Pređi na glavni sadržaj

Meritokratija kao izazov i za HR

HR Direktor, Wint - Wagen International
10. jul 2025.
·3 minuta za čitanje

Uspeh se temelji na rezultatima, znanju i trudu. To stanovište se naziva meritokratija i smatra se pravednim stavom. U praksi, mnogo drugih faktora koji nemaju veze sa trudom i učinkom, utiču na nečije unapređenje ili napredovanje u karijeri. O tome se priča po hodnicima kompanija i na društvenim mrežama ali ne i formalno, u biznis zajednicama. Ovo ne znači neminovno loše namere nego više nesvesne obrasce koji upravljaju nama i utiču na naše odluke.  

Jedno istraživanje Harvard Business Review je pokazalo da i menadžeri koji zaista veruju da rade i postupaju po meritokratiji (odnosno vrednujući uložen napor i rezultate), češće nagrađuju muškarce nego žene za isti rezultat. Potpuno nesvesno pristrasno. 

Druga istraživanja su pokazala još neke zanimljive uvide: 

  • 59% evaluacija muškaraca koje sadrže kritike sastoje se od 2% kritika ličnosti a kad su u pitanju žene, čak 75% evaluacija čine kritike ličnosti 
  • I žene i muškarci češće biraju muške kandidate za posao a postoji i favorizovanje onih kandidata koji su „evropskih, belih“ korena u odnosu na pripadnike etničkih zajednica iz drugih delova sveta (južna Amerika ili Afrika) 
  • U oblastima nauke, tehnologije i inženjerstva više od 50% žena napušta karijeru naglašavajući kao razloge favorizovanje, izolaciju, netransparentni kriterijumi za napredovanje 

Koji nevidljivi faktori utiču na napredovanje u karijeri i odstupaju od meritokratije? 

  • Vidljivost, self marketing, predstavljanje sebe i svojih rezultata  
  • Umrežavanje, kontakti, reputacija  
  • „slično se sličnom raduje“ odnosno „culture fit“ sa onima koji donose odluke 

Zanimljiv fenomen: Paradoks meritokratije: ustanovljeno je da organizacije koje se hvale meritokratijom, pozivaju se na nju i ponosno se smatraju takvim, upravo imaju najviše neobjektivnih odluka. A zašto? 

Kada verujemo da radimo u pravednom sistemu, opustimo se: manje preispitujemo svoje odluke. Poverujemo da smo nepristrasni i da smo deo nepristrasnog sistema i to nam postaje zona komfora: manje smo disciplinovani, manje se plašimo nepravednih odluka i češće grešimo. Što smo ubeđeniji da smo objektivni to više rizikujemo da upravo ne budemo.  

Koja je uloga HR-a u regulisanju lažne meritokratije?  

 Za početak, HR treba da zna da ovakva pojava postoji, da zaposleni to znaju i prepoznaju ali da je ne nazivaju „meritokratijom“ nego nepravdom, favorizovanjem, nepotizmom i sličnim izrazima. Bitno je i razumeti do koje mere tendencija lažne meritokratije može da negativno utiče na zaposlene i što je najvažnije, najviše pogađa one najbolje zaposlene: najbolje performere, tihe zvezde, timske igrače. 

  1. Zapošljavanje: HR može da prepozna obrasce u izboru kandidata kod određenih menadžera i tada treba da testira svoj uvid, da „izazove“ odluke tih menadžera i ukazuje i njima samima na pristrasnost. Na ovaj način pomažu i samim menadžerima da ne donose pogrešne odluke 
  1. Procena učinka: perspektiva o ženama, manjinama, zaposlenim majkama, osobama sa invaliditetom može da se odrazi na evaluaciju učinka. HR treba da drži pod kontrolom ovaj proces koliko god je u mogućnosti kako ne bi došlo do nepravednih ocena. 
  1. Napredovanje i nagrađivanje: ako prepoznamo određene učestale pojave, na primer da se za isti učinak jedna osoba nagrađuje a druga ne, potrebno je da reagujemo da dobijemo sveobuhvatne informacije o tome 

