Pređi na glavni sadržaj

Potraga za kandidatima iz različitih izvora sve važnija

HR konsultant
6. februar 2025.
·3 minuta za čitanje

Kada je reč o dolaženju do novih talenata i deficitarnog profila kandidata od presudnog značaja je da potraga mora da se bazira na različitim izvorima. Na to ukazuju i rezultati najnovijeg istraživanja prema kojem je 77% HR profesionalaca saopštilo da su i 2024. godine imali problem da regrutuju odgovarajuće kandidate. Ako se uz to uzme da 70% radne snage čine pasivni kandidati, koji su u većini slučajeva otvoreni za nove mogućnosti, onda postaje jasno da su poslodavci ti koji moraju da krenu u što aktivniju potragu. 

Targetiranje posao za sebe 

Veće firme, koje imaju veći broj upražnjenih pozicija na godišnjem nivou, u 58% slučajeva imaju osobu koja je specijalizovana samo za pretrage i targetiranje kandidata, a multinacionalne kompanije koje tragaju za budućim zaposlenima na globalnom nivou imaju i čitave timove koji rade isključivo na tim poslovima. Cilj je doći do što većeg broja talenata, a ne samo do onih koji su dostupni u datom trenutku i koji se javljaju na oglas za posao.  

Oni koji pretražuju, odnosno targetiraju kandidate i oni koji se bave regrutacijom i selekcijom obavljaju u suštini različite poslove, njihovi ključni pokazatelji uspešnosti se razlikuju, koriste različite strategije i veštine u radu. 

Targetiranje kandidata podrazumeva traganje za kvalifikovanim kandidatima preko različitih baza kandidata i društvenih mreža poput Linkedina. Uspešnost pretrage zavisi od umeća kreiranja efikasnih stringova za pretragu (kombinacija ključnih reči, simbola za skraćivanje i logičkih operatora koji se unose u okvir za pretragu baze podataka ili pretraživača, na primer komerc* AND proda* daje rezultate pretrage koji uključuju biografije koje sadrže sve varijacije reči komercijalista, komercijala, komercijalni i prodavac, prodaja, prodajni) i daljeg istraživanja podataka po dubini. 

Zadatak je prepoznati, identifikovati potencijalne kandidate koji odgovaraju i dobro se uklapaju u ciljni profil, a to zahteva dobro poznavanje kompanije i pozicije do najsitnijih detalja, osećaj za brend poslodavca i dubinsko razumevanje industrije. Posao se završava kada se dovoljno kvalifikovanih kandidata prosledi regruteru. 

S druge strane, regruteri kreiraju oglase za posao, analiziraju biografije i pristigle prijave, sprovode testiranje, zakazuju intervjue, vrše proveru referenci, daju formalnu ponudu za posao, upravljaju odnosom sa kandidatima i u komunikaciji su sa menadžerima kod kojih se nalaze upražnjene pozicije.  Takođe, regruteri moraju dobro da poznaju Zakon o radu, da budu upoznati kako se kreću plate i da umeju da „prodaju“ poziciju. 

Brojne prednosti targetiranja 

Najveća prednost targetiranja je ta što omogućava uspostavljanje kontrole nad kvalitetom kandidata koji ulaze u proces selekcije jer na oglas za posao se javljaju i oni koji ne ispunjavaju potrebne uslove. Zbog toga je prvi korak kod targetiranja kreiranje profila idealnog kandidata, a za tako nešto je, kao što je već rečeno, potrebno izuzetno dobro poznavanje zahteva pozicije i ključnih pokazatelja uspešnosti. Što je razumevanje pozicije bolje to će i pretraga biti uspešnija i vodiće do većeg broja kandidata koji imaju odgovarajuće veštine i iskustvo, žive na pravoj lokaciji i kojima ponuda za posao može biti interesantna. 

