Pređi na glavni sadržaj

Ko je na potezu na tržišnoj utakmici? Hmm.. Kandidati ili poslodavci?

9. februar 2022.
·3 minuta za čitanje

Lagano smo već zagazili u 2022. pa je složićete se, vreme za malo brojeva i analiza. Istraživali smo šta se to promenilo u odnosu na prethodnu godinu i šta su novi trendovi na tržištu rada.

Šta nam kaže statistika?

Svedoci smo da se privreda oporavila nakon izbijanja pandemije. Tome u prilog svedoče i podaci portala za zapošljavanje Poslovi Infostud. Naime, u 2021. godini zabeležen je rast u broju oglasa u odnosu na 2020. za čak 61%.

U protekloj godini poslodavci su ponudili 67.284 pozicije kandidatima koji su bili u potrazi za svojim prvim zaposlenjem, ali i onima koji su želeli promenu radnog mesta. Nešto manji rast od svega 6% beleži se u broju kandidata koji su konkurisali na pomenutu ponudu poslova u 2021. godini, pa tako tačan broj ljudi koji su bili u potrazi za poslom iznosi 241.636.

Kada malo dublje zagrebemo u ovu statistiku, dolazimo do podataka koji se odnose na konkretne radne pozicije. Pa su tako u godini za nama poslodavci imali najveću potrebu za kadrovima u oblasti Trgovine/Prodaje, IT, Mašinstva, Administracije i Transporta, dok su konkretno oglašavane pozicije Prodavac, Vozač, Magacioner, Komercijalista i Telefonski operater.

Sa aspekta kandidata i njihovih želja rezultati se ne razlikuju u mnogome. Oblasti u kojima su kandidati najviše tražili posao bile su Trgovina/Prodaja, Administracija, Transport, Logistika, Pozivni centri i IT, a konkretne pozicije za koje su bili zainteresovani bile su Prodavac, Administrativni radnik, Vozač, Magacioner i Poslovni sekretar.

Deficit se najviše oseti u..

Iz godine u godinu sve se više govori o rastu deficita kadrova na tržištu rada u našoj zemlji. Pored IT sektora, ovaj deficit osećaju i poslodavci koji su u protrazi za kandidatima sa srednjom stručnom spremom, naročito kada su u pitanju zanatska zanimanja.
Ukoliko posmatramo oblast Ugostiteljstva, primetićemo da je ugostitelja sve manje, a pozicije Kuvara, Konobara i Pomoćnog radnika u kuhinji izdvajaju se kao najtraženiji profili upravo u ovom sektoru. Takođe, ovaj pad u raspoloživim kadrovima oseti se i kod frizera, automehaničara, stolara i higijeničara/ki.
Zanimljivu situaciju imamo kada su u pitanju pozicije Magacioner i Vozač. Iako su i ponuda i potražnja bile izuzetno visoke ipak se javio kadrovski deficit. Broj prijava na konkursima za ove dve pozicije iako visok, ipak nije uspeo da zadovolji postojeću tražnju koju su iskazali poslodavci u protekloj godini.

Poslodavci, utakmica je u jeku!

Jeste! Ponuda i potražnja na tržištu rada su u porastu. Ali godinama unazad prosečan broj konkurisanja je u padu, tako je u 2021. iznosio svega 57, znatno manje u poređenju sa godinama unazad. Za period od samo jedne godine prosečan broj konkurisanja kandidata koji je iznosio 100, pao je na svega 49.

Nekoliko faktora igraju ulogu u kadrovskom deficitu. Jedan od njih jeste raseljavanje – kandidati su nažalost sve spremniji da donestu odluku o tome da posao potraže van granica naše zemlje, a prepoznavanje boljih uslova kod poslodavaca u inostranstvu jak je okidač da kandidati prihvate posao i emigriraju.
Ono što smo prepoznali kao još jedan od faktora koji ima uticaj na nepovoljnu situaciju u tržišnoj utakmici između poslodavaca i kandidata jeste samo osvešćivanje i edukacija kandidata u smislu prepoznavanja svojih sposobnosti i energije koju žele da ulože kako u pronalazak posla tako i ulaganjem svojih resursa nakon zaposlenja. Kandidati usled velike ponude poslova koji su u opticaju imaju mogućnost da – biraju. Stvaraju sopstvene kriterijume, vagaju, porede.
Na našem sajtu mesečno se objavi u proseku 7.000 radnih pozicija, oko 300 oglasa svakoga dana, dakle, kandidati imaju bogat izvor informisanja na osnovu kog formiraju svest o željenom radnom mestu i uslovima koji im se pružaju. Ovo nikako ne znači da su kandidati razmaženi, ne, jednostavno koriste trenutak u kom su se uloge zamenile. Sada se kandidati ne bore za kompanije, već kompanije za kandidate.

