Pređi na glavni sadržaj

Ostvarivanje i zaštita prava zaposlenih

3. jun 2025.
·3 minuta za čitanje

Zakon o radu i sa njim povezani propisi određuju prava i obaveze zaposlenih. U prvim članovima istog zakona definiše se da se prava, obaveze i odgovornosti iz radnog odnosa, odnosno po osnovu rada, uređuju ovim zakonom i posebnim zakonom, u skladu sa ratifikovanim međunarodnim konvencijama, te kolektivnim ugovorom i ugovorom o radu (ili pravilnikom o radu i ugovorom o radu). 

Konkretnu primenu tih propisa na pojedinačne slučajeve vrši ovlašćeno lice kod poslodavca.  

U ovom tekstu bavimo se odlučivanjem o pravima radnika i mogućnostima za rešavanje spornih pitanja između poslodavca i zaposlenog. 

Rešenje o ostvarivanju prava zaposlenog 

Prema članu 192. Zakona o radu, o pravima, obavezama i odgovornostima iz radnog odnosa odlučuje: 

1) u pravnom licu – nadležni organ kod poslodavca, odnosno lice utvrđeno zakonom ili opštim aktom poslodavca ili lice koje oni ovlaste; 

2) kod poslodavca koji nema svojstvo pravnog lica – preduzetnik ili lice koje on ovlasti. 

Pomenuto ovlašćenje se daje u pisanom obliku. 

Zaposlenom se u pisanom obliku dostavlja rešenje o ostvarivanju prava, obaveza i odgovornosti, sa obrazloženjem i poukom o pravnom leku.  

Prema tome, poslodavac mora da vodi računa o sledećem: da o pravima i obavezama zaposlenog iz radnog odnosa odlučuje rešenjem u pisanoj formi, da to rešenje donese ovlašćeno lice, da rešenje obavezno sadrži obrazloženje, te obaveštenje da se ono može pobijati kod suda u određenom roku.  

Rešenje mora da se dostavi zaposlenom lično, u prostorijama poslodavca, odnosno na adresu prebivališta ili boravišta zaposlenog. Ako poslodavac zaposlenom nije mogao da dostavi rešenje na opisani način (zaposleni odbija da primi rešenje), dužan je da o tome sačini pismenu belešku. U tom slučaju rešenje se objavljuje na oglasnoj tabli poslodavca i po isteku osam dana od dana objavljivanja smatra se dostavljenim. 

Rešenje proizvodi pravno dejstvo danom dostavljanja zaposlenom ili od nekog drugog datuma, koji tada mora biti naveden u samom rešenju. 

Veoma je važno da se poštuju opisani zakonski zahtevi forme i postupka jer je to prvi preduslov da se postupci i rešenje poslodavca mogu smatrati zakonitim. Propust u opisanim formama i procedurama u startu je problem za poslodavca i treba se pridržavati regulative u tom pogledu. Naravno, treba i dobro obrazložiti činjenice koje je poslodavac utvrdio i kojima se rukovodio prilikom odlučivanja o pravima zaposlenog, kao i da postoje dokazi koji potvrđuju da te činjenice postoje.  

Sporazumno rešavanje spornih pitanja putem arbitraže 

Zakonom o radu predviđena je i mogućnost da se opštim aktom kod poslodavca i ugovorom o radu može predvideti postupak sporazumnog rešavanja spornih pitanja između poslodavca i zaposlenog. Možda se u praksi premalo daje prostora toj opciji, ali svakako poslodavci treba da razmotre i ovu mogućnost kao način rešavanja spora sa zaposlenim. Sporna pitanja rešava arbitar koga sporazumom određuju strane u sporu iz reda stručnjaka u oblasti koja je predmet spora. 

Rok za pokretanje postupka pred arbitrom jeste tri dana od dana dostavljanja rešenja zaposlenom. 

On je dužan da donese odluku u roku od 10 dana od dana podnošenja zahteva za sporazumno rešavanje spornih pitanja. 

