Employer branding poslednjih godina doživljava veliku ekspanziju. Sve više kompanija ulaže trud da predstavi svoju kulturu, timove i vrednosti – što je sjajno. Ali u toj bujici sadržaja i ideja, sve češće se pitam: da li ponekad zaboravimo zašto smo uopšte počeli da se bavimo employer brandingom?
Ne tvrdim da imam sve odgovore. Radeći na strategiji već neko vreme, uočila sam da smo se u nekom trenutku možda previše oslonili na formu, a premalo zadržali na suštini.
I dalje smo preplavljeni sličnim objavama, istim formatima i narativima koji se ponavljaju iz firme u firmu, kao da svi prolazimo kroz jedan te isti employer branding kalup.
Prepisivanje uspešnih primera je u redu kao inspiracija. Ali ne i kao strategija. Jer ono što uspeva jednoj firmi ne mora (i vrlo često ne može) da funkcioniše za drugu.
Bez šminke i šablona
Sada kada se sve može oblikovati filterima, šablonima i kampanjama, lako je izgubiti iz vida ono što je iskreno. Zato sam sastavila mali podsetnik i vodič za one koji žele da employer branding rade bez šminke i van šablona.
Autentičnost bez filtera i sa stavom
Poverenje se gradi kroz doslednu komunikaciju, ne kroz savršeno izmontirane objave na mrežama. Employer branding sa stavom ne znači da moramo da budemo glasni, već istiniti. Ne mora sve da bude savršeno upakovano, jer publika sve više traži ono ljudsko i realno.
Upravo te male nesavršenosti stvaraju prostor za povezivanje i pokazuju da iza brenda stoje stvarni ljudi.
Fokus na ljude i timove, ne logotipe i slogane
Zaposleni nisu ambasadori slogana, oni su nosioci stvarnih priča. Ljudi se ne vezuju za vizuale i kampanje, već za iskustva i emocije. Hajde da istaknemo njihove izazove, dileme, pobede i procese učenja, a ne samo slogane i logotipe.
Transparentne plate i benefiti
Pričati otvoreno o platama i benefitima nije stvar trenda, već poverenja. Transparentnost ne znači da sve mora biti objavljeno javno već da postoji jasnoća, doslednost i razumevanje. Benefiti ne bi trebalo da budu “checkbox” na sajtu ili onboarding prezentaciji već alat za brigu o ljudima. Ako ih niko ne koristi, vreme je da preispitamo za koga su i zašto su tu.
Osluškivanje i delanje
Employer branding ne funkcioniše kao megafon. Komunikacija je dvosmerna i počinje slušanjem. Feedback nije kraj procesa, već njegov početak. Nekad najvrednije inicijative proizilaze iz pitanja: “Šta vam nedostaje?” i spremnosti da se to zaista čuje, a potom i reaguje.
Odgovornost prema ljudima i zajednici
Vrednosti se ne grade na flajerima i posterima već u svakodnevnim izborima. Odnos koji imamo prema zaposlenima, kandidatima, partnerima i lokalnoj zajednici šalje poruku o tome ko smo. Za to nam kampanja nije potrebna. Employer branding nije samo slika iznutra ka spolja već i obrnuto. Važno je kako delujemo tamo gde se naše poslovanje prepliće sa širim društvom.
Osnaživanje zaposlenih
Employee advocacy ne funkcioniše pod pritiskom. Ako zaposleni dele sadržaj i pričaju o firmi, to nije rezultat kampanje već kulture. Hajde da ne “tražimo objavu” od kolega već da stvorimo okruženje u kojem ljudi imaju želju i potrebu da podele svoju priču, jer znaju da je ona važna i prihvaćena.
Odgovornost sa svrhom, ne za PR
Kada je društveni doprinos iskren, on ima efekat i bez najave. Volontiranje, podrška lokalnim inicijativama, programi za mlade, zaštita okoline, sve to ima smisla kada postoji motivacija iznutra, ne spolja. Employer branding nikako ne bi trebalo da bude alat za promociju već most između onoga što radimo i onoga u šta verujemo.
Kultura razvoja, a ne “learning buzzworda”
Razvoj nije privilegija seniora niti “nice to have” benefit. On je osnova svake moderne organizacije. Mentorstva, radionice, podrška u učenju i prelascima u druge timove znaci su da firma ne čeka “idealnog kandidata” spolja nego ga neguje iznutra. Rast tima i pojedinaca je dug proces, ali upravo on pravi razliku u kvalitetu employer brandinga.
Employer branding je ogledalo
Na kraju dana, employer branding nije ono što objavimo već ono što odražavamo. On prikazuje spolja sve ono što postoji iznutra i obrnuto. Ne može sakriti disbalans, niti ulepšati ono što ne funkcioniše. Može samo uvećati, osvetliti ili zamagliti. A kakav će odraz biti, zavisi od nas. Od toga koliko smo spremni da slušamo, da zaista čujemo, da primenimo ono što učimo i da to prikažemo dosledno. Employer branding nije priča za svet, on je priča o nama. I zato zaslužuje da bude autentična.