Pređi na glavni sadržaj

Zašto je bitno da HR zna šta je „slow work“

HR Direktor, Wint - Wagen International
5. jun 2025.
·3 minuta za čitanje

Do skoro su, u poslu, pokazatelji vrednosti bili užurbanost, preopterećnost, trčanje, jurcanje, stalno telefoniranje, „multitasking“. Smatralo se da su popunjeni kalendari i žongliranje velikim brojem obaveza simboli nečije produktivnosti i „važnosti“ za kompaniju. Ovaj koncept nazivaju čak i „presenteeism“- praksa da se bude fizički prisutan i vidljiv nevezano za realne rezultate i datu vrednost. Ovi koncepti dolazili su od želje da se pokaže lojalnost, motivisanost, ambicioznost.

„Slow work“ pokret ili pokret „sporog rada“ postaje ne samo način rada nego i stav prema radu, posebno među mlađim generacijama koje ne moraju da se odvikavaju od nečeg drugog, već je „slow work“ vrednost sa kojom ulaze u svet rada uopšte. Pripadnici generacije Z na tržište dolaze sa idejom balansa i kvaliteta života i ovaj koncept je za njih prirodan i podrazumeva se sam po sebi.

Šta predstavlja „slow work“?

Ovaj pokret je nastao kao odgovor na „hustle work“: prebrz rad, na burn out, na dugoročne efekte na zdravlje koje ima mentalna i fizička napregnutost od posla, žurba u poslu, jurenje rokova, kašnjenje i stalni maksimalni napori na poslu. Efekti nisu samo greške kao posledica umora nego i posebno, uticaj na privatni život, mentalno zdravlje i privatne odnose.

Pokret „slow work“ kaže:

  1. Dozvoli sebi da usporiš jer usporavanje, povremene pa i česte pauze dovode do veće produktivnosti i dugoročnije boljih rezultata
  2. Kada na momenat staneš, imaš osećaj da se svet vrti i leti pored odnosno mimo tebe. Imaš osećaj da propuštaš nešto važno. Istina jeste da se svet vrti mimo tebe u tom momentu, ali ovaj pokret kaže da ne propuštaš ništa. Ništa se važno neće desiti ako ti uzmeš svoje parče mira i slobode.
  3. Pomeri svoju pažnju na nešto drugo. Kada skloniš fokus sa posla to ne znači da ne radiš ništa. Drugačija aktivnost pomaže u „usporavanju“ jer otvara mogućnost da se stvore nove konekcije, ideje.

„Slow work“ znači da je prioritet vrednost i cilj i da nismo prosto vođeni agendom profita, brzine i moranja. Spoljašnja merila, status i novac, ne treba da budu merilo našeg uspeha nego i onaj unutrašnji osećaj sreće kao i fizičko zdravlje. A prema filozofiji ovog pokreta, nemoguće je biti mentalno i fizički zdrav uz dugogodišnji rad u stresu.

Ovaj pokret propagira da čovek treba da može da bira gde će i koliko svoje energije usmeriti i da treba da koristi svoje pravo da kaže „Ne“. Cilj je mir i sloboda, a ne zbrka.

Istraživanja dokazuju da je preteran i prebrz rad neodrživ i ne doprinosi produktivnosti:

  • Prekovremeni sati dovode do pada produktivnosti za 20%
  • Timovi su produktivniji za 13% ako prave češće pauze
  • Dve trećine svih zaposlenih bi pre izabralo bolji balans privatnog i poslovnog života nego bolje plaćen posao (Flex Jobs)
  • Preko 80% zaposlenih izražava da im treba pomoć da naprave prioritete među svojim obavezama (Microsoft)

Kako da „slow work“ oživi i kod nas?

Ovaj trend će neminovno doći i kod nas, hteli mi to ili ne. Možemo se spremiti za njega ili pomoći da se proširi ako verujemo da on donosi bolje rezultate i bolji kvalitet života. Godinama smo živeli neke drugačije trendove pa je ovakva promena, pre svega,  kulturološka što znači da joj treba doslednosti i vremena.