Ono što može pomoći u smanjenju lažne meritokratije je i: 

  1. Kreiranje struktuiranih procesa selekcije, procene učinka. Što je proces jasniji i više „propisan i definisan“, manji je prostor za nepravednost 
  1. Definisanje nivoa kompetenci: šta stvarno znači „senior“ a šta „junior“, na primer. 
  1. Obuka menadžera na ovu temu: da prepoznaju svoje pristrasnosti jer tako mogu da ih kontrolišu 
  1. Merenje  gde god je moguće: postavljanje merljivih ciljeva, upoređivanje podataka o nagradama i bonusa 
  1. Mehanizmi za prijavu pristrasnosti i nepravdi kako bi se na vreme sagledali rizici 

HR timovi su „čuvari sistema“ pa je bitno da posebno vode računa o nevidljivim obrascima ponašanja. Odgovornost nije samo na HR zajednici. Menadžment jedini može da sačuva meritokratiju tako što je stalno svestan koliko je ranjiva: negujući je, razvijajući je.  

 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Zašto se HR percipira kao produžena ruka menadžmenta – i kako to popravitiEmployer brandingZašto se HR percipira kao produžena ruka menadžmenta – i kako to popraviti

Nije tajna da HR u Srbiji nema dobru reputaciju. Štaviše, istraživanja pokazuju baš to! Kada pitate zaposlene u Srbiji kako vide sektor ljudskih resursa, rezultati su prilično poražavajući – Istraživanje „Šta to radi zaposlene 2025–2026“ pokazuje da: čak 40% zaposlenih smatra da je HR produžena ruka menadžmenta 27% vidi HR kao čistu administraciju samo 13% […]

Emocionalni rad u kompanijama: nevidljiv i neplaćenEmployer brandingEmocionalni rad u kompanijama: nevidljiv i neplaćen

Ocena rada zaposlenih zavisi od sastanaka, rešenja problema, datih ideja, projekata, poštovanja rokova, spakovanih kutija, prevezenih paleta, prodatih artikala. Merljivo, praćeno i plaćeno.  Određeni, ne mali, broj zaposlenih ima dodatni rad: emocionalni koji se ne prati, ne promoviše, ne priznaje, ne pohvali. Ti zaposleni troše određeni deo svog vremena a posebno energije na: umirivanje tenzija, […]

Microsoft, Nordeus i Bosch VRH IT poslodavci u godini snažnog uticaja AI na tržište radaEmployer brandingMicrosoft, Nordeus i Bosch VRH IT poslodavci u godini snažnog uticaja AI na tržište rada

Tokom septembra ove godine sajt HelloWorld.rs sproveo je Talent X, istraživanje namenjeno razumevanju percepcije IT poslodavaca u Srbiji i očekivanja stručnjaka u periodu intenzivnog tehnološkog razvoja. Ove godine u istraživanju je učestvovalo 1.298 IT profesionalaca. Njihovi odgovori analizirani su kroz šest oblasti koje najviše utiču na reputaciju poslodavaca: iskustvo rada u kompaniji, organizacionu kulturu, ponašanje […]

Zašto je kultura feedbacka ključ motivacije (a trećina zaposlenih ga nikad ne dobija)Employer brandingZašto je kultura feedbacka ključ motivacije (a trećina zaposlenih ga nikad ne dobija)

Uprkos tome što fidbek ima najjači efekat na motivaciju i učinak zaposlenih, u upravljanju timovima on se ne primenjuje. Fidbek, kao i sve što je zaista vredno poput ljubavi ili poverenja, traži pažnju, vreme, doslednost i trud. Možda nam je zato lakše da plaćamo tim bildinge, kartice za teretane i proglašavamo „Dan svežeg voća“ u […]