Pređi na glavni sadržaj

Zašto se kandidati ne pojave na intervjuu i kako to preduprediti

23. maj 2019.
·3 minuta za čitanje

Da li vam je poznata ova situacija:

Raspisali ste konkurs za posao, prijave su stigle, izvršili ste selekciju i odabrane kandidate ste pozvali na razgovor. Sastanke sa kandidatima ste isplanirali u minut, druge obaveze ostavili po strani, kako biste napravili prostora za intervjue u svom gustom rasporedu. Kako dan odmiče, shvatate da se nekoliko pozvanih kandidata nije pojavilo, a za to vreme ste mogli… Pa, mnogo toga.

Neretko se dešava da dobijemo informaciju od poslodavaca da su se kandidati poneli neprofesionalno i propustili zakazan intervju. To nas je navelo istražimo ovu problematiku, te smo pitali kandidate zbog čega se nisu pojavili na razgovoru za posao. Predložićemo vam nekoliko načina da predupredite ovu situaciju.

Nešto je do kandidata…

Iz razgovora sa kandidatima saznali smo da je jedan od najčešćih razloga što se ne pojavljuju na intervjuu taj što konkurišu na veliki broj oglasa, odnosno, za sve poslove za koje (smatraju da) imaju potrebne kvalifikacije. Ovi kandidati u što kraćem roku žele/moraju da se zaposle i prednost daju poslodavcu koji se najbrže javi (uz pretpostavku da svi poslodavci kod kojih je konkurisao nude slične uslove rada). Na primer: Kandidat je konkurisao za posao kod poslodavca A, B i C. Ukoliko su ga sva tri poslodavca pozvala na razgovor za posao, prednost će imati onaj poslodavac koji je prvi zakazao razgovor.

Frustrirajuće svakako jeste što kandidati nemaju osećaj odgovornosti prema poslodavcu. Većina ne smatra da postoji potreba da jave da ne žele ili nisu u mogućnosti da prisustvuju razgovoru za posao.

… ali je nešto i do poslodavaca

Očigledno, u nekim situacijama odgovornost je na kandidatima. Međutim, šta ćemo sa onim drugim?

Oglas za posao je prvi kontakt kandidata sa potencijalnim poslodavcem. Tekst oglasa, u kome nisu jasno navedena očekivanja od kandidata u procesu selekcije (a postoje neke specifičnosti), može dovesti do toga da se ne pojave na intervjuu.

Na primer, u tekstu jednog oglasa nije navedeno da je potrebno obezbediti određena dokumenta, a kada su kandidati pozvani na razgovor, rečeno im je da je za polaganje testova u prvom krugu selekcije neophodna data dokumentacija i da ne postoji mogućnost promene termina. Neobraćanje pažnje na to da kandidatima možda ne odgovara termin, da im je potrebno vreme da pripreme dokumentaciju, može rezultirati slabim odzivom na intervju. 

Pored toga, neki kandidati su naveli da su se nakon poziva za razgovor za posao raspitali o uslovima rada kod datog poslodavca. Nezadovoljni informacijama do kojih su došli (kašnjenje u isplati zarada, učestali prekovremeni rad, rad “na crno”), odlučili su da ne odu na razgovor za posao. Pri tome, nisu smatrali neophodnim da to jave poslodavcu.

Kako rešiti ove situacije

Kako biste smanjili mogućnost da gubite vreme čekajući kandidate koji se ne pojave na razgovoru, predlažemo da, ako mogućnosti to dozvoljavaju, u što kraćem roku zakažete intervju sa kandidatima ili ih, jedan dan pre zakazanog razgovora ponovo pozovete i proverite da li dolaze. Kada organizujemo događaje (radionice, seminare, susrete za HR) sve prijavljene pozivamo nekoliko dana pre samog događaja kako bi potvrdili svoje prisustvo. Jedan dan pre ili na dan događaja šaljemo svima koji su potvrdili prisustvo sms poruku sa osnovnim informacijama (vreme i mesto) i ostavljamo kontakt telefon na koji mogu da se jave ukoliko ipak ne dolaze. Na ovaj način smo uspeli da povećamo broj prisutnih na svakom događaju koji organizujemo, a ukoliko neko ipak nije u mogućnosti da prisustvuje, to nam jednostavno napiše u poruci.

Obratite pažnju na detalje koji vam se na prvi pogled možda i ne čine toliko značajnim. Ukoliko je potrebno da kandidati pripreme određena dokumenta za razgovor, ostavite im dovoljno vremena da to učine; ukoliko im ne odgovara termin (npr. ne mogu da promene smenu), omogućite im drugi.

Rešavanje treće situacije koju smo opisali – kada se kandidati naknadno raspitaju o uslovima rada i na osnovu toga odluče da neće nastaviti sa procesom selekcije – zahteva ulaganje resursa u izgradnju brenda na tržištu rada, brza rešenja ne daju dugoročne efekte. Ukoliko iz bilo kojih razloga važite za poslodavca koji ne pruža odgovarajuće uslove zaposlenima i to vam otežava proces zapošljavanja, predlažemo da pažnju posvetite unapređenju svog imidža na tržištu rada kroz employer branding aktivnosti.

Kakva su vaša iskustva sa nepojavljivanjem kandidata na intervjuu? Podelite sa nama u komentaru. 🙂

HR Lab novosti na email

Saznajte prvi najnovije informacije o regrutaciji, selekciji, brendiranju poslodavaca i najave događaja koje organizujemo za vas.

Slične vesti

Regrutacija i selekcijaKako ChatGPT može da pomogne HR-u?

Više je nego jasno da veštačka inteligencija postaje deo naše svakodnevnice. Ali to što je prisutna, ne znači i da će nam nužno biti korisna, pogotovo ako ne znamo kako da je upotrebimo. Kada je ChatGPT u pitanju mnogi se ne upuste u korišćenje jer smatraju da im je potrebno opsežno istraživanje, testiranje i kompleksna […]

Regrutacija i selekcijaZapošljavanje zbog veština, a ne prethodnog iskustva

Dobrodošli u sezonu masovnih otpuštanja! Talas, eru, trend, kako god to želite da nazovete. Masovnost otpuštanja je trenutno tolika, da postoje organizacije koje se bave samo time, pa tako, kod najveće od njih, možemo da pročitamo, da su samo kompanije koje se bave tehnologijom u 2022. otpustile 164 hiljada ljudi (više od 1.000 kompanija je […]

Regrutacija i selekcijaIstina ili laž: Koliko kandidati „naduvavaju“ svoj CV?

Čak 78% kandidata frizira svoj CV kako bi dobilo posao, pokazalo je istraživanje. Hajde da vidimo u pogledu čega se obično ne govori istina i kako na to gledaju menadžeri koji vode proces regrutacije i selekcije Najčešće neistine i poluistine Kandidati najviše, svesno ili nesvesno, govore neistine u pogledu toga koliko dobro vladaju određenim znanjima […]

Regrutacija i selekcijaKako je Žika promenio proces regrutacije i selekcije u A1?

Nije da je Design Thinking tek sada „zavirio“ u A1 prostor, ali smo možda tek prošle godine uspešno prvi put „prohodali Design Thinking korake bez držanja za ruku” 😊! Baš zato nam je bilo važno da podelimo ovo iskustvo sa svima kojima je cilj da dizajniraju bolja iskustva za svoje zaposlene i to koristeći metodologiju […]