Brojne su prednosti kandidata do kojih se dolazi na ovaj način. U toku su sa industrijskim dešavanjima i najnovijim tehnologijama, pa zahvaljujući tome i uvođenje u posao traje daleko kraće. Zatim, njihovu motivaciju je lakše sagledati jer nisu pod pritiskom da što pre pronađu novi posao. Na intervjuu su mnogo otvoreniji i iskreniji u pogledu toga šta mogu da ponude i šta očekuju zauzvrat 

Ukoliko odluče da prihvate ponudu za posao to će učiniti iz ispravnijih razloga jer nisu pod uticajem anksioznosti, ne gori im pod nogama, nigde ne žure, imaju dovoljno vremena da dobro razmisle da li je to prava ponuda za njih. Ukoliko je prihvate verovatnije da će to biti zbog kompanijskih vrednosti i onoga čime se firma bavi, a ne zbog straha da neće naći bolji posao. A to je adekvatna motivacija koja povećava šanse da zaposleni duže ostanu u kompaniji. Dalje, pasivni kandidati ne traže aktivno posao i samim tim ne razmatraju više ponuda za promenu posla istovremeno, već samo jednu i to od poslodavca koji ih je targetirao. Na taj način kompanija nije u nadmetanju sa drugim firmama oko istog kandidata osim sa organizacijom u kojoj on trenutno radi. 

Zatim, targetiranje smanjuje vreme i troškove zapošljavanja. Jednom identifikovani kandidati mogu da budu kontaktirani kada se javi potreba čime se puno štedi na vremenu. 

Kako je targetiranje kontinuirani proces koji se stalno odvija, bez obzira na to da li trenutno ima ili nema otvorenih pozicija, sve teče bez žurbe i bez pritiska kratkih rokova da se pozicija što pre zatvori 

Oni koji rade pretragu imaju vremena da istražuju i otkrivaju manje zastupljene ciljne grupe talenata kojima kompanija može biti predstavljena. Ujedno se na taj način  izgrađuje i jača brend poslodavca, a priča o timu i organizaciji širi i na ljude koji, inače, možda ne bi imali priliku da se na takav način upoznaju kompanijom i njenom kulturom. 

 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Preventivne mere za osiguravanje bezbednosti i zdravlja na raduNovostiPreventivne mere za osiguravanje bezbednosti i zdravlja na radu

Bezbednost i zaštita zdravlja na radu predstavljaju jedno od najznačajnijih prava zaposlenih i ono podrazumeva obavezu poslodavca da obezbedi takve uslove na radu koji imaju za cilj da u najvećoj mogućoj meri smanje ili spreče nastanak povreda na radu i profesionalnih oboljenja. Zakon o radu propisuje da zaposleni ima pravo na bezbednost i zaštitu života […]

Kako izgleda rad u preduzeću gde dve trećine zaposlenih čine osobe sa invaliditetomNovostiKako izgleda rad u preduzeću gde dve trećine zaposlenih čine osobe sa invaliditetom

Kragujevački Grafopromet jedno je od 50-ak preduzeća za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom koja imaju dozvolu za rad nadležnog Ministarstva za rad i zapošljavanje.   Ova firma bavi se štampom, odnosno izradom reklamno-propagandnog materijala i prodajom kancelarijskog materijala, a od ukupno 23 zaposlena njih 17 su osobe sa invaliditetom.   Milica Anđelković, iz Grafoprometa kaže za Infostud da među njihovim zaposlenim […]

Istraživanje na Regionalnom sajmu poslova: Fer plata i dobri međuljudski odnosi presudniNovostiIstraživanje na Regionalnom sajmu poslova: Fer plata i dobri međuljudski odnosi presudni

Tokom Regionalnog sajma poslova, održanog od 14. do 21. oktobra, sprovedeno je veliko regionalno istraživanje među učesnicima iz Srbije, Bosne i Hercegovine, Hrvatske i Severne Makedonije. U Srbiji je u istraživanju učestvovalo 3.273 ispitanika, što nam daje pouzdanu sliku o tome kako domaći radnici vide svoje radno okruženje, koje faktore smatraju presudnim i kakva su im […]

Učešće Infostuda na panelu „Dimenzija društvene odgovornosti kao aspekta ESG standarda“ – CORE Days 2025NovostiUčešće Infostuda na panelu „Dimenzija društvene odgovornosti kao aspekta ESG standarda“ – CORE Days 2025

Na regionalnoj konferenciji CORE Days 2025 – „Više od profita: Društveni uticaj ESG“, koju je organizovao NALED, Infostud je učestvovao u uvodnoj panel diskusiji posvećenoj društvenoj dimenziji ESG-ja. Panel „Dimenzija društvene odgovornosti kao aspekta ESG standarda“ održan je 27. novembra u Ložionici u Beogradu. Infostud je predstavljao Marko Živković, šef marketinga i PR-a, koji je […]