Naftna industrija Srbije (NIS), ponela je titulu najpoželjnijeg (VRH) poslodavca, prema mišljenju ispitanika koji su učestvovali u istraživanju TalentX, a koje sprovodi sajt Poslovi Infostud.
Kandidati su se izjasnili da poslodavca koji je najatraktivniji za razvoj VRHunske karijere karakteriše: finansijsko stabilno poslovanje, prijateljsko i prijatno radno okruženje, lideri koji poštuju saradnike, zatim dobar balans privatnog i poslovnog života, mogućnost napredovanja i jasan i fer sistem nagrađivanja.
Prema mišljenju 10.887 ispitanika, na vrhu liste poslodavaca, drugi put zaredom NIS je proglašen kompanijom čije su HR prakse prepoznate kao najbolje, a kompanija kao najpoželjnije mesto rada. Međutim, još veća vrednost za kompaniju NIS su smernice i „puls“ tržišta rada u Srbiji koje donosi ovo istraživanje.
Jaka konkurencija na tržištu rada
Alisa Evsina, HR Direktor kompanije NIS kaže da su jako srećni što su i ove godine osvojili prvo mesto u istraživanju TalentX.
– NIS možda nema veliki broj konkurenata na tržištu u okviru naše industrije, ali je konkurencija na tržištu rada veoma jaka. Mi smo na neki način deo konzervativne industrije, pa smo samim tim i tradicionalni poslodavac. Ali, takođe smo i poslodavac koji ne beži od modernog i modernizacije, iako će vam sigurno pasti na pamet i „moderniji“ poslodavci od nas. Ali, biti moderan nije jedina i ključna stvar za zaposlene u Srbiji. NIS je ujedno postojanost i stabilnost, a verujem da su to bili ključni atributi po kojima su nas prepoznali učesnici istraživanja i na osnovu toga se opredelili za NIS kao najpoželjnijeg poslodavca – navodi Evsina.
Na koji način u kompaniji radite na vašem brendu poslodavca prema zaposlenima? Šta mislite da im je najbitinije u sklopu vašeg EVP-a?
– Našu „HR transformaciju“ pokrenuli smo pre više od tri godine i iza nas je puno uspešnih projekata, ali i naučenih lekcija. Nismo želeli, niti sada želimo, da NIS menjamo iz korena. Dosta energije i vremena smo investirali u to da sagledamo šta je naš „DNK“, identitet koji treba da negujemo, a šta nas sputava. Osnova naše strategije i plana i jeste naš EVP, gde je svaki njegov stub podjednako važan i gde se trudimo da bude osnova našeg HR brenda. Employer Branding je važan deo naše agende, ambijent i glas onoga što radimo kao poslodavac. Ono što smatram najvažnijim jeste da smo na put krenuli sa jasno postavljenim ciljevima i, mogu slobodno da kažem, dobro postavljenom agendom kako bismo ove ciljeve ispunili. Agendu pratimo, ali smo i jako agilni – u skladu sa realnošću i promenama koje se dešavaju i mi menjamo prioritete. Naravno, ne ide nam uvek sve po planu i nisu nam svi potezi uspešni. Uporedila bih to i sa lansiranjem proizvoda na tržište, neki budu „pun pogodak“, a za neke nije trenutak, nisu prepoznati kao dobri, ali za nas predstavljaju naučenu lekciju.
Koliko se povratna informacija o ishodu konkursa za posao odražava na dobru reputaciju kompanije?
Iako se povratna informacija o ishodu procesa selekcije za sve kandidate nekako očekuje i smatra se da je standard godinama, i dalje u svim istraživanjima vidimo nezadovoljstvo kandidata ovim segmentom.
Mi se trudimo da svi kandidati dobiju povratnu informaciju, ali mislim da još uvek nismo dostigli nivo ažurnosti koji želimo. Pre nekoliko godina uveli smo i candidate experience upitnik, gde nakon svakog procesa od jednog broja kandidata tražimo feedback na sam proces, kao i mišljenje o kompaniji. Izveštaji se kreiraju na kvartalnom nivou i definitivno su nam dobra potvrda kada je neki segment u redu, kao i alarm – na čemu treba da radimo i šta je to što može da kreira još bolje iskustvo kandidata.
