Pređi na glavni sadržaj

10 osobina koje garantuju da će se kandidat uklopiti u vašu kompaniju i 5 zbog kojih neće

Iako je organizaciona kultura lični pečat svake kompanije i nešto po čemu se one međusobno razlikuju, postoje osobine koje garantuju da će se kandidat uklopiti u vašu organizacionu kulturu bez obzira na to koliko je specifična i posebna, ali i karakteristike ličnosti zbog kojih možete očekivati probleme. A evo i na koje to osobine, pozitivne ili negativne, treba da obratite pažnju u procesu selekcije, testirajući i intervjuišući kandidate.

Pozitivne osobine

1.Samostalnost u radu

Kandidat je aktivna osoba, preduzimljiva, osoba od akcije. Takav kandidat će, kao vaš zaposleni, imati inicijativu, neće sedeti skrštenih ruku i čekati da mu kažete šta da radi, jer će i sam mnogo toga videti što bi se moglo uraditi. Zahvaljujući tome nećete morati da ga intenzivno nadgledate. Takođe, nećete biti u situaciji da vas neko svaki čas vuče za rukav i pita šta da radi. Umesto toga kandidat će, kao vaš zaposleni, izlaziti pred vas sa idejama, predlozima i mogućim rešenjima.

2.Želja za ličnim usavršavanjem

Kandidat je osoba koja ima želju za učenjem i stalnim usavršavanjem. Radi se o osobi gladnoj znanja koja je radoznala i za koju možemo da kažemo da ima istraživački duh. Takvu osobu nije potrebno posebno podsticati ili terati da uči i da se usavršava, jer profesionalne obuke neće doživljava kao dodatnu obavezu i kuluk, već kao nagradu i beneficiju više.

3.Umešnost u komunikaciji

Kandidat je osoba koja ume uspešno da komunicira s drugim ljudima na način da niko ne bude povređen, uvređen, ljut, ožalošćen ili ogorčen. Moglo bi se reći da je kandidat diplomata koji ume da komunicira s puno takta.

4.Dobrota

Kandidat je dobra osoba koja voli i prihvata ljude kakvi oni jesu, želi da pomogne drugima, da ih podrži i izađe u susret njihovim potrebama onoliko koliko može. U komunikaciji sa ljudima ispoljava emotivnu toplinu i saoseća sa njihovim problemima i patnjama. Drugi zbog toga takvu osobu prihvataju i vole da budu u njenom prisustvu. Takođe, tolerantna je što znači da nije neko koga sve nervira, nije uvredljiva, zlopamtilo ili osvetoljubiva.

5.Optimizam

Kandidat je vedra osoba koja gleda na stvari s pozitivne strane, očekuje pozitivan rasplet i veruje u svetlu budućnost. Optimizam kao i pesimizam deluju zarazno na druge. Optimizam deluje motivišuće na kolege, a pesimizam demotivišuće.

6.Otvorenost za saradnju

Kandidat je osoba koji uživa u radu koji zahteva blisku saradnju sa drugima, voli da se konsultuje i savetuje. Može se reći da je timski igrač.

7.Samomotivisanost

Kandidat je unutrašnje motivisan prirodom posla koji radi. Za njega je sam posao izvor motivacije jer radi posao koji voli, koji mu pričinjava zadovoljstvo i u kojem uživa. U slučaju takvog kandidata ne morate da razmišljate o tome kako ćete ga motivisati, a ako ikada dođete u situacija da morate da snižavate plate to ga neće demotivisati niti će zbog toga otići iz vaše firme.

8.Fleksibilnost

Kandidat je osoba koja uživa u promenama i lako i brzo im se prilagođava. Početak rada u novoj firmi je velika promena i zahteva prilagođavanje jer je sve drugačije i novo u odnosu na ono na šta je kandidat navikao u prethodnoj firmi. Ukoliko mu je to prvi posao onda je promena još veća jer iz obrazovnog sistema prelazi u poslovni, odnosno iz roditeljskog doma u samostalni život.

9.Otpornost na pritisak i stres

Zaposleni se danas često suočavaju sa kratkim rokovima i brojnim obavezama što je naporno i teško pa je važno da kandidat ume da se nosi sa stresom i da poslu pristupa na smiren način bez panike. Ukoliko je kandidat sklon da paniči to, s jedne strane, deluje negativno na druge, a s druge umanjuje njegovu radnu uspešnost i povećava šansu da sagori na poslu.

10.Tolerisanje strukture

Svaka kompanija je određeni sistem i struktura koju je neko osmislio i potrebno je uklopiti se u tu strukturu poštujući njena pravila, rasporede i procedure rada.

Neki ljudi su slobodni strelci upravo iz razloga što im svaki sistem deluje suviše sputavajuće, kao atak na njihovu slobodu.

