Svaka priča ima svoje heroje, pa su takvi heroji lideri koji svojom empatijom, energijom i jasnoćom predvode svoje timove, rekao je komunikacioni ekspert iz Švedske Antoni Lacinai na petoj konferenciji HR Experience održanoj u maju u organizaciji Infostuda u Beogradu. Antoni Lacinai je deo detinjstva proveo u Srbiji, i stoga je pozvao i svoju majku na ovu konferenciju i tom prilikom rekao:
– Moja majka je umela da mlada krene u nesigurnost, u nepoznatu zemlju i da stvori nešto vredno. Ona je stoga jedna od najjačih inspiracija u mom životu posebno kada govorimo o neizvesnosti, rekao je Antoni Lacinai.
Priču o načinima održanja motivisanosti i angažovanosti radnika u nesigurnim vremenima, Lacinai je započeo podsećanjem da su nesigurna vremena zapravo vremena novih mogućnosti. Dao je primer kako je pandemiji Covid 19 u njegovom profesionalnom životu prethodila knjiga koju je napisao o on-line sastancima, te je tokom i nakon pandemije često bio pozivan da govori baš na tu temu koja je odjednom dobila na značaju. To je slučaj sa promenama i nesigurnošću: nešto nestaje, ali javljaju se druge potrebe koje treba da zadovoljimo i otvaraju se nove mogućnosti.
Nesigurna vremena se često javljlaju kroz istoriju, rekao je Antoni Lacinai, dajući primer Prvog svetskog rata i pandemije španskog gripa koja je odmah usledila. Nedugo nakon toga usledila je velika ekonomska kriza pa Drugi svetski rat, podsetio je on šta je sve zadesilo tu generaciju.
Energija, efikasnost i empatija
Lideri treba da vode kroz energiju, efikasnost i empatiju, naglasio je Lacinai i objasnio:
“Empatija je da ljudi osete da ih razumete. Jasnoća je da vas drugi ljudi razumeju. Energija čini da oni veruju da vi verujete. Empatija, jasnoća i energija vode ka većem angažovanju i zovem ih supermoćima komunikacije. A ako želite da počnete sa samo jednim, idite na empatiju.”, rekao je Antoni Lacinai.
-Važno je da budemo u stanju da saosećamo sa drugima jer nam to omogućava da sagledamo obe strane svakog problema i da razumemo kako naši postupci mogu uticati na druge. Kada možemo da se stavimo u tuđe cipele, bolje smo opremljeni da donosimo odluke koje uzimaju u obzir potrebe, perspektive i osećanja svih uključenih. Empatična komunikacija počinje aktivnim slušanjem i razumevanjem, time da ne nudimo rešenja pre nego što smo shvatili problem i time da razmišljamo o onome što čujemo a ne o onome što ćemo sledeće reći dok osoba još govori.
Prednosti empatične komunikacije su mnoge. Kada odvojimo vreme da zaista razumemo odakle druga osoba dolazi, gradimo poverenje i odnos. Takođe postajemo bolji u rešavanju problema i konflikta jer možemo da vidimo obe strane svakog problema”, rekao je Antoni Lacinai.
Efikasnost i energija bez empatije su sociopatija, upozorio je Lacinai i naveo primer francuskog poslovnog lidera koji je želeo da smanji broj zaposlenih na bizaran ali ne i toliko redak način. U konkretnom slučaju s obzirom da je u Francuskoj teško i skupo otpustiti ili proglasiti viškom radnike, on je izabrao da ih namernim mobingom natera da sami odu. Efikasnosti u ovom naumu mu nije manjkalo ali je na kraju to platio zatvorom.
Ogrebotine i rane
Istraživanja pokazuju da 25% ljudi koji su izloženi maltretiranju na radnom mestu potraže novi posao, a to uradi i 20% onih koji su svedočili maltretiranju.
-Želimo da osećamo autonomiju, pripadanje i kompetentnost a često osećamo stres, anksioznost i frustraciju“, upozorio je Antoni Lacinai. Stoga je on podsetio na veliku odgovornost koju imaju lideri u negovanju kompanijske kulture i načina komunikacije:
Nama se dopadaju ljudi koji liče na nas, ali negovanje takvog stava u velikoj meri može da ugrozi različitost u okviru organizacijie, a samim tim i da loše utiče na donošenje odluka, inovativnost i kreativnost. Negovanje komunikacije i empatije pomažu da ogrebotine u odnosima ne postanu rane. Ogrebotina je iritacija. Rana je ljutnja.
Ogrebotina je neslaganje. Rana je sukob. Ogrebotine mogu lako zarastati. Rane se mogu lako zaraziti. Ne dozvolite da ogrebotina postane rana!”, upozorio je Lacinai.
Istakavši ključnu ulogu komunikacije, Antoni Lacinai je upozorio da ne postoji mogućnost da ne komuniciramo. Ovim stavom se nije zadržao samo na neverbalnoj komunikaciji pokreta tela, već je naglasio da čak i kada se povučemo iz verbalne ili pisane komunikacije, takvim stavom i dalje komuniciramo. Dakle, uvek komuniciramo i svako utiče na sve, rekao je Antoni Lacinai, ističući važnost toga da upravljamo sobom. Pozvao je i da se, ne zanemarivši važnost digitalne komunikacije, razvijamo i svoje analogne komunikacione veštine.
Lacinai je naglasio da je moć i pozitivnih i negativnih interakcija velika. Polovinu svih pohvala koje dobijete u životu dese se pre nego što napunite 3 godine, rekao je Lacinai prisutnima. “Istraživanja pokazuju da timovi sa visokim učinkom daju 6 puta više pozitivnih priznanja od prosečnog tima, a da timovi sa slabim učinkom daju 2 puta više negativnih povratnih informacija od prosečnog tima. Timovi sa visokim učinkom imaju 3 do 11 pozitivnih interakcija na svaku negativnu interakciju”, zaključio je on.
Imamo moć da inspirišemo ili inficiramo kompanijsku kulturu i to treba da imamo na umu pri interakcijama.