Pređi na glavni sadržaj

Korona virus – šta kad rad od kuće nije opcija

Širenje korona virusa nateralo je mnoge kompanije u svetu da prespitaju mogućnost rada od kuće za svoje zaposlene o čemu govore i primeri koje su dali Facebook, Google, Twitter, Microsoft, Amazon, Ford Motor, CNN, Citigroup i mnogi drugi. Nije redak slučaj da se i domaći poslodavci odlučuju na ovakve mere.

Međutim, šta je sa onim kompanijama i industrijama za koje je opcija rada od kuće, zbog prirode samog  posla, teško ili čak nemoguće izvodljiva. Ne postoji univerzalni priručnik za postupanje u ovakvim situacijama, naročito kada je izvesno da će gotovo svi beležiti manje ili veće gubitke. Ipak,  ono što je sasvim jasno je da kompanija na prvo mesto treba da stavi zdravlje i dobrobit svojih ljudi i da im to jasno i nedvosmisleno komunicira. Niko ne voli nagle i iznuđene promene, ali one su i prilika da kompanija pokaže svoju zrelost i odgovornost i prema poslu i prema zaposlenima.

Imate li svoj vodič sa preporukama za ponašanje zaposlenih?

Situacija u kojoj je SZO proglasila pandemiju traži i posebne mere opreza na radnom mestu. Vrlo je preporučljivo da menadžment firme detaljno prouči situaciju i ako već nije, sastavi vodič sa preporukama za ponašanje u ovim, ipak izmenjenim okolnostima. Bitno je da zaposleni budu obavešteni o svim planiranim i preduzetim merama da bi se rizik od zaraze sveo na najmanju moguću meru. Važno je i da se ljudi u ovoj situaciji ne osete zapostavljeno, kao da se sami bore sa novonastalom situacijom. Ovde veliku ulogu igraju vaše interne komunikacije.

Bolesni ostaju kod kuće

Jednu zabrinjavajuću statistiku na ovu temu izneo je američki portal koji kaže da 90% zaposlenih na posao odlazi i kada su bolesni. Od pojave virusa u Srbiji jedno od najčešćih pitanja koje našem pravniku na sajtu Poslovi.infostud.com stiže, odnosi se na pravo korišćenja bolovanja u slučaju da se pokaže da je radnik pozitivan na prisustvo virusa, kao i na visinu novčane nadoknade u tom slučaju.

U uslovima kada postoji velika mogućnost od zaraze zaposleni ne sme da ima apsolutno nikakav strah ili dilemu da li treba da ostane kod kuće i na kompaniji je da mu to jasno iskomunicira. Bitno je i da svi budu upoznati na koji broj mogu da se jave i kome se obraćaju u slučaju da posumnjaju da su zaraženi.

Slična stvar je i sa onima koji su se nedavno vratili iz inostranstva. Dolazak na posao ne treba da zavisi samo od njihove savesti i dobre volje, već stav kompanije o potrebi sprovođenja dvonedeljnog karantina u kućnim uslovima, treba da bude jasan.

Obezbedite dovoljno sredstva za higijenu i dezinfekciju

Nakon objavljivanja teksta o merama opreza na radnom mestu, javio nam se određen broj posetilaca sajta sa komentarom da su preventivne akcije teško primenjive u velikim proizvodnim pogonima ili trgovinskim lancima.

Ono što je svakako izvodljivo jeste obezbeđivanje dovoljno sredstava za higijenu i dezinfekciju i ruku i radnog prostora. Zato apelujte na zaposlene da ruke peru što češće, koriste dezinficijense, ako je potrebno i maske za lice, ili rukavice kako ne bi dodirivali lice.

Osigurajte da se čišćenje prostora sprovodi češće nego što je uobičajeno, to podrazumeva brisanje većih površina dezinfekcionim sredstvima, zatim kvaka, prekidača za svetlo, vrata lifta, ulaza, kao i redovno provetravanje.

Smanjite broj zaposlenih na istom mestu

Jedna od mera koju je juče donela Vlada Srbije odnosi se na zabranu okupljanja više od 100 ljudi u zatvorenom prostoru. Paradoks  je da u mnogim kompanijama u npr. proizvodnim pogonima radi i mnogo više zaposlenih od toga broja.

