Pređi na glavni sadržaj

Meritokratija kao izazov i za HR

10. jul 2025.
·3 minuta za čitanje

Uspeh se temelji na rezultatima, znanju i trudu. To stanovište se naziva meritokratija i smatra se pravednim stavom. U praksi, mnogo drugih faktora koji nemaju veze sa trudom i učinkom, utiču na nečije unapređenje ili napredovanje u karijeri. O tome se priča po hodnicima kompanija i na društvenim mrežama ali ne i formalno, u biznis zajednicama. Ovo ne znači neminovno loše namere nego više nesvesne obrasce koji upravljaju nama i utiču na naše odluke.  

Jedno istraživanje Harvard Business Review je pokazalo da i menadžeri koji zaista veruju da rade i postupaju po meritokratiji (odnosno vrednujući uložen napor i rezultate), češće nagrađuju muškarce nego žene za isti rezultat. Potpuno nesvesno pristrasno. 

Druga istraživanja su pokazala još neke zanimljive uvide: 

  • 59% evaluacija muškaraca koje sadrže kritike sastoje se od 2% kritika ličnosti a kad su u pitanju žene, čak 75% evaluacija čine kritike ličnosti 
  • I žene i muškarci češće biraju muške kandidate za posao a postoji i favorizovanje onih kandidata koji su „evropskih, belih“ korena u odnosu na pripadnike etničkih zajednica iz drugih delova sveta (južna Amerika ili Afrika) 
  • U oblastima nauke, tehnologije i inženjerstva više od 50% žena napušta karijeru naglašavajući kao razloge favorizovanje, izolaciju, netransparentni kriterijumi za napredovanje 

Koji nevidljivi faktori utiču na napredovanje u karijeri i odstupaju od meritokratije? 

  • Vidljivost, self marketing, predstavljanje sebe i svojih rezultata  
  • Umrežavanje, kontakti, reputacija  
  • „slično se sličnom raduje“ odnosno „culture fit“ sa onima koji donose odluke 

Zanimljiv fenomen: Paradoks meritokratije: ustanovljeno je da organizacije koje se hvale meritokratijom, pozivaju se na nju i ponosno se smatraju takvim, upravo imaju najviše neobjektivnih odluka. A zašto? 

Kada verujemo da radimo u pravednom sistemu, opustimo se: manje preispitujemo svoje odluke. Poverujemo da smo nepristrasni i da smo deo nepristrasnog sistema i to nam postaje zona komfora: manje smo disciplinovani, manje se plašimo nepravednih odluka i češće grešimo. Što smo ubeđeniji da smo objektivni to više rizikujemo da upravo ne budemo.  

Koja je uloga HR-a u regulisanju lažne meritokratije?  

 Za početak, HR treba da zna da ovakva pojava postoji, da zaposleni to znaju i prepoznaju ali da je ne nazivaju „meritokratijom“ nego nepravdom, favorizovanjem, nepotizmom i sličnim izrazima. Bitno je i razumeti do koje mere tendencija lažne meritokratije može da negativno utiče na zaposlene i što je najvažnije, najviše pogađa one najbolje zaposlene: najbolje performere, tihe zvezde, timske igrače. 

  1. Zapošljavanje: HR može da prepozna obrasce u izboru kandidata kod određenih menadžera i tada treba da testira svoj uvid, da „izazove“ odluke tih menadžera i ukazuje i njima samima na pristrasnost. Na ovaj način pomažu i samim menadžerima da ne donose pogrešne odluke 
  1. Procena učinka: perspektiva o ženama, manjinama, zaposlenim majkama, osobama sa invaliditetom može da se odrazi na evaluaciju učinka. HR treba da drži pod kontrolom ovaj proces koliko god je u mogućnosti kako ne bi došlo do nepravednih ocena. 
  1. Napredovanje i nagrađivanje: ako prepoznamo određene učestale pojave, na primer da se za isti učinak jedna osoba nagrađuje a druga ne, potrebno je da reagujemo da dobijemo sveobuhvatne informacije o tome 

Ono što može pomoći u smanjenju lažne meritokratije je i: 

  1. Kreiranje struktuiranih procesa selekcije, procene učinka. Što je proces jasniji i više „propisan i definisan“, manji je prostor za nepravednost 
  1. Definisanje nivoa kompetenci: šta stvarno znači „senior“ a šta „junior“, na primer. 
  1. Obuka menadžera na ovu temu: da prepoznaju svoje pristrasnosti jer tako mogu da ih kontrolišu 
  1. Merenje  gde god je moguće: postavljanje merljivih ciljeva, upoređivanje podataka o nagradama i bonusa 
  1. Mehanizmi za prijavu pristrasnosti i nepravdi kako bi se na vreme sagledali rizici 

HR timovi su „čuvari sistema“ pa je bitno da posebno vode računa o nevidljivim obrascima ponašanja. Odgovornost nije samo na HR zajednici. Menadžment jedini može da sačuva meritokratiju tako što je stalno svestan koliko je ranjiva: negujući je, razvijajući je.  

 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Plaćate li previše za nekorisne benefiteEmployer brandingPlaćate li previše za nekorisne benefite

Opšte je poznato da zaposleni uvek žele više, i da je za svaku ideju koju HR ima potrebno izdvojiti budžet. Ali, da li je to zaista i tako? Šta ako menadžment misli da je u pogledu plata i benefita dao i preko svake mere, a zaposleni su još uvek nezadovoljni? Ko je tu u pravu?  […]

Ko je sve zadužen za Employer BrandingEmployer brandingKo je sve zadužen za Employer Branding

Kada je u pitanju EB kao funkcija, često završi kao vruć krompir u mnogim organizacijama. Štaviše, prepirke oko toga da li je zapravo HR ili Marketing stare su koliko i sam EB. Istina je da je EB mnogo više od mosta koji spaja marketing i ljudske resurse. Brend poslodavca nije dubl ova dva sektora, već […]

Kako pomoći zaposlenima da se snađu u eri veštačke inteligencijeEmployer brandingKako pomoći zaposlenima da se snađu u eri veštačke inteligencije

Uvođenje veštačke inteligencije u svakodnevni rad ne menja samo alate i procedure. Ono utiče na to kako zaposleni doživljavaju sebe, svoju ulogu i doprinos timu. Kada posao koji su godinama radili odgovorno i savesno odjednom mogu da obave algoritmi u samo nekoliko sekundi, javljaju se pitanja koja narušavaju sigurnost i samopouzdanje. „Da li moje znanje […]

Šta vaš karijerni sajt (ne) govori kandidatima – i zašto ga ignorišuEmployer brandingŠta vaš karijerni sajt (ne) govori kandidatima – i zašto ga ignorišu

Kada je u pitanju privlačenje odgovarajućih kandidata, poslodavcu su na raspolaganju mnogi izvori. Uživo događaji, oglasi za posao, društvene mreže… Ipak, u moru