Pređi na glavni sadržaj

Piterovo načelo: i ironija i oprez

11. april 2024.
·3 minuta za čitanje

Kako nagraditi odličnog zaposlenog, u organizaciji koja zaista nastoji da nagradi učinak, trud i uspeh? Menadžeri i služba za ljudske resurse često nemaju opciju da ponude dalje povišice ili više slobodnog vremena, ili iz različitih razloga ne uspevaju da rad organizuju tako da omoguće dalje usavršavanje i autonomiju. Tako kao opcija nagrade ostaje napredovanje na sledeću poziciju u hijerarhiji. Zbog zarade, benefita i prestiža koje napredovanje nudi i zaposleni rado prigrli novu poziciju, čak iako je voleo i odlično radio svoj prethodni posao. Jednostavno, ljudi retko odbijaju unapređenje.

Ovo je nekada sjajno rešenje ali nekada i ne. O tome kako stvari mogu da pođu po zlu, pisali su Laurence J. Peter i Raymond Hull u poznatoj knjizi “Piterovo načelo”. Piterovo načelo je ironična tvrdnja da ljudi napreduju preko svog nivoa sposobnosti te da organizacije i samu civilizaciju zbog toga vode ljudi nedorasli odgovornostima koje su im poverene. Naime, ukoliko se pri izboru ljudi za napredovanje vodimo isključivo njihovim prethodnim učinkom i jednostavno im ponudimo poziciju na prvoj sledećoj slobodnoj stepenici u hijerarhiji, ta nova pozicija često zahteva sasvim druge veštine i osobine od onih kojima osoba sjajno vlada.

Lorens Piter upozorava da tako većina ljudi doseže nivo svoje nekompetentnosti i da tako i završava svoj radni vek. Ti ljudi onda nastavljaju da rade svoje stare poslove, loši su u delegiranju, ne prilagođavaju se novim zahtevima. Njihova dobrobit strada, a ni kompanija nije na dobitku.

Naravno, to ne mora biti istina i ovde svoju važnost pokazuje lični i profesionalni rast kroz nove izazove i situacije, treninzi veština i znanja i slično. Ali, ostaje kao tema za razmišljanje da puko napredovanje kao nagrada često nije dobra opcija za organizaciju, a i da bi mnogi zaposleni, uz neke druge benefite možda bili uspešniji, srećniji i manje anksiozni na istoj ili sličnoj poziciji u datom trenutku. Naravno, uz povišicu, autonomiju, kreativnost i druge nagrade i benefite koje organizacija u kojoj rade može da im ponudi u vezi sa kvalitetom rada i privatnog života.

Zašto sjajan mehaničar nije nužno dobar poslovođa

Jedan od prvih primera u knjizi je “Gospodin Kotlokrpa”, sjajan i strpljiv mehaničar u autoservisu, sa velikom sposobnošču da pronađe skrivene kvarove. Unapređen je u poslovođu servisa i tu nastaju problemi. Prihvatao je svaki posao koji mu se učinio zanimljiv, čak i kada je servis grcao u već preuzetim popravkama. “Uvek je bio umazan do lakata i večito je petljao u nekom rastavljenom motoru.” Ponesen poslom mehaničara, zaboravljao je da svojim radnicima dodeli zadatke, nije vodio računa o njima a ni o mušterijama, papirologiju da i ne spominjemo. “Bio je izuzetno sposoban mehaničar, ali očajan poslovođa”, piše u knjizi “Piterovo načelo” (Mono i Manjana, Beograd 2010.)

Kung Fu Panda -spiritualni lider?

Pre neki dan me je jedan lik na velikom platnu podsetio na ovo načelo, pa me je i inspirisao da o njemu pišem. Ah, ne, nije još napravljen film “The Office” iako je Michael Scott iz serije, očigledno, između ostalog, primer Piterovog načela: bio je uspešan prodavac koji je postao šef koga je neprijatno i smešno gledati.

U pitanju je dugometražni crtani film: Kung Fu Panda 4! Kako me je ovaj crtani junak podsetio na ovo ironično pravilo hijerarhije? Prepričaću vam svojim rečima, na žalost nemam originalni transkript.

Dakle, Kung Fu Panda po imenu Po se odlično snalazi kao Zmajev ratnik, ali kao i mnogi zaposleni sa ove strane platna, osuđen je da napreduje do svog nivoa nesposobnosti.

On mora palicu Zmajevog ratnika da preda nasledniku, jer izabran je da bude Duhovni vođa Doline mira.

Ali, panda Po voli knedle i mlaćenje zlikovaca i ne zna mnogo o duševnom miru. Ma šta ne zna, ne zanima ga.

Ali, unapređen je, pa se trudi da meditira, i to nekako ovako izgleda: “Duševni mir, jede mi se sir, može i đumbir…”

Naravno, u filmu nije sve izgubljeno, kao ni u profesionalnom životu. Uz trud zaposlenog i podršku organizacije, Piterovo načelo ne mora da deluje.

Uostalom, u Kung Fu Pandi 4, njegov mentor, crveni panda Šifu mu kaže: “Ako radiš samo ono što možeš, nikada nećeš postati više od onoga što si sada.”

 

HR Lab novosti na email

Saznajte prvi najnovije informacije o regrutaciji, selekciji, brendiranju poslodavaca i najave događaja koje organizujemo za vas.

Slične vesti

Employer BrandingKada je fluktuacija zaposlenih opomena za poslodavca

Fluktuacija ili odliv zaposlenih veoma varira od pozicije do pozicije, ali i s obzirom na različite poslovne funkcije i branše. I same kompanije se razlikuju po svojim poslovnim politikama i odnosu prema fluktuaciji. Neke svesno idu na visoku fluktuaciju kao što je bio slučaj sa Wall-Mart kompanijom kod koje je fluktuaciju dostigla 70%. U pomenutoj […]

Employer BrandingVredan, vredna, a nikako da nas unaprede na poslu

Pre par meseci sam razgovarala sa zaposlenom koja je najiskusnija u svom timu, ima dugogodišnje znanje u svojoj oblasti, vredna je i odgovorna. Zbog svega toga, predloženo joj je da povede sektor kao menadžer. Njen odgovor je bio: „Ako nije problem, ja ne bih da budem lider sektora. Ne umem da delegiram, teško mi je […]

Employer BrandingEB priče iz regiona – Jelena Jelušić: Universumova Akademija pruža dubinsko razumevanje Employer Brandinga

Kako je u toku prolećni upis na priznatu Universumovu EB Akademiju, prenosimo vam sveža iskustva i utiske Jelene Jelušić, HR & Employer Branding Consultant, Inspo Consulting, iz Zagreba koja je nedavno pohađala Akademiju. Jelena je diplomirani psiholog iz Zagreba, sa više od 18 godina iskustva u oblasti upravljanja ljudskim resursima. Radila je kao prvi i […]

Employer BrandingDa li je iskustvo baš uvek najbolji učitelj

Kada se bira vođa novog projekta, često apsolutnu prednost imaju iskusni menadžeri koji su imali uspeha na sličnim poslovima. Ali, da li je uspešno iskustvo ključna karakteristika na koju treba da se fokusiramo? Nakon finansijske krize 2008. godine mnogi su se pitali da li je Alan Grinspan, slavljeni dugogodišnji šef američkih federalnih rezervi, bio zaista […]