Pređi na glavni sadržaj

Imate li vi svoj konkord: šta je to greška uloženih sredstava

Konsultant za upravljanje ljudskim resursima
19. novembar 2024.
·3 minuta za čitanje

Kada su Francuska i Velika Britanija odlučile da supersonični avion konkord, nakon skoro tri decenije, u jesen 2003. godine, ima svoj poslednji let, svet se uglavnom nije pitao zašto je doneta ta odluka, već zašto se sa njom toliko čekalo.

Konkord je bio zajednički projekat ove dve zemlje i njegova prosečna brzina bila je skoro dva puta veća od brzine zvuka. Konkord je od Londona do Njujorka leteo za 3 sata. Ipak, trošio je neuporedivo veće količine goriva u odnosu na druge avione, karte su bile skupe, a zvuk mu je bio nepodnošljiv, te se koristio samo za prekookeanske letove. Pokazalo se da su komercijalni letovi avionima koji mogu da lete brže od zvuka bili preskupi da bi bili isplativi.

Iako je u startu više od sedamdeset avio kompanija bilo zainteresovano za konkord, uskoro su sve odustale. Ovaj tip aviona su u svojoj floti imale samo dve kompanije Air France i British Airways, dakle, kompanije država čiji je konkord projekat. Ukupno je napravljeno samo 20 aviona, uključujući četiri prototipa.

I kada je već dugo bilo jasno da je projekat konkord preskup, da je ovaj tip aviona veliki zagađivač i da ima mane koje se u skoroj budućnosti ne mogu ispraviti, vlade Francuske i Velike Britanije su nastavile da ulažu novac svojih poreskih obveznika, energiju, talente i druge ključne resurse u ovaj projekat. Osnovni razlog je bio što su smatrali da ne mogu da odustanu jer su već suviše uložili u konkord.

Učinili su grešku na koju skoro niko nije imun: to je greška uloženih sredstava (sunk cost fallacy). Znati kada treba odustati, a kada istrajati uprkos problemima, jedna je od najvećih životnih mudrosti. Odustajanje na pola puta nipošto nije samo po sebi znak dobrog odlučivanja, često, naprotiv, to je uzrok neuspeha.

Šta je onda greška uloženih sredstava?

Greška uloženih sredstava nastaje kada odluku da istrajemo ne donosimo u odnosu na procenu budućih benefita, već u odnosu na vrednost onog što smo već uložili. Energija, emocije, sredstva, sve što smo uložili već je utrošeno. Pravi put je gledati da li će nam nastavak doneti benefit ili dalje gubitke. Već uložena sredstva, vreme, trud su baš to – već uložena i ukoliko analiza pokazuje da će aktivnost, projekat, veza, u koju ulažemo vreme, nastaviti samo da guta sredstva treba je razmotriti. Možda ćemo naći razlog da istrajemo, ali taj razlog neće biti racionalan ukoliko se zasniva na našem fokusu na onome što smo već uložili a ne na našoj proceni budućnosti.

Kada se nađete u rupi…

Jedna stara mudrost kaže: kada se nađete u rupi, najbolje što možete da uradite je da prestanete da kopate. Dakle, ukoliko smo uložili mnogo energije i sredstava u nešto, kada procenimo da dosadašnjim ulaganjem, suprotno planu, nismo bliži uspehu, odluku šta dalje, nije racionalno doneti na temelju emocionalnog stava o već uloženom. U situacijama kada odlučimo da istrajemo, razlog za to ne sme biti „već sam toliko uložio/uložila, gde sad da odustanem“. U nekim slučajevima će se pokazati da je mudro preusmeriti energiju i sredstva na nešto drugo. Emocionalna vezanost za rezultat može da nas motiviše, ali emocionalna vezanost za već uloženo može da nas dovede bliže neuspehu. Ipak, svi se teško nosimo sa vezanošću za uloženo pri odlučivanju, i nekada to skupo košta pojedince i kompanije, a nekada u svakodnevnom životu stvara sitnije neugodnosti.

