Pređi na glavni sadržaj

Da li je kriza u employer brandingu ili je employer branding u krizi?

Managing Partner & Senior HR Consultant, HR Fabrika
26. maj 2023.
·3 minuta za čitanje

Strah od promene je drugi najveći strah zaposlenih, odmah nakon onog od gubitka posla. Šta onda da radimo sa employer brandingom u situaciji kada se ova dva straha spoje, kao što je sa većinom zaposlenih u ovoj godini? Ako uzmemo najjednostavniju definiciju employer brandinga – da je to skup obećanja koje smo dali našim zaposlenima, da li znamo kako treba reagovati u situacijama kada kompanijama ne ide baš najbolje i kada ne možemo da ih ispunimo.

Konstantno slušamo i čitamo o svetskoj krizi, recesiji, otpuštanju, rastu cena…i sve je to realnost koja nam se dešava, ali da li se u ovakvim trenucima zaista zapitamo šta je sa našim zaposlenima i kako se oni bore sa ovim temama. Početkom godine velike kompanije objavile su da će smanjiti broj zaposlenih – i ponovo se desila igra velikih brojeva i lutrija – ko odlazi, a ko ostaje. Međutim, da li je uopšte bitno koji je broj u pitanju kada se radi o ljudima koji ostaju bez posla i zarade.

Poštovani, zaposlili smo previše ljudi

Ipak ono što je fenomen ove krize jeste činjenica da kompanije koje su bile najglasnije u svom employer brandingu kada su zapošljavale talente, otkaze su sprovele tiho, uglavnom preko maila i sa jednostavnom porukom – zaposlili smo previše ljudi. I tu sada ide onaj veliki znak pitanja – zbog čega su kompanije bitku za talente pretvorili u bitku za to ko će zaposliti više ljudi, ko će ponuditi više i ko će uraditi bolju kampanju za privlačenje zaposlenih, iako od početka nisu bile baš i sigurne da li će im ti zaposleni zaista trebati. Da budem krajnje iskren, kompanije su zapošljavale po principu – nek’ se nađe, bez preteranog gledanja na svrhu i kompanijsku kulturu. Neki zaposleni koji su duže vremena u kompaniji i na senior pozicijama, odlazili su jer se zapošljavanjem velikog broja ljudi narušila kompanijska kultura i vrednosti koje su građene godinama.

I da sada pređemo na ono glavno – kada su se borile za talente, kompanije su ulagale veliki novac u employer branding kampanje, na LinkedIn-u smo viđali lica nasmejanih zaposlenih koji piju kafu na neograničenoj pauzi, igraju stoni fudbal i ludo se zabavljaju na poslu. Regruteri su imali neverovatne targete da dovedu nove ljude u kompaniju i da se bave motivacijom i pridobijanjem novih zaposlenih sa sve kreiranjem što originalnijih poruka na LinkedIn-u kako bi skrenuli pažnju potencijalnom kandidatu. Postojeći zaposleni prethodne dve godine uglavnom su stavljeni u drugi plan. I opet se tu zaboravilo da je employer branding i ono što kažu naši interni zaposleni – ambasadori naših vrednosti i oni koji će svojim prijateljima i poznanicima preporučiti (ili ne) svoju kompaniju. Zaboravile su kompanije i na sva ona obećanja koja su dala prilikom procesa selekcije. Jer, stigla je kriza! I šta sada? Pa…krize su prolazne, a samo hrabri opstaju. A hrabri nisu oni koji su preko noći odlučili da otpuste svoje zaposlene, hrabri su oni koji su se potrudili da za njih nađu rešenje. I zašto danas kompanije koje otpuštaju ćute?

Ćutanje nije employer branding

Employer branding je pričati i o tome – naišli smo na krizu i morali smo da reagujemo. Reagovali smo tako što smo morali da smanjimo broj zaposlenih – ali smo njima ponudili programe podrške, outplacement programe ili veći paket otpremnine. Ćutanje u kriznim situacijama svakako nije employer branding. I o tome se priča, samo u negativnom kontekstu.

Premda se vraćam na priču sa početka – neizvesnost i strah od otkaza učinila je da kompanije dodatno plate pad produktivnosti, jer u takvim uslovima zaposleni brinu o egzistencijalnim stvarima, a ne o tome kako će smisliti novu ideju ili proizvod. I kada prođe kriza – da li ćemo ponovo verovati tom poslodavcu i želeti da radimo za njega? Možda, ali će ovog puta, kao i uvek do sada takvi poslodavci morati da spreme mnogo veće budžete za zapošljavanje novih kandidata, ali i za zadržavanje postojećih kolega. Često je praksa da se upravo najveći talenti i najbolji zaposleni odlučuju za odlazak iz kompanije, iako nisu na listi za odlazak, samo zato jer prestaju da veruju u brend poslodavca i najčešće su razočarani postupcima koji su se dešavali tokom teških trenutaka u kompaniji.

I zato menadžeri obratite pažnju kada planirate nova zapošljavanja. Obratite pažnju kada smanjujete broj zaposlenih da li mora baš tako i ako mora uradite to dostojanstveno. I pričajte o tome – i u kompaniji i van nje. Jer, tržište zna šta se dešava i priča se o tome i na mrežama i van njih, a vaš employer branding u krizi može da bude i priča kako ste pogrešili, pa da budete svetli primer toga kako da i ostali ne pogreše.

 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Treba li nam TEAM BUILDING i zašto DAEmployer brandingTreba li nam TEAM BUILDING i zašto DA

U današnjem dinamičnom poslovnom okruženju, jačanje timova važnije je nego ikada. U doba kada raste svest o značaju svakog pojedinca i tima unutar kompanije, njihovo osnaživanje trebalo bi da bude jedan od osnovnih principa kao dokaz kompanijske zrelosti. To se ne postiže preko noći već je to proces koji bi, osim željom za zdravom kompanijom, […]

Kako pomoći zaposlenima da budu ambasadori brenda poslodavca? Naravno ako to želeEmployer brandingKako pomoći zaposlenima da budu ambasadori brenda poslodavca? Naravno ako to žele

Opšte je poznato da su zaposleni, i priče koje oni dele, najveći adut svakog brenda poslodavca. Nema te kampanje koja može ostaviti jači i realniji utisak od toga da sami zaposleni dele kako oni percipiraju svog poslodavca. Bez obzira da li to rade kroz privatne razgovore sa bližnjima, objave na mrežama, ili učestvuju u organizovanoj […]

Plaćate li previše za nekorisne benefiteEmployer brandingPlaćate li previše za nekorisne benefite

Opšte je poznato da zaposleni uvek žele više, i da je za svaku ideju koju HR ima potrebno izdvojiti budžet. Ali, da li je to zaista i tako? Šta ako menadžment misli da je u pogledu plata i benefita dao i preko svake mere, a zaposleni su još uvek nezadovoljni? Ko je tu u pravu?  […]

Ko je sve zadužen za Employer BrandingEmployer brandingKo je sve zadužen za Employer Branding

Kada je u pitanju EB kao funkcija, često završi kao vruć krompir u mnogim organizacijama. Štaviše, prepirke oko toga da li je zapravo HR ili Marketing stare su koliko i sam EB. Istina je da je EB mnogo više od mosta koji spaja marketing i ljudske resurse. Brend poslodavca nije dubl ova dva sektora, već […]