Pređi na glavni sadržaj

Kod kuće vas neko čeka: Dora Sel o projektu podizanja svesti o bezbednosti na radu u Biospringeru

HR Lab
Autor
26. novembar 2025.
·4 minuta za čitanje

Kako zaposlene motivisati da bezbednost na radu dožive kao svoju odgovornost, a ne samo kao poštovanje pravila koje je postavio poslodavac? Ovaj izazov je posebno značajan za kompanije koje poseduju fabrike i, generalno, proizvodnju. Kompanija Biospringer iz Sente, koja je od 2018. u vlasništvu francuskog Lesaffre, decenijama poseduje proizvodnju u oblasti prehrambene industrije i biotehnologije.

Pre tri godine kompanija Biospringer se odlučila da na nov način poveća svest zaposlenih o značaju bezbednosti na radu. U pitanju je projekat “Mama i tata bezbedno rade” sa kojim je kompanija učestvovala na ovogodišnjem Infostudovom konkursu za najuspešnije HR priče. O tome šta Biospringer već tri godine radi drugačije, razgovaramo sa Dorom Sel, menadžerkom ljudskih resursa i pravnih poslova ove kompanije.

Šta je podstaklo Biospringer da pokrene ovaj projekat?

– U 2023. godini, dakle pre realizacije projekta, sproveli smo istraživanje o svesti zaposlenih u vezi sa bezbednošću na radu. Na osnovu dobijenih rezultata, analiziranih putem Bredlijeve krive, došli smo do zaključka da su naši zaposleni skloni da prate propise i pravila bezbednosti na radu, ali samo ako su pod nadzorom i ako su uvereni da se propisi striktno primenjuju. Oni nisu samostalno razmišljali o važnosti bezbednosnih pravila, niti bi upozoravali kolege na potencijalne rizike. Pokrenuli smo projekat “Mama i tata bezbedno rade” sa ciljem podizanja svesti zaposlenih o značaju bezbednosti na radu.

Šta obuhvata projekat “Mama i tata bezbedno rade”?

– Početni korak u našem projektu za podizanje svesti o bezbednosti bio je postavljanje plakata u prostorijama fabrike. Na tim plakatima su se nalazili nasmejani roditelji sa decom, srećni parovi, uz slogane koji naglašavaju važnost bezbednosti i poštovanja bezbednosnih propisa. Međutim, na osnovu reakcije zaposlenih uvideli smo da su ove poruke bile samo formalni podsetnici. Zaključili smo da nam je potrebno da uključimo zaposlene u proces i da angažujemo njihove porodice, kako bismo postigli stvaran uticaj. Tako smo osmislili likovni konkurs pod nazivom „Mama i tata bezbedno rade“, sa atraktivnim i vrednim nagradama. Radovi su ocenjivani prema uzrastu, a nagrade su podeljene u četiri kategorije, s naglaskom na bezbednost i zdrav način života. Nagrade su kacige, zaštitne opreme za kolena i laktove, roleri, trotineti, bicikli. Ovaj konkurs je roditeljima omogućio da sa decom razgovaraju o važnosti bezbednosti na radu, da im objasne šta znači bezbedan rad i pomognu im da razumeju temu za crteže.

Da li je projekat obuhvatio još neke aspekte komunikacije?

– Poslednji, najvažniji komunikacioni aspekt ovog projekta da je svaki učesnik konkursa imao priliku da se slika sa roditeljem, a ove slike su postavljene na zidove hodnika u kompaniji uz natpis: „Tata/Mama pazi na bezbednost dok radi“. Razgovori sa zaposlenima, likovni konkurs, razgovori zaposlenih sa decom i, generalno, porodicama, dečji crteži i na kraju fotografije sa decom, podižu svest zaposlenih da od bezbednosti na radu nema većeg prioriteta, jer kod kuće neko čeka da oni stignu iz posla u istom zdravstvenom stanju u kakvom su i otišli.

Ovo je treća godina kako se projekat sprovodi, kakav je odziv?

– Već na početku smo uspeli da dostignemo dobar odziv zaposlenih. U 2023. godini primili smo 20 crteža, u 2024. godini broj radova je porastao na više od 30, a u 2025. godini prijavljeno je više od 40 radova. Interesovanje kolega je sve veće i već se oni sami interesuju kad ćemo raspisati sledeći konkurs. Za ocenjivanje radova, uključili smo i starije kolege, koji nisu mogli da učestvuju na konkursu, ali su postali članovi žirija.

Kakva je statistika bezbednosti i zaštite na radu otkako ste pokrenuli projekat?

– Sve ovo zvuči veoma inspirativno, ali je važno napomenuti da su rezultati zaista izuzetno pozitivni. Naime, trenutno imamo 720 dana bez povrede na radu, a već dve godine nismo imali nijedan disciplinski postupak zbog nenošenja zaštitnih sredstava ili nepoštovanja bezbednosnih propisa. Sledeće istraživanje o bezbednosti na radu planirano je za narednu godinu, a sa velikim interesovanjem očekujemo kako će nas Bredlijeva kriva pozicionirati.

Možete li nas upoznati sa nivoima Bredlijevog dijagrama, s obzirom da se njime procenjuje visina svesti o bezbednosti na radu?

– Bredlijeva kriva prikazuje četiri faze u razvoju bezbednosne kulture kompanije: reaktivnu, zavisnu, nezavisnu i međuzavisnu, pri čemu se stopa nezgoda smanjuje. Progresija kroz ove faze omogućava kompanijama da poboljšaju bezbednost, produktivnost, kvalitet i ukupne poslovne performanse. U reaktivnoj fazi, nezgode su česte i smatraju se neizbežnim, u zavisnoj fazi zaposleni se pridržavaju pravila i procedura iz straha od kazne, u fazi nezavisnosti zaposleni su osnaženi i aktivno uključeni u prevenciju rizika, dok u poslednjoj, međuzavisnoj fazi, broj incidenata je minimalan, zahvaljujući zajedničkoj odgovornosti za bezbednost.

 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Dijana Lukić, Fiscal Solutions o projektu Oglasi uživo: Kandidati su u prilici da upoznaju  tim i poziciju i pre apliciranja za posaoUspešne HR pričeDijana Lukić, Fiscal Solutions o projektu Oglasi uživo: Kandidati su u prilici da upoznaju tim i poziciju i pre apliciranja za posao

Kompanija Fiscal Solutions je projektom Live oglasi – Zapošljavanje kroz live sesije na inovativan način pristupila rešavanju problema do kojih se dolazi u različitim fazama tradicionalnog zapošljavanja. Njihovi “Oglasi uživo” su privukli pažnju kandidata, IT zajednice, stručnjaka za employer branding, pa i pažnju žirija Infostudovog konkursa za uspešne HR priče. – Live oglas je u […]

Dragan Reščik, ProCredit banka, o projektu  „Exotic Remote Work“: Doneo 55% više prijava po oglasu, koštao manje nego bilbord kampanjaUspešne HR pričeDragan Reščik, ProCredit banka, o projektu „Exotic Remote Work“: Doneo 55% više prijava po oglasu, koštao manje nego bilbord kampanja

U ProCredit banci verujemo da dobra ideja vredi koliko i dobar tim – a najbolja nastaje kada promeniš perspektivu. Zato smo pokrenuli projekat „Exotic Remote Work“ i omogućili da dva oktobra uzastopno, 2023. i 2024. godine, veliki broj koleginica i kolega kancelariju zameni terasom s pogledom na more, sastanke smo prebacili pod suncobrane, a pauze […]

Pobedničke HR priče: Nelt – Empatija i dizajn fokusiran na ljudeUspešne HR pričePobedničke HR priče: Nelt – Empatija i dizajn fokusiran na ljude

Na nedavno održanoj konferenciji HR Experience, koju je već sedmi put organizovao Infostud, u među 5 pobedničkih HR priča, predstavljen je i projekat Human Centric Inside Out kompanije Nelt. Projekat je trajao od maja 2023. do maja 2025. godine. Zbog postignutog uspeha, kompanija je odlučila da veliki deo aktivnosti iz projekta nastavi kroz uobičajeno poslovanje.   […]

Pobedničke HR priče: MediGroup – Transformacija inspirisana Kanu teorijomUspešne HR pričePobedničke HR priče: MediGroup – Transformacija inspirisana Kanu teorijom

Jedna od 5 pobedničkih HR praksi na ovogodišnjem konkursu Uspešne HR priče je prošlogodišnji projekat najvećeg privatnog zdravstvenog sistema u Srbiji, organizacije MediGroup. U pitanju je projekat “Kanu Transformacija: Sinhronizovano veslanje ka izvrsnosti”, koji je na ovogodišnjoj Sedmoj konferenciji HR Experience, održanoj u organizaciji Infostuda, predstavila Ivana Pejak ispred Medigroup.  – Zamislite da ste u […]