Projekat “Well-being IMPACT” kompanije Schneider Electric koja posluje u oblasti IT i energetike, jedna je od 5 pobedničkih HR praksi na ovogodišnjem konkursu Uspešne HR priče. Na nedavnoj Sedmoj konferenciji HR Experience, održanoj u organizaciji Infostuda, projekat je, ispred kompanije Schneider Electric, predstavila Sanja Grozda.
Wellbeing zaposlenih u opisu novog radnog mesta
“Koliko vas je već od jutros doživelo neku vrstu stresa? Statistika kaže da su zaposleni u stresu, kako globalno tako i u Srbiji. Generacija Z, za sada najmlađa u kompanijama, donosi novu dinamiku. To je generacija koja na poslu najbrže sagoreva, ali se i najviše bavi well beingom, jako im je bitno mentalno zdravlje. Šta mi kao kompanije radimo da pomognemo zaposlenima da se nose sa stresom i da budu fizički i mentalno zdravi?”, upitala je Sanja Grozda na početku svog obraćanja. Ona je naglasila da je Schneider Electric kompanija prepoznala ovu potrebu i uvela novu poziciju u okviru HR tima, koja se, uz zdravlje i bezbednost, bavi temama well-beinga u najširem smislu.
“Schneider Electric ima 1.100 zaposlenih i želimo da svi oni budu bezbedni, sigurni, zdravi i zadovoljni u radnom prostoru i generalno. Stoga smo rešili da napravimo novu poziciju u okviru HR tima koja prevazilazi svojim znatno širim okvirom tradicionalno shvatanje zdravlja i bezbednosti. Na ovaj način smo uspeli da se posvetimo ovoj važnoj temi na jedan detaljan i sveobuhvatan način i da sprovodimo akcije i razgovaramo o duševnom i fizičkom zdravlju”, rekla je Sanja Grozda.
“Mi u kompaniji Schneider Electric imamo puno benefita: privatno zdravstveno osiguranje, psihološku pomoć, finansijsku podršku, u toku leta petkom radimo samo 4 sata, imamo fleksibilno radno vreme. Upitali smo se kako zaposleni koriste te benefite i da li ih zaista koriste. Pitali smo zaposlene šta misle, šta im je važno i kako možemo da im pomognemo. Rešili da svako oseti podršku i ima prostor za rast i tako je nastao projekat “Well-being IMPACT”, koji smo implementirali kroz četiri posebne celine”, rekla je Sanja Grozda.
Od juna 2024. do danas, pod okriljem Well-Being IMPACT projekta, kompanija se bavi well-beingom zaposlenih kroz nekoliko segmenata:
1. Well-being sesije i radionice
2. Opremanje well-being/lactation/medicinske sobe
3. Unapređenje radnog prostora – anketa za sugestije i predloge zaposlenih
4. Health corners – prevencija na prvom mestu
1. Well-being sesije i radionice
Nekoliko puta godišnje kompanija pravi hibridne radionice ili predavanja sa eksternim predavačima i stručnjacima. U proteklih godinu dana su obrađene teme: Upravljenje stresom sa Tatjanom Kljun; Mindfulness sa Vesnom Kostić, a tema Zahvalnost je obrađena kroz razgovor sa Nastasjom Nedimović, koja je govorila o tome kroz prizmu ličnog iskustva borbe sa rakom. Godina 2025. je započela wellbeing radionice razgovorom o Uticaju društvenih mreža na mentalno zdravlje.
“Trudimo se da predavači imaju autentične lične priče. Na svakoj sesiji u proseku oko 30 posto zaposlenih prisustvuje uživo, i to je značajan broj. Ko nije u mogućnosti da prisustvuje tada, može kasnije da pogleda snimak. Mi smo jasni u svojoj poruci zaposlenima da je potpuno u redu da im neka tema ne odgovara i da definitivno nije svaka tema za svakoga, te da sami biraju među sadržajima koje im nudimo”, rekla je Sanja Grozda.
2. Opremanje well-being/lactation/medicinske sobe
Inspirisana potrebama zaposlenih, kompanija Schneider Electric je u svojoj održivoj zgradi u Novom Sadu opremila multifunkcionalnu prostoriju koja se sada može koristiti u 3 osnovne svrhe.