Ono ste što zaposleni pričaju o vama
Koje korake preduzimate kako biste kandidatima predstavili vašu kompaniju kao mesto željenog zaposlenja?
– Pravi odgovor je transparentnost. Ono što je važno jeste da potencijalnim kandidatima NIS predstavimo baš onakvim kakav jeste – spoj tradicije, mladosti i liderstva. Na koji način ovo radimo? Pre svega, trudimo se da informišemo zajednicu da smo prisutni na tržištu rada, pored toga što pozivamo kandidate da nam se pridruže svesni smo značaja HR zajednice. Iz tog razloga, obučavamo mlade i spremamo ih za tržište rada gde god da rade, razmenjujemo dobre HR prakse sa HR zajednicom. Istovremeno, predstavljamo naše ljude, prezentujemo programe.
Takođe, svesni smo da su nam najbolji ambasadori naši zaposleni, ono što oni komuniciraju sa svojim okruženjem o NIS-u kao poslodavcu. Imamo i programe prakse za mlade u NIS-u i oni lično mogu da se uvere kakva je atmosfera u kompaniji, te svoja saznanja šire među svojim vršnjacima. Sinergija svega ovoga čini nas poželjnim poslodavcem.
Šta za vas znači priznanje koje ste dobili i ulazak među najpoželjnije poslodavce po izboru kandidata?
– Nama ovo priznanje zaista mnogo znači. Pre svega, priznanje je potvrda da smo na dobrom putu. Drago nam je da je prepoznat naš trud. Nećemo se ulenjiti, trudićemo se da idemo putem modernizacije, a da opet zadržimo naše glavne karakteristike. Uz to, koristimo i naša interna istraživanja koja nam pokazuju gde smo i šta još treba da uradimo da bismo bili najbolji u očima naših zaposlenih. Bez sumnje, naši zaposleni su glas našeg brenda.
Misija – jačanje iskustva zaposlenih
Koliko vremena u građenju vašeg brenda poslodavca posvećujete vašim zaposlenima, a koliko potencijalnim kandidatima na tržištu rada?
Ne postoji kalkulacija utrošenog vremena, jer sve što radimo utiče na naš brend poslodavca, interno ili eksterno. Agende su sinhronizovane i podjednako važne, a u njenoj realizaciji učestvuju svi zaposleni. Zašto kažem svi? Pre svega, operativno u projektima koji su usmereni na jačanje brenda poslodavca i unapređenje iskustva zaposlenih učestvuje preko 100 zaposlenih u HRu, zatim timovi zaduženi za marketing, eksterne komunikacije i interne komunikacije, tim za događaje i protokol, IT, finansije, nabavka, HSE, facility timovi i mnogi drugi. Namerno sam želela da nabrojim različite timove sa kojima mi kao „ HR“ svakodnevno sarađujemo i čiju podršku moramo da imamo kako bismo radili na poboljšanju brenda poslodavca i iskustva naših zaposlenih.
Na jačanje brenda gledamo pre svega kao na jačanje iskustva naših zaposlenih, kao i na jačanje iskustva kandidata. Ako su oni zadovoljni i vidimo da radimo pravu stvar – dobar eksterni brending se podrazumeva.
Koliko su istraživanja ovog tipa važna, u nameri da saznate kako vas kandidati i zaposleni vide kao poslodavca?
– Nagrada svakako prija, ali ključ TalentX istraživanja i jeste da poslodavac sazna šta je to što poručuje tržtište rada, kako se tržište menjalo i koja su očekivanja koja kandidati imaju od poslodavaca. Izveštaju se temeljno posvetimo i koristimo ga kao veoma važan izvor kada kreiramo naš godišnji plan. Glas zaposlenih je imperativ, ali moramo pratiti situaciju na tržištu, a ovo istraživanje nam to i omogućava.