Pređi na glavni sadržaj

Programi povratka – novine na našem tržištu rada

Senior People Development Program Manager
31. oktobar 2023.
·3 minuta za čitanje

Da li ste ikada napravili pauzu u karijeri? Ili intervjuisali nekoga ko je imao takozvanu rupu u biografiji? Ranije je postojala potreba da se te pauze objasne, opravdaju, da poslodavac ima uvid u to šta smo radili kad nismo radili, ali kultura se menja.

Postoji mnogo razloga zašto neko odlazi na pauzu od karijere, od kojih su samo neki putovanje svetom, sticanje mekih veština, hronične bolesti, briga o bližnjima, služenje vojske, podizanje porodice i slično. Ono što je jako važno je da poslodavci sada pridaju značaja tome da i ljudi koji nisu aktivno radili jesu sticali znanja i veštine koje mogu da im koriste u radnom okruženju. I baš sa tim ciljem napravljeni su programi povratka.

Iako uveliko popularni na stranim tržištima, programi povratka još uvek se nisu udobno smestili na našem lokalnom. Ali, za razliku od mnogih drugih inicijativa koje možemo pokupiti sa zapada ili istoka, ovo je jedna koja zahteva minimalna ulaganja ali zato ima jako veliki povrat investicije. Šta zapravo predstavljaju programi povratka?

Programi povratka – šta nakon pauze u karijeri?

Ideja iza programa povratka bazirana je na dva ključna principa. Prvi je da nas pauza koju smo napravili nije nužno unazadila, i da aktivnosti koje smo preduzimali za to vreme nas potencijalno čine boljim zaposlenim, a ne gorim. Najbolji primer za to je povratak na posao nakon proširenja porodice, gde istraživanja jasno pokazuju da majke koje se vraćaju na posao su unapredile veštine koje pomažu u radnom okruženju – aktivno slušanje, upravljanje prioritetima, rad pod pritiskom, kao i timski rad. Drugi princip se ogleda u tome da povratak na posao, bez obzira šta je bio uzrok pauze, nije uvek jednostavan, i da je potrebno obezbediti uslove da ta tranzicija prođe što je lakše moguće za sve zaposlene.

Šta sve spada u programe povratka?

Da bi se program sproveo na adekvatan način, potrebno je početi od samog početka, pri selekciji zaposlenih. To znači da se ili posebno otvore mesta za ljude koji apliciraju nakon duže pauze, ili da se takvi kandidati takođe uzimaju u obzir prilikom tradicionalnih selekcija, što neretko nije slučaj.

Nakon što su takvi kandidati zaposleni, prvih par nedelja ili meseci, njihovo radno iskustvo izgleda drugačije. Polazimo od toga da skoro uvek imaju fleksibilnost radnog vremena, dok traje tranzicija, kao i to da dobijaju mentora koji će im pomoći u adaptaciji na korporativno radno okruženje.

Ono što takođe može biti deo programa povratka jesu posebno usmerene radionice, seminari i edukativni materijali, koji će im omogućiti da isprate sve promene, norme i politike donete za vreme njihovog odustva, kao i da lakše savladaju nove alate koji su uvedeni u međuvremenu.

Cilj ovih programa nije da ‘povratnici’ dobiju specijalan tretman, već da dobiju fer šansu da karijerna pauza bude samo deo njihovog karijernog puta, a ne nešto što će im onemogućiti bilo kakav rast i razvoj u budućnosti.

Koji su benefiti za poslodavca a koji za zaposlene?

U ovom konkretnom primeru, benefiti su zajednički, jer poslodavci dobijaju uvid u tržište rada koje im je do tada bilo sasvim nedostupno, dok zaposleni dobijaju mogućnost da rade ono što im je bilo značajno i u čemu su uživali pre pauze.

Neuvođenjem ovakvih programa postoji čitav segment tržišta rada koji je nedodirnut – roditelji koji se boje da neće uspeti da isprate posao nakon dužeg odsustva radi podizanja porodice, zaposleni koji su se borili sa bolestima koje su ih odvukle sa tržišta rada, pa čak i mlađi zaposleni koji su pravili pauze da bi se usmerili na svoj lični rast i razvoj mogu imati poteškoća da to adekvatno prenesu na trenutno turbulentno tržište rada.

Davanje šanse netipičnim kandidatima otvara firmu da dobije netipična rešenja, da proširi vidike više nego što može da dobije sa trenutnim zaposlenima i da sebi omogući rast i razvoj kroz pružanje prilika kandidatima koje inače ne dobijaju.

Kako je najbolje uvesti program povratka?

Kada su u pitanju poslodavci, najbolji način za uvođenje ovakvih programa jeste pilotiranje na malom uzorku uz stalni nadzor sektora za ljudske resurse. Od same selekcije, preko uvođenja u firmu i kasnijeg praćenja učinka i zadovoljstva na poslu, moguće je dobiti jasne metrike o tome kako i koliko je ovaj program uspešan. U slučaju da inicijalni rezultati pokažu ono čemu težimo, program je moguće proširiti i otvoriti saradnje sa organizacijama koje rade sa ovim grupama (negovateljima, roditeljima, i slično) i omogućiti struktuiran rast programa povratka iz godine u godinu.

 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Dodatnih 7 dana oglašavanja gratisNovostiDodatnih 7 dana oglašavanja gratis

Poslodavci koji objave oglas za posao u periodu od 17. do 23. decembra dobijaju 7 dodatnih dana oglašavanja potpuno besplatno. Ponuda važi za oglase u standardnom trajanju od 15 dana koji ističu između 1. i 7. januara 2026. godine. Ako planirate zapošljavanje u narednom periodu, objava oglasa u ovom terminu donosi dodatnu vidljivost bez dodatnih […]

Kako se menja način edukacije zaposlenih – od klasičnih obuka do online kursevaNovostiKako se menja način edukacije zaposlenih – od klasičnih obuka do online kurseva

Kako danas izgleda učenje u kompanijama u Srbiji, koje obuke poslodavci najčešće organizuju i koje veštine smatraju ključnim za razvoj zaposlenih – pitanja su na koja su Infostud i Krojačeva škola pokušali da daju odgovor kroz zajedničko istraživanje sprovedeno tokom novembra 2025. godine. Online učenje postaje deo svakodnevice, posebno u manjim firmama Istraživanje pokazuje da […]

Može li zaposleni da radi svih sedam dana u nedelji uz radno vreme kraće od 8 časova dnevnoNovostiMože li zaposleni da radi svih sedam dana u nedelji uz radno vreme kraće od 8 časova dnevno

Postoje poslodavci koji rade svaki dan. Najčešće je reč o uslužnim delatnostima – recimo prodaja robe široke potrošnje, restorani, kiosci. Kod takvih pravnih lica i preduzetnika se radi i subotom i nedeljom. Često poslodavci u takvim situacijama postavljaju pitanje: mogu li ipak da organizuju svakodnevni rad uz manji broj časova dnevnog rada, naročito ako tako […]

Preventivne mere za osiguravanje bezbednosti i zdravlja na raduNovostiPreventivne mere za osiguravanje bezbednosti i zdravlja na radu

Bezbednost i zaštita zdravlja na radu predstavljaju jedno od najznačajnijih prava zaposlenih i ono podrazumeva obavezu poslodavca da obezbedi takve uslove na radu koji imaju za cilj da u najvećoj mogućoj meri smanje ili spreče nastanak povreda na radu i profesionalnih oboljenja. Zakon o radu propisuje da zaposleni ima pravo na bezbednost i zaštitu života […]