Uloga lidera i HR sektora u biznisu je velika jer oni treba da vrše uticaj i promovišu važnost odmora, pauza i balansa. Lideri u biznisu pomeraju stare prakse i stare navike uspostavljajući nove trendove: plaćena odsustva, hibridni rad, podrška mentalnom zdravlju, podsticanje zaposlenih da koriste svoj odmor.

Kada zaposleni odu na odmor, potrebno je da se svi potrudimo da im odmor ne prekidamo pozivima i email-ovima. Lideri koji glasno podržavaju „slow work“ su oni koji mogu doprineti da ovaj koncept zaživi.

Šta možemo uraditi da primenimo „slow work“ u našem životu?

  • Možemo da definišemo šta je za nas uspeh. Ne za druge, ne po tuđim kriterijumima, ne po ustaljenim merilima. Treba da zastanemo i definišemo „uspeh“ za nas.
  • Treba da odredimo prioritete jer je onda jasnije kako treba usmeravati svoju energiju. Koliko god to želeli, nemoguće je da imamo sve.
  • „Multitasking“ nije vrlina, time se ne treba hvaliti. Ovo nije ponašanje koje govori da smo sposobni, vredni, efikasni.
  • Jeff Weiner, generalni direktor LinkedIn-a, u svom kalendaru „zakaže“ odnosno obeleži vremenska polja kada ne radi ništa odnosno posvećuje ih „usporavanju“. Zakaže ih sebi kao sastanak sa sobom.
  • Planiramo i trudimo se da iskoristimo svoj godišnji odmor

Ovaj pokret tiho ali prirodno uzima maha dolaskom novih generacija koje donose i nove vrednosti i nov pogled na kvalitet života i kvalitet posla. Cela poslovna zajednica treba da prati ovaj trend, a posebno HR zajednica. Koncept „slow work“ će u budućnosti uticati na imidž poslodavca, lojalnost kompaniji, zadržavanje dobrih kadrova, atraktivnost na tržištu i primoraće HR zajednicu da vrši uticaj u tom pravcu. Kako ćemo kreirati pakete benefita, sisteme zadržavanja kadrova, koje oblike i modalitete rada ćemo uvoditi, na sve to će uticati trend „slow work“.

 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Treba li nam TEAM BUILDING i zašto DAEmployer brandingTreba li nam TEAM BUILDING i zašto DA

U današnjem dinamičnom poslovnom okruženju, jačanje timova važnije je nego ikada. U doba kada raste svest o značaju svakog pojedinca i tima unutar kompanije, njihovo osnaživanje trebalo bi da bude jedan od osnovnih principa kao dokaz kompanijske zrelosti. To se ne postiže preko noći već je to proces koji bi, osim željom za zdravom kompanijom, […]

Kako pomoći zaposlenima da budu ambasadori brenda poslodavca? Naravno ako to želeEmployer brandingKako pomoći zaposlenima da budu ambasadori brenda poslodavca? Naravno ako to žele

Opšte je poznato da su zaposleni, i priče koje oni dele, najveći adut svakog brenda poslodavca. Nema te kampanje koja može ostaviti jači i realniji utisak od toga da sami zaposleni dele kako oni percipiraju svog poslodavca. Bez obzira da li to rade kroz privatne razgovore sa bližnjima, objave na mrežama, ili učestvuju u organizovanoj […]

Plaćate li previše za nekorisne benefiteEmployer brandingPlaćate li previše za nekorisne benefite

Opšte je poznato da zaposleni uvek žele više, i da je za svaku ideju koju HR ima potrebno izdvojiti budžet. Ali, da li je to zaista i tako? Šta ako menadžment misli da je u pogledu plata i benefita dao i preko svake mere, a zaposleni su još uvek nezadovoljni? Ko je tu u pravu?  […]

Ko je sve zadužen za Employer BrandingEmployer brandingKo je sve zadužen za Employer Branding

Kada je u pitanju EB kao funkcija, često završi kao vruć krompir u mnogim organizacijama. Štaviše, prepirke oko toga da li je zapravo HR ili Marketing stare su koliko i sam EB. Istina je da je EB mnogo više od mosta koji spaja marketing i ljudske resurse. Brend poslodavca nije dubl ova dva sektora, već […]