Nasuprot pozitivnih osobina koje olakšavaju uklapanje novog zaposlenog u vašu kompaniju postoje i negativne koje dati proces otežavaju.

Negativne osobine

1.Neprihvatanje kritike

Kandidat je nesposoban da primi kritiku, odbija da vidi greške i propuste, odbija da prihvati ličnu odgovornost, zauzima odbrambeni stav, okrivljuje druge. Svu energiju troši da opravda sebe umesto na to da izvuče neku pouku i nauči nešto novo, kako u budućnosti ne bi ponavljao iste greške.

2.Problem sa autoritetom

Kandidat je osoba koja ne trpi autoritet, ne voli da ima nekoga nad sobom, odnosno šefa nad glavom. Međutim, takva osoba istovremeno nema potrebnu samostalnost u radu da bi mogla da funkcioniše bez neposredne supervizije.

3.Neuspešnost u komunikaciji

Kandidatu nedostaje veština komunikacije, nije dovoljno taktičan u ophođenju s drugim ljudima i zbog toga zapada u niz nesporazuma i konfliktnih situacija.

4.Isključivost i autoritarnost

Kandidat ima vrlo krute stavove i teško ga je razuveriti jer je zatvoren za različite ideje i mišljenje drugih ljudi. Iz tog razloga često ulazi u sukob s drugima. Odluke donosi bez savetovanja i saradnje s drugima. Kao rukovodilac takav kandidat je sklon da kažnjava i bude preterano strog u insistiranju na pravilima i procedurama rada.

5.Dominantnost

Kandidat želi da dominira nad drugima i da ih potčini svojoj volji ne obazirući se na njihove potrebe. Nije otvoren za saradnju već se nadmeće s drugima. Donosi odluke ne osvrćući se na to kako će se te odluke odraziti na potrebe i interese drugih ljudi.

Šta bi bio zaključak?

Mogli bismo da kažemo da sve što osobi pomaže da bude osetljivija i svesnija svog okruženja i da se oseti delom veće celine je ono što doprinosi njenoj prilagodljivosti i bržem uklapanju i usklađivanju sa zahtevima sredine. S druge strane, svaki vid krutosti, nefleksibilnosti, rigidinosti, netolerantnosti, isključivosti, samodovoljnosti, sebičnosti i zatvorenosti su osobine koje ometaju proces prilagođavanja i uklapanja. Date osobine ukazuju da je osoba u disbalansu, a svaka neuravnoteženost je odraz nezrelosti i smanjene sposobnosti za preispitivanje i ispravno rasuđivanje te korigovanja svog ponašanja s obzirom na to. Dakle, potrebne su nam zrele ličnosti, jer zrelost podrazumeva uravnoteženost, samostalnost i odgovornost.

 

HR Lab novosti na email

Saznajte prvi najnovije informacije o regrutaciji, selekciji, brendiranju poslodavaca i najave događaja koje organizujemo za vas.

Slične vesti

Regrutacija i selekcija5 načina kako da odbijete kandidate, a da ih ne naljutite

Svaki put kada dajete oglas za posao vi zapravo morate da odbijete mnogo ljudi. Uzimajući u obzir da je naše tržište malo i da su mnogi profili kandidata u deficitu brzo ćete doći u situaciju da ne možete lako da dođete do novih ljudi. Zbog toga je vrlo važno da ostanete u dobrim odnosima sa […]

Regrutacija i selekcija5 načina kako da koristite video materijal u regrutaciji kandidata

Sigurno ste čuli za frazu da jedna slika vredi hiljadu reči. Ja to razumem na način da slika bolje prenosi suštinu i složene ideje nego reči, lakše se vrši uticaj i pokreću emocije, a poruke se lakše i duže pamte. Drugim rečima, kandidati će vas lakše upamtiti kao poslodavca i razumeti putem video snimka nego […]

Regrutacija i selekcijaOsobine koje će vam pokazati ko su uspešni pregovarači

Sposobnost uspešnog pregovaranja se najviše očekuje od top menadžmenta i od komercijalista bilo da se bave prodajom ili nabavkom jer svi oni treba da ispregovaraju najbolje moguće uslove za kompaniju. Zbog toga tražeći odgovarajuće kandidate treba da obratite posebnu pažnju i na to da li imaju potencijal da budu uspešni pregovarači. A evo i za […]

Regrutacija i selekcijaMogu li kandidati da prevare test ličnosti

Svaki test ličnosti je u stvari samoprocena kandidata. Da bi ta samoprocena bila verodostojna pretpostavka je da kandidat dobro poznaje samog sebe i da je iskren. Međutim, može li se očekivati da kandidati budu iskreni kada im od testovnih rezultata zavisi da li će proći u sledeći krug selekcije i dobiti posao? Sigurno većinu poslodavaca […]