Za vreme trajanja postupka pred arbitrom zbog otkaza ugovora o radu, zaposlenom miruje radni odnos. 

Ako arbitar u roku od 10 dana od dana podnošenja zahteva za sporazumno rešavanje spornih pitanja ne donese odluku, rešenje o otkazu ugovora o radu postaje izvršno. 

Odluka arbitra je konačna i obavezuje poslodavca i zaposlenog. 

Sudsko rešavanje spornih pitanja 

Protiv rešenja kojim je povređeno pravo zaposlenog ili kad je on saznao za povredu prava, zaposleni, odnosno ovlašćeni predstavnik sindikata, može da pokrene spor pred nadležnim sudom. 

Prema tome, ako zaposleni smatra da mu je poslodavac svojim rešenjem povredio neko pravo, ili ako smatra da mu je na neki drugi način, bez rešenja, povređeno pravo iz radnog odnosa, može podneti tužbu nadležnom sudu. Tužbom zahteva zaštitu svojih prava (npr poništenje rešenja o otkazu ugovora o radu, povratak na rad, isplatu izgubljenih zarada, naknadu štete koju je pretrpeo na radu itd). Zaposleni može sam da pokrene radni spor kod suda ili da ovlasti predstavnika sindikata čiji je član, da pokrene sudski postupak. 

Rok za pokretanje spora jeste 60 dana od dana dostavljanja rešenja, odnosno saznanja za povredu prava. 

 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Produktivnost u vremenu rasutog fokusa: kako usmeriti pažnju na rezultateNovostiProduktivnost u vremenu rasutog fokusa: kako usmeriti pažnju na rezultate

U savremenom poslovnom svetu, gotovo da je postalo normalno biti zauzet. Kalendar je ispunjen sastancima, mejlovi neprestano stižu, obaveze se nižu bez pauze. Zaposleni rade mnogo, ali rezultati često ne prate uloženi napor. Umesto rasta, dolazi do zasićenja i pada kreativnosti. Ono što na prvi pogled izgleda kao produktivnost, zapravo je zauzetost, a granica između […]

Umanjenje zarade kao sankcijaNovostiUmanjenje zarade kao sankcija

Prema Zakonu o radu zaposleni ima pravo na odgovarajuću zaradu, koja se utvrđuje u skladu sa zakonom, opštim aktom i ugovorom o radu. Ovo je praktično osnovno pravo iz radnog odnosa i osnovni motiv zaposlenog za rad. Imajući u vidu navedeno, te da poslodavac ima obavezu da zaposlenom zaradu isplati do kraja meseca za prethodni […]

HR INSPIRAcija u Subotici: HR priče koje pokreću promeneNovostiHR INSPIRAcija u Subotici: HR priče koje pokreću promene

HR INSPIRAcija, radionica koja je okupila 40 HR stručnjaka iz različitih kompanija i industrija, održana je u prostorijama Inspira grupe u Subotici. Cilj događaja je bio da se kroz razmenu iskustava i praktičan rad otvore nova pitanja i ponude konkretna rešenja za savremene izazove u oblasti ljudskih resursa.  Uspešne HR priče koje inspirišu  Prvi blok radionice […]

Zaposleni ne traže samo bolji posao, već bolji život uz posao – poruka Infostuda sa Biznis Foruma u LeskovcuNovostiZaposleni ne traže samo bolji posao, već bolji život uz posao – poruka Infostuda sa Biznis Foruma u Leskovcu

Na ovogodišnjem Biznis Forumu u Leskovcu, održanom 29. oktobra, Gordana Jovičić, menadžerka prodajnog tima Infostuda, predstavila je rezultate istraživanja „Šta to radi zaposlene“, koje donosi svež pogled na motivaciju, zadovoljstvo i očekivanja zaposlenih u Srbiji. Istraživanje, u kojem je učestvovalo više od 3.100 zaposlenih i 750 donosilaca odluka u kompanijama, pokazalo je da su fleksibilnost, […]