Hajde da igramo u istom timu

Izvedene statistike jasno upućuju na to da je kandidata na tržištu rada sve manje i ono što preostaje poslodavcima jeste da se uhvate u koštac sa trenutno nepogodnom situacijom na tržištu i da se za svoje buduće kandidate bore još više i još jače i isto tako vode računa i brinu o svojim zaposlenima.

Poslodavci, stvorite priliku da vas kandidati ne samo zapaze, već i svrstaju na svoju listu poželjnih kompanija na čije pozicije bi rado konkurisali. Počnite sa rešenjima, ukoliko već niste. Neka od njih se nalaze u paleti naših employer branding usluga.

I još malo statistike, 55% kandidata koji posećuju naš sajt, tu su upravo zbog pronalaska boljeg posla, a ostatak od 45% je u potrazi za radnim mestom zbog trenutne nezaposlenosti.

Da li ste se ikada zapitali da li vaši zaposleni tragaju za drugim/boljim radnim mestom? I koji je razlog tome ukoliko je odgovor, da? Koliko poznajete potrebe svojih zaposlenih bez obzira da li ste preduzetnik ili velika korporacija?

Ono što bi bila poruka poslodavcima posmatrajući sve prethodno navedeno: Stvorite priliku i otvoreno pokažite vašu spremnost da se za svoje zaposlene borite sa jednakim žarom od trenutka potrage za njima, procesa selekcije i samog zaposlenja. Kandidati će ovo ceniti, zaista.

Zadovoljni zaposleni su najbolji ambasadori koje možete imati!

 

 

Autor
HR Lab
HR Lab novosti na email

Saznajte prvi najnovije informacije o regrutaciji, selekciji, brendiranju poslodavaca i najave događaja koje organizujemo za vas.

Slične vesti

Employer BrandingMiloš Milaković: Za šalu uvek ima mesta, kompanije to moraju da shvate 

Ko god da je iole u svetu employer brandinga, zapošljavanja, marketinga ili prosto – na društvenim mrežama, nije mogao da ne primeti inovativni pristup u kreiranju EB kampanja.  Prvo smo imali priliku  da upoznamo  kompaniju ITengine kroz seriju satiričnih videa o tome kako IT scena u Srbiji izgleda, a nedavno nas je Miloš Milaković obradovao […]

Employer BrandingOsam pobedničkih strategija za lidere u sticanju talenata i brendiranju poslodavaca 

U ovom članku ćemo istražiti ključne strategije za efikasno pozicioniranje vaše organizacije i privlačenje vrhunskih talenata u 2024. godini.   Procenite i analizirajte svoj učinak u 2023. godini  Započnite sveobuhvatnim pregledom vaših marketinških strategija zapošljavanja, percepcije brenda poslodavca i ukupnog iskustva kandidata tokom prošle godine. Ova vežba će vam pomoći da identifikujete oblasti u kojima ste […]

Employer BrandingNaš blog tekst – najbolje mesto na kojem o sebi pričate kandidatima

Kome najviše verujemo kada kupujemo auto, kućne aparate, kada idemo kod frizera ili biramo lekara? Svi slušamo preporuke prijatelja, komšija, poznanika, svih koji su imali nekog dodira sa onim šta nas zanima i kojima verujemo na osnovu iskustva. Znamo da situacija nije mnogo drugačija ni kada se kandidati raspituju o kompaniji, poslu, uslovima rada, beneficijama, […]

Employer BrandingtalentX MasterClass: Kako postati atraktivan poslodavac u Srbiji

U utorak 21. novembra održan je prvi talentX MasterClass, događaj koji je koncipiran kao poslovna simulacija u kojoj se kroz timski rad pronalazilo rešenje za pozicioniranje predstavljenog poslodavca kao atraktivnog na tržištu. Ova celodnevna radionica je okupila predstavnike HR-a i EB-a preko 30 najvećih kompanija u Srbiji. Svi prisutni su tokom dana imali priliku da […]