“Ova soba je opremljena za potrebe pružanja hitne medicinske pomoći, ali je takođe i mesto za mame kojima je potreban adekvatan prostor za laktaciju. Takođe, ukoliko zaposleni žele malo mira da, recimo, meditiraju i ova soba im je udobnija od sobe za molitvu koju imamo. U sobi je biblioteka sa knjigama iz oblasti popularne psihologije, roditeljstva, ishrane i podstakli smo zaposlene da doniraju knjige i da ih pozajmljuju i razmenjuju po potrebi”, ispričala je Sanja Grozda.
3. Unapređenje radnog prostora – anketa za sugestije i predloge zaposlenih
Kompanija je uvela stalno otvoren kanal komunikacije za zaposlene gde mogu da daju svoje sugestije i predloge kako da se unaprede radni prostori, koji su na tri lokacije, u Beogradu i u Novom Sadu.
“Važno nam je da imamo stalnu dvosmernu komunikaciju i da čujemo zaposlene. Dobili smo više od 100 predloga za manje od godinu dana i zaposleni izuzetno cene što uvek dobiju povratnu informaciju, nezavisno od toga da li možemo ili ne da implementiramo njihov predlog. Na predlozima aktivno radimo i trudimo se da uvedemo sva poboljšanja za koje trenutno imamo uslove. Uvek objasnimo na čemu radimo ili zašto ne možemo nešto da implementiramo”, istakla je Sanja Grozda.
4. Health corners – prevencija na prvom mestu
“Važno nam je da podižemo svest zaposlenih o zdravlju, kako duševnom tako i o fizičkom. Proverili smo sa zaposlenima da li idu na redovne sistematske preglede koje nam kompanija pruža kroz benefit privatnog zdravstvenog osiguranja i koliko često. Nismo bili zadovoljni tim brojkama i odlučili smo da im olakšamo brigu o zdravlju. S obzirom da su najčešći odgovori bili da im je teško da se organizuju ili da nađu vremena da odu na sistematski pregled, odlučili smo dovedemo sistematske preglede zaposlenima. Analizirali smo gde su ranije naši zaposleni najviše išli na sistematske preglede i dogovorili smo sa tim klinikama da dođu kod nas u kancelarije. Zaposleni su mogli da izvade krv za analizu na licu mesta, zakažu pregled u klinici, kod nekih čak i urade odmah očni pregled. Time smo podigli svest o prevenciji i aktivirali i one koji nemaju naviku da redovno idu na sistematske preglede. Rezultat je porast od 52% broja urađenih sistematskih pregleda zaposlenih u kompaniji”, rekla je Sanja Grozda.
Ona je najavila i prvi wellbeing festival u septembru, gde će svako od zaposlenih moći da pronađe nešto za sebe, bilo čas joge, savet trenera ili predavanje na temu koja ga zanima.
Imamo odgovornost za kvalitet koji plasiramo zaposlenima
Uz zaključak da će kompanija nastaviti da prati svetske trendove u oblasti wellbeinga, Sanja Grozda je naglasila da, bez obzira na odlične rezultate projekta, daleko od toga da nisu ponekad grešili u koracima.
”Na početku projekta smo mogli bolje da komuniciramo, objasnimo šta i zašto radimo, ali ubrzo smo poboljšali komunikaciju i, posebno, slušanje zaposlenih, naučili da je korist i u negativnom fidbeku ako ga ima. Znamo da nije uvek sve za svakoga i da je važno da zaposlenima ponudimo različite opcije. Zaposleni su angažovaniji i sa jačom svesti o prevenciji. I zaposleni i kandidati prepoznaju da nam je stalo do wellbeinga. To i zajednica prepoznaje, jedan dokaz je i što smo se našli u top 5 uspešnih HR priča. Želim da poručim da wellbeing nije benefit već osnov za dugoročno zdravlje ljudi i kompanije. Nije dovoljno zadržati u zakonskim okvirima bezbednosti i zdravlja na radu, a posebnu pažnju treba posvetiti mentalnom zdravlju. Današnji svet to zahteva od nas, imamo odgovornost za kvalitet i sadržaj koji plasiramo zaposlenima. Pozivam kompanije da nam se pridruže, da umrežimo inicijative za wellbeing zajednicu u Srbiji.