Svakako treba razmotriti mogućnost da se smanji koncentracija ljudi na jednom mestu tako što će se oni rasporediti u više prostorija, a tu su i opcije fleksibilnog radnog vremena ili rada u smenama ako to uslovi rada dopuštaju.

Jedna od preporuka je da se  obezbede uslovi da rastojanje između zaposlenih bude barem 1 metar, što ne važi samo za radni prostor već i za kantinu, prostorije za odmor i slično. Takođe, ističe se da se rukovanje smanji na minimum ili čak ukine.

A šta ćemo da gradskim prevozom?

Na svakom koraku možete da čujete da se savetuje izbegavanje korišćenja gradskog prevoza. Vrlo je izvesno da mnogi tu preporuku neće moći da ispoštuju, ali bar treba zaobići pretrpane autobuse, tramvaje… Ako za to postoji realna mogućnost, ohrabrite zaposlene da idu pešice ili koriste bicikl, trotinet.

Neke kompanije već odavno imaju organizovan prevoz, naročito ako su smeštene na obodu grada, a za one kod kojih to nije slučaj, svakako treba apelovati na kolege da zajedno dolaze na posao istim kolima, kao i da jedni druge „pokupe“ zavisno od mesta stanovanja.

Šta ako u skorije vreme dođe do zatvaranja škola i vrtića

U slučaju da do ovih mere dođe mnogi zaposleni će biti njima pogođeni, naročito ako imaju decu u obdaništu ili ranom školskom uzrastu.

Pokažite empatiju i razmotrite eventualne načine na koje biste mogli da im izađete u susret u skladu sa organizacijom posla. Neke od  mera mogu da budu fleksibilno radno vreme, prebacivanje u drugu smenu, čak i novčane dotacije za dadilje i sl. Bitno je razmišljati o svim tim opcijama.

Sve mere opreza nije moguće uvek i svuda primenjivati, ali što ih se pridržavamo u većoj meri, smanjujemo šansu od eventualne zaraze. Pored toga, odgovornim postupanjem i stavljanjem zdravlja zaposlenih na prvo mesto na pravi način demonstrirate svoj employer branding. A ima li išta odgovornije nego da svoje vrednosti gajimo i praktikujemo u stvarnom životu, što bi se reklo i u dobru i u zlu.

HR Lab novosti na email

Saznajte prvi najnovije informacije o regrutaciji, selekciji, brendiranju poslodavaca i najave događaja koje organizujemo za vas.

Slične vesti

NovostiDa li odluku o radu od kuće prepustiti zaposlenima?

Itekako je važno da li zaposleni žele da rade na daljinu i da li datu mogućnost doživljavaju kao pogodnost i još jednu beneficiju više. Međutim, njihova želja nije jedino što treba uzeti u obzir pri odluci da li dozvoliti rad od kuće ili ne? Koje su prednosti? Ako smo mala firma, koja tek počinje, svako […]

NovostiMala i srednja preduzeća: Kada je HR neophodan?

Kada govorimo o zaposlenima, mi iz HR sveta često mislimo na ljude koji rade u velikim sistemima. Međutim, prema izveštaju Agencije za privredne registre, urađenom nakon predaje završnih računa za 2019. godinu, od ukupno 1.171. 890 zaposlenih, samo je njih 364.846 radilo u velikim kompanijama. Ostali su radili u srednjim, malim i mikro preduzećima. Kakvu […]

NovostiOkupila se prva generacija polaznika Employer Branding Akademije

Dugoočekivana Employer Branding Akademija, svetski poznate kompanije Universum, okupila je svoje predstavnike na višečasnovnom online događaju na kom je predstavljena agenda i plan rada. Ispred kompanije Universum, 16 polaznika prve generacije, pozdravili su Karl-Johan Hasselström, globalni direktor prodaje u kompaniji Universum, sa 20 godina iskustva u employer branding-u, od toga 15 u Universumu i Amin […]

NovostiBesplatna online radionica: HR Lab Asistent – Razvrstavanje kandidata

Hrlab.rs, najveća domaća platforma za poslodavce organizuje besplatnu radionicu pod nazivom “Razvrstavanje kandidata”, za HR-ove koji žele da unaprede i ubrzaju svoje procese selekcije koristeći alat HR Lab Asistent. Radionica će biti održana u ponedeljak 5. aprila u 14h, putem Zoom platforme. Predavač na radionici biće Dušica Vuković, saradnik za korisničku podršku sajta Hrlab.rs. Tema […]