Pređi na glavni sadržaj

Da li ste uradili sve da zaštitite svoje zaposlene

Radimo od kuće… A vi?… I mi radimo od kuće… Ovako ukratko može da se opiše svakodnevnica zaposlenih širom sveta, nakon širenja Korona virusa. U Srbiji je i veliki broj domaćih firmi prešao na „režim“ rada od kuće i tako se povinovao trendovima koji i inače vladaju u svetu već deceniju.

Ipak, iako se čini da je kod nas obavljanje radnih zadataka od kuće masovna pojava, na terenu je slika dosta drugačija. Napolju možete videti kako nesmetano rade brojne pekare, kiosci sa brzom hranom, prodavnice, a od sutra se tek zatvaraju kafići i restorani. To nedvosmisleno potvrđuje i aktuelna Fejsbuk anketa sajta poslovi.infostud.com koju je popunilo više od 1.000 ljudi. Na pitanje „Imate li mogućnost da radite od kuće“, čak 71% ispitanika je odgovorilo negativno, a svega 29% da takav način rada već praktikuje.

Promene preko noći

Situacija je još očiglednija kada uđete u neku od prodavnica ili banku. Teško da će vas zaobići komentari zaposlenih da pojava Korona virusa nije zasada značajno uticala na njihov način rada u smislu dolaska na posao, mada ima promena u pogledu skraćenja radnog vremena i određenih mera predostrožnosti, pre svega u pogledu pojačane higijene.

U uslovima kada vlada deficit maski, rukavica, sredstava za dezinfekciju, naročito tamo gde postoji velika frekvencija ljudi, postavlja se pitanje da li smo zaista shvatili ozbiljnost situacije i sve uradili da smanjimo boravak zaposlenih na radnom mestu ili ih potpuno prebacimo na rad od kuće.

Naučni saradnik na Institutu za uporedno pravo, Mario Reljanović kaže da nekoliko izveštaja sa terena pokazuju da se ne poštuju ni najosnovnije mere zaštite.

– Čak se i teško krše protokoli bezbednosti zbog čega interveniše uprava MUP za vanredne situacije. Ono što je svakako loše, jeste činjenica da nema osnovnih sredstava za zaštitu u trgovinama, iako radnici dolaze u kontakt sa stotinama pa i hiljadama ljudi dnevno, kao i u velikim proizvodnim pogonima gde se na malom prostoru nalazi puno ljudi. Uostalom, pre neki dan smo imali prvi protest radnika, koji su nezadovoljni načinom na koji se proizvodnja odvija, odnosno potpunim odsustvom adekvatne zaštite u novim okolnostima  –  navodi Reljanović.

Ne ide kako smo se nadali

On ističe da su informacije sa terena raznolike kada je reč o obavezi poslodavca da organizuje rad od kuće ili rad u smenama kako bi se smanjio broj zaposlenih u radnom prostoru.

Poslodavci su u delatnostima koje su pogodne za rad od kuće relativno lako implementirali ovaj vid rada, uz očekivane poteškoće koje su normalne s obzirom na kratak rok za implementaciju i odsustvo prethodne analize.

Najveći broj poslova se, međutim, delimično ili pretežno izvodi na radnom mestu ili na terenu, tako da je prvi utisak da pomenute mere – iako naravno neophodne – ipak nisu dovele do drastičnog smanjenja broja zaposlenih u malim, zatvorenim prostorima. Daleko veći efekat u tom smislu imalo je zatvaranje vrtića, škola i fakulteta – kaže naš sagovornik i dodaje da to što su ugostitelji i prodavci hrane radili do sada nesmetano i bez zaštite problem koji proističe kako iz nediscipline poslodavaca tako i iz neefikasne kontrole.

Prema njegovom mišljenju, najefikasnije mere će dati  potpuno zatvaranje ugostiteljskih objekata, što je bio i očekivani potez Vlade, budući da je evidentno da se mere zaštite na radu ne sprovode dovoljno dobro.

Veliki je to izazov

Na naše pitanje hoće li Korona virus naterati poslodavce da uvedu u većoj meri poslovanje od kuće, čak i kada se završi pandemija, on misli da se tu najpre javlja pitanje trajanja pandemije, odnosno specifičnih okolnosti koje su dovele do obaveznog rada od kuće kada god je to moguće.

– Rad od kuće je i do sada bio regulisan Zakonom o radu na relativno zadovoljavajući način, a savremeno uređenje je prisutno od izmena zakona 2014. godine. To međutim nije uticalo na njegovu popularizaciju. Ukoliko se trajanje ovog “prinudnog” rada od kuće produži dovoljno dugo da poslodavci mogu objektivno proceniti njegove efekte – u smislu smanjenja troškova, ali i povećanja efikasnosti i kvaliteta rada zaposlenih – moguće je da će neki od njih zaključiti da je to dobro za poslovanje i dati prednost radu od kuće. Kada je reč o javnoj upravi, koja trenutno predstavlja značajan procenat poslodavaca koji su zaposlene uputili da rade od kuće, verovatnije je da će se vratiti klasičnim oblicima rada, osim ukoliko ne uslede izmene zakona i agresivna kampanja koja bi podržala i popularizovala ovakav oblik rada – zaključuje Reljanović.

