja, širenjem svojih odgovornosti, mentorstvom nad drugima i slično.  
  • Zrelost je nekad važnija od ambicije: u nekim fazama života ili u nekim životnim privatnim okolnostima, zaposleni ne žele dodatnu ili drugačiju dinamiku nego su srećniji ako se posvete onome u čemu su odlični. Takođe, postoje odlični zaposleni koji upravo zbog svoje zrelosti i iskustva, mogu da doprinesu stabilnosti tima u turbulentnim i promenljivim vremenima.  
  • Odluka ili stagnacija? Treba razlikovati zaposlene koji stagniraju godinama i one koji svesno i zrelo donose odluku da ne žele da napreduju. Stagnacija podrazumeva odbijanje učenja i razmene sa drugima, neprihvatanje promena i fidbeka, ignorisanje konteksta i okolnosti i tako dalje. Svesna odluka treba da se poštuje i da se na nju gleda pozitivno: uštedela nam je vreme, zadržala je motivaciju zaposlenog i oslikava njegove prave želje. 

Zašto hijerarhijsko napredovanje ne mora da bude i dovoljno atraktivno? 

  • Unapređenje obično znači više posla, ali ne nužno i više uticaja. Sem spoljašnje moći koja je možda naizgled veća zbog same pozicije, operativno i suštinski, osoba može da oseti da više nema direktan uticaj na svoj posao.
  • Unapređenje često znači odvajanje od aktivnosti koje volimo, u kojima smo dobri, za koje smo se školovali. Inženjer koji počne da vodi timove i projekte ređe ima mogućnost da operativno radi ono što je obožavao pre. Osoba koja ne želi da napreduje možda ne želi da se otuđi od posla koji voli i koji mu daje osećaj zadovoljstva i uspeha.
  • Nova, složenija pozicija nosi sa sobom i novu dinamiku. Mnogi zaposleni kojima je mnogo važan balans između privatnog i poslovnog života, ne žele, čak ni za bolju finansijsku nadoknadu, da ugroze kvalitet života koji imaju i koji su možda, jedva stekli.
  • Ima slučajeva da se viša pozicija čak ni finansijski ne isplati kada se uporede radni sati, nivo stresa, obim odgovornosti i slično.  

 Šta bi kompanije trebalo da imaju u vidu? Kakve mogućnosti imaju? 

Pored klasične, tradicionalne lestvice napredovanja, kompanije su u mogućnosti da pruže mnogo više. Ekspertske pozicije, interne rotacije, projekti, mentorstva mogu postojati bez formalnog unapređenja. U eri kada smo fleksibilni i „hibridni“ sa radnim vremenom, možemo razviti i hibridne modele napredovanja ili netipične pozicije. 

Liderske uloge podrazumevaju određenu složenost, ali treba razmotriti i opciju da bolji kompenzacioni paket dobije ekspert ili specijalista čiji je doprinos očigledno i objektivno značajniji za kompaniju.  

Lideri će nam uvek biti potrebni, pa kompanije mogu raditi na tome da liderske pozicije učine atraktivnijim: smanjenjem birokratskog dela posla, redukovanjem broja sastanaka, otvaranjem prostora za pravi autoritet i moć odlučivanja, fleksibilnošću u pristupu radu i naravno, dobroj podršci. I dalje postoje situacije da se neko postavi na lidersku poziciju u nadi da će uspeti sam od sebe, a na kraju se ispostavi da to nije bilo dobro rešenje za samog zaposlenog. 

Danas sve više ljudi definiše uspeh po svojim, ličnim, a ne spoljašnjim i ustaljenim kriterijumima. Kompanije će morati da se prilagode tome. Uostalom, kompanije imaju moć da kreiraju i druge načine razvoja i napredovanja ali i da ponudu za napredovanje učine takvom da zaposleni prosto želi da kaže „DA!“ 

 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Zašto je bitno da HR zna šta je „slow work“Employer BrandingZašto je bitno da HR zna šta je „slow work“

Do skoro su, u poslu, pokazatelji vrednosti bili užurbanost, preopterećnost, trčanje, jurcanje, stalno telefoniranje, „multitasking“. Smatralo se da su popunjeni kalendari i žongliranje velikim brojem obaveza simboli nečije produktivnosti i „važnosti“ za kompaniju. Ovaj koncept nazivaju čak i „presenteeism“- praksa da se bude fizički prisutan i vidljiv nevezano za realne rezultate i datu vrednost. Ovi […]

Šta employer branding zaista jeste (ili bi trebalo da  bude)Employer BrandingŠta employer branding zaista jeste (ili bi trebalo da bude)

Employer branding poslednjih godina doživljava veliku ekspanziju. Sve više kompanija ulaže trud da predstavi svoju kulturu, timove i vrednosti – što je sjajno. Ali u toj bujici sadržaja i ideja, sve češće se pitam: da li ponekad zaboravimo zašto smo uopšte počeli da se bavimo employer brandingom? Ne tvrdim da imam sve odgovore. Radeći na […]

Da li su benefiti postali važniji od plate? Trendovi u privlačenju talenataEmployer BrandingDa li su benefiti postali važniji od plate? Trendovi u privlačenju talenata

Ukratko – da. Ali hajde da razumemo zašto!  Za početak, niko ne osporava značaj zarade, ona je neophodna i od nje sve polazi. Ali, ranije je bila jedina važna, što sada uveliko nije slučaj. Šta se zapravo desilo?   Prema istraživanju firme Gallup, kada zaposleni dostignu tačku u kojoj mogu da pokriju osnovne životne troškove, više […]

Onboarding kao prilika za jačanje Employer BrandingaEmployer BrandingOnboarding kao prilika za jačanje Employer Brandinga

Svima je jasno kada počinje Employer Branding i zbog toga kompanije sve više ulažu u kampanje koje imaju za cilj da privuku kandidate koji nisu ni čuli za njih, da im predstave benefite rada u njihovoj kompaniji i da sebi olakšaju proces selekcije. Ali, kada se EB zapravo završava?  Možemo slobodno reći da se ne […]