Imate li, na poslu ili u ličnom životu, svoj konkord?

Imate li posao koji vas troši mnogo više nego što vam nudi, ali propuštate priliku za bolji, jer ste na ovom već toliko vremena i truda uložili?

Imate li partnersku firmu sa kojom redovno imate probleme, ali mnogo energije i vremena je uloženo u to da se ti problemi reše, da se kontakti i protokoli razvijaju, pa je ne menjate. Da li ste, u ulozi menadžera, nastavili sa obukom zaposlenog kojeg ste izabrali za rukovodeću ulogu, iako se pokazuje iznova i iznova da kod njega nema ozbiljnog napretka u veštinama?

Ili možda ostajete u odnosu koji je za vas toksičan jer – dugo se znate i mnogo ste u taj odnos uložili. Ili, nemate veliki konkord u vašem životu, ali zato, ukoliko kupite kartu za bioskop i nakon 45 minuta shvatite da vam film uopšte ne odgovara, odlučite da ostanete. Iako film ne gledate iz poslovnih i akademskih razloga već zbog razonode, ostajete u sali jer ste kupili kartu i na film već potrošili 45 minuta. Na kraju ne samo da ostajete bez novca već propustite i šansu da se zaista dobro provedete u tom periodu koji ste odvojili za zabavu.

I da zaključimo, rečima Rolfa Dobelija: „Postoji mnoštvo dobrih razloga da se neka investicija dovede do kraja. Ali postoji i jedan rđav razlog, a to je uzimanje u obzir već uloženih sredstava.

 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Veštine koje su obeležile 2025. godinu i postavile smernice za daljeNovostiVeštine koje su obeležile 2025. godinu i postavile smernice za dalje

Godina koja prolazi donela je mnogo promena: ubrzan tempo rada, više odgovornosti i snažniji uticaj tehnologije na svakodnevne zadatke. U takvom okruženju jasno se izdvojilo nekoliko veština koje više nisu samo „poželjne“, već neophodne za kvalitetan i siguran rad. Zaključak o tome koje su veštine bile najtraženije ove godine proizašao je iz uvida u kurseve […]

Posebna ponuda za Crni petak u InfostuduNovostiPosebna ponuda za Crni petak u Infostudu

U petak 28. novembra 2025. godine očekuje vas posebna ponuda za Crni petak:  DODATNI POPUST NA PAKETE OGLASA ZA POSAO  Prvih 20 kompanija kupovinom bilo koje vrste paketa oglasa sa najmanje 5, a najviše 29 oglasa u paketu, ostvaruju dodatnih 15% popusta na već uračunati standardni popust na zakup paketa. Paket se može iskoristiti u narednih godinu dana, a jedna kompanija može zakupiti […]

Učestvujte u istraživanju o kulturi učenja u kompanijama u SrbijiNovostiUčestvujte u istraživanju o kulturi učenja u kompanijama u Srbiji

Bez stalnog učenja nema ni razvoja. To važi i za pojedince i za organizacije. U vremenu kada se veštine brzo menjaju, a očekivanja zaposlenih rastu, kompanije koje ulažu u razvoj svojih zaposlenih ne samo da zadržavaju talente, već i dugoročno postižu bolje rezultate. Infostud i Krojačeva škola pokrenuli istraživanje o kulturi učenja u kompanijama u […]

Produktivnost u vremenu rasutog fokusa: kako usmeriti pažnju na rezultateNovostiProduktivnost u vremenu rasutog fokusa: kako usmeriti pažnju na rezultate

U savremenom poslovnom svetu, gotovo da je postalo normalno biti zauzet. Kalendar je ispunjen sastancima, mejlovi neprestano stižu, obaveze se nižu bez pauze. Zaposleni rade mnogo, ali rezultati često ne prate uloženi napor. Umesto rasta, dolazi do zasićenja i pada kreativnosti. Ono što na prvi pogled izgleda kao produktivnost, zapravo je zauzetost, a granica između […]