Giganti rade od kuće

Dok je tako kod nas, u razvijenim zemljama, rad od kuće nije novina. Prema podacima iz 2016. godine, samo u Americi, više od 43% radnika imalo je mogućnost rada daleko od svojih kancelarija, a sve veći broj kompanija iz različitih industrija usvaja politiku rada na daljinu, uključujući tu i sektor finansija, osiguranja i nekretnina, pokazalo je istraživanje Galupa, kompanije za istraživanje tržišta, javnog mnjenja i medija.

Možda zato ne treba nikoga da čudi zašto su veliki giganti poput Majkrosofta, Gugla i Tvitera, još početkom marta pružili mogućnost hiljadama zaposlenih da rade od kuće. U Dablinu je, na primer, prošle nedelje Gugl poslao 8.000 radnika kući na jedan dan kako bi isprobao produženi scenario daljinskog rada, nakon što je jedan radnik imao simptome slične gripu.

Efikasniji sa kauča 

Slika postaje jasnija i kada se pogledaju svetski podaci o radu od kuće. Niz istraživanja koje su sproveli Connect Solutions i OVL Labs, pokazuju da je među onima koji su radili na daljinu, čak 77% njih reklo da su produktivniji kada posao obavljaju izvan kancelarije. Od toga je 30% otišlo toliko daleko pa se izjasnilo da su završili više posla za kraće vreme kada su radili van kancelarije.

Tako se prirodno nametnulo pitanje – ukoliko se brojne kompanije širom sveta okrenu radu od kuće, da li će sve zaposlene vraćati u kancelarije kada se epidemija završi?

Ni brzo, a ni glatko

Sama dilema da li je bolje raditi od kuće ili svakodnevno odlaziti na posao nije od juče, a njome smo se i mi bavili u tekstu Danas radim u pidžami. Naši sagovornici su tada istakli da je prednost rada od kuće svakako u uštedi vremena, relativno fleksibilno radno vreme i mogućnost da se više vremena provede sa porodicom. Na strani mana, istaknuto je da se kod kuće teško uspostavlja samodisciplina. Pored toga, često se obavljaju zadaci i van radnog vremena, a poteškoće pravi i odsustvo interakcije sa kolegama. Biće zanimljivo ispratiti kako će se se ti nedostaci rada od kuće prevazići.

U kojoj meri su poslodavci zaista spremni za ovakvu promenu, ali i sami radnici, preostaje nam da vidimo u godinama pred nama.

Hoće li se masovniji rad od kuće u praksi pokazati kao promašaj ili fantastična novina, promena koja će moći nesmetano da se uvede ili će to biti dugotrajan proces bolan za obe strane? Ili se po ovom pitanju, na kraju, zaposleni neće mnogo ni pitati. Šta vi mislite?

HR Lab novosti na email

Saznajte prvi najnovije informacije o regrutaciji, selekciji, brendiranju poslodavaca i najave događaja koje organizujemo za vas.

Slične vesti

NovostiDa li odluku o radu od kuće prepustiti zaposlenima?

Itekako je važno da li zaposleni žele da rade na daljinu i da li datu mogućnost doživljavaju kao pogodnost i još jednu beneficiju više. Međutim, njihova želja nije jedino što treba uzeti u obzir pri odluci da li dozvoliti rad od kuće ili ne? Koje su prednosti? Ako smo mala firma, koja tek počinje, svako […]

NovostiMala i srednja preduzeća: Kada je HR neophodan?

Kada govorimo o zaposlenima, mi iz HR sveta često mislimo na ljude koji rade u velikim sistemima. Međutim, prema izveštaju Agencije za privredne registre, urađenom nakon predaje završnih računa za 2019. godinu, od ukupno 1.171. 890 zaposlenih, samo je njih 364.846 radilo u velikim kompanijama. Ostali su radili u srednjim, malim i mikro preduzećima. Kakvu […]

NovostiOkupila se prva generacija polaznika Employer Branding Akademije

Dugoočekivana Employer Branding Akademija, svetski poznate kompanije Universum, okupila je svoje predstavnike na višečasnovnom online događaju na kom je predstavljena agenda i plan rada. Ispred kompanije Universum, 16 polaznika prve generacije, pozdravili su Karl-Johan Hasselström, globalni direktor prodaje u kompaniji Universum, sa 20 godina iskustva u employer branding-u, od toga 15 u Universumu i Amin […]

NovostiBesplatna online radionica: HR Lab Asistent – Razvrstavanje kandidata

Hrlab.rs, najveća domaća platforma za poslodavce organizuje besplatnu radionicu pod nazivom “Razvrstavanje kandidata”, za HR-ove koji žele da unaprede i ubrzaju svoje procese selekcije koristeći alat HR Lab Asistent. Radionica će biti održana u ponedeljak 5. aprila u 14h, putem Zoom platforme. Predavač na radionici biće Dušica Vuković, saradnik za korisničku podršku sajta Hrlab.rs. Tema […]