Pređi na glavni sadržaj

Kako da pravilno razumemo employer branding

Direktor, Infostud
6. maj 2019.
·3 minuta za čitanje

Svedoci smo najbržih i najizazovnijih promena na tržištu rada u poslednjih 15 godina. Porasla je zaposlenost, veliki broj radno sposobnog stanovništa je napustio Srbiju, atraktivnost nekih zanimanja je porasla, nekih drugih opala, poslovni ambijent se promenio, ponašanja i očekivanja (ne)zaposlenih su evoluirala.

Pa kako onda u novim uslovima odgovoriti na glavni izazov – zadržavanje i privlačenje kvalitetnih ljudi u naše timove, bez kojih nema daljeg rasta, napretka i ostvarivanja strateških ciljeva?

Iako se o employer brandingu, kao kvalitetnom odgovoru na ovaj izazov, u Srbiji priča godinama unazad, tek sada postaje zaista nužno da se njime bavimo strateški i sistemski na svim nivoima i u svim oblastima zapošljavanja i rada.

Employer branding je zadatak cele kompanije

Kada krenemo da se bavimo brendiranjem svoje kompanije kao poželjnog poslodavca, možemo se baviti različitim aspektima koji će uticati na brend:

  • Unapređenjem angažovanosti i zadovoljstva zaposlenih,
  • Unapređenjem kulture i atmosfere u kompaniji,
  • Poboljšanjem radnih uslova,
  • Davanjem veće autonomije zaposlenima i podizanjem izazovnosti posla,
  • Sistemom zarada i beneficija,
  • PR-om koji kompanija plasira o sebi,
  • Slikom kojom kandidat u procesu selekcije stiče o kompaniji nakon susreta sa predstavnicima kompanije,
  • Odlično osmišljenom, dizajniranom i sprovedenom marketing kampanjom kojom privlačimo kandidate i kojom komuniciramo da smo sjajna kompanija za rad,
  • … i raznim drugim aspektima.

Iako svaki poslodavac može da pronađe svoj miks gore navedenih aspekata koji smatra adekvatnim, jasno je da employer branding suštinski nije posao za jedan ili dva sektora. Sama employer branding funkcija zahteva suštinsko razumevanje i sistemsku saradnju na relaciji HR – marketing – PR. Ali ipak, pravi efekti će se videti tek kada se cela kompanija angažuje na employer branding izazovu – od top menadžmenta do svih zaposlenih.

Suština employer brandinga je u osećanju koje nose naši zaposleni. Suština jeste unutar kompanije, u njenom pulsu, dijagnozi i unapređenju njenog zdravlja, slike koju u sebi nose ljudi koji tu rade i plasiranju te realne slike napolju.  

I zato možemo reći da se employer branding živi u kompaniji. Sve ostale strategije, a posebno one koje pokušavaju da prikažu spolja ulepšano stvarno stanje, imaće kratkoročan efekat, a rezultiraće izneverenim očekivanjima i gubitkom poverenja u kompaniju.

Odakle početi

Za početak, važno je da razumemo da employer branding nije marketing, iako marketing u procesu ima važnu ulogu. Ali tek na kraju procesa.

Efikasan pristup unapređenju employer brenda mora da krene od sopstvenog dvorišta, i to od:

  1. analize internog stanja – kako se osećaju zaposleni i šta im je važno, da li su zadovoljni, posvećeni i angažovani,
  2. istraživanja percepcije tržišta o kompaniji kao poslodavcu – šta o vašoj kompaniji kao poslodavcu  misle ljudi koji ne rade u njoj ali jesu potencijalni kanidati ili njihovo mišljenje može uticati na stavove potencijalnih kandidata

Ova dva istraživanja predstavljaju dva osnovna stuba efikasne employer branding strategije. Ona će nam dati odgovor na pitanja koje su naše snage, a koje slabosti. Kako nas percipiraju naši potencijalni kandidati kao poslodavca i koliko je ta slika usklađena sa realnom.

Tada možemo pristupiti definisanju taktičkih koraka i to u segmentu:

  • prema zaposlenima (unapređenja kulture, komunikacije, finansijskih i nefinansijskih uslova rada, beneficija…)
  • prema kandidatima (unapređenje iskustva kandidata tokom procesa selekcije, tzv. „candidate experience-a“ – prilagođenog oglasa za posao, jednostavnosti procesa konkurisanja, transparentnosti procesa selekcije, profesionalnosti regrutera, informisanja o toku selekcije i ishodu procesa selekcije, procesa onboarding-a)

A tek nakon toga se otvara prostor za marketing, kroz kreiranje komunikacionih poruka spram svake ciljne grupe kojoj se obraćamo, kao i odabir najefikasnijih kanala promocije.

Ako smo definisali employer branding kao razvojnu strategiju, moramo biti svesni da ona ima mnogo šire implikacije od rasta zainteresovanosti većeg broja odgovarajućih kandidata za rad u kompaniji. Ona ima snažan uticaj na celu kompaniju – kako na boljitak koji će osećati zaposleni – kroz unapređenje procesa i sistema, komunikacije, angažovanosti, zadovoljstva, tako i posledično na  rezultate i tržišni uspeh kompanije. Zato počnimo već danas.

Šta je vama najveći izazov u vezi sa brendiranjem vaše kompanije kao poželjnog poslodavca?

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Treba li nam TEAM BUILDING i zašto DAEmployer brandingTreba li nam TEAM BUILDING i zašto DA

U današnjem dinamičnom poslovnom okruženju, jačanje timova važnije je nego ikada. U doba kada raste svest o značaju svakog pojedinca i tima unutar kompanije, njihovo osnaživanje trebalo bi da bude jedan od osnovnih principa kao dokaz kompanijske zrelosti. To se ne postiže preko noći već je to proces koji bi, osim željom za zdravom kompanijom, […]

Kako pomoći zaposlenima da budu ambasadori brenda poslodavca? Naravno ako to želeEmployer brandingKako pomoći zaposlenima da budu ambasadori brenda poslodavca? Naravno ako to žele

Opšte je poznato da su zaposleni, i priče koje oni dele, najveći adut svakog brenda poslodavca. Nema te kampanje koja može ostaviti jači i realniji utisak od toga da sami zaposleni dele kako oni percipiraju svog poslodavca. Bez obzira da li to rade kroz privatne razgovore sa bližnjima, objave na mrežama, ili učestvuju u organizovanoj […]

Plaćate li previše za nekorisne benefiteEmployer brandingPlaćate li previše za nekorisne benefite

Opšte je poznato da zaposleni uvek žele više, i da je za svaku ideju koju HR ima potrebno izdvojiti budžet. Ali, da li je to zaista i tako? Šta ako menadžment misli da je u pogledu plata i benefita dao i preko svake mere, a zaposleni su još uvek nezadovoljni? Ko je tu u pravu?  […]

Ko je sve zadužen za Employer BrandingEmployer brandingKo je sve zadužen za Employer Branding

Kada je u pitanju EB kao funkcija, često završi kao vruć krompir u mnogim organizacijama. Štaviše, prepirke oko toga da li je zapravo HR ili Marketing stare su koliko i sam EB. Istina je da je EB mnogo više od mosta koji spaja marketing i ljudske resurse. Brend poslodavca nije dubl ova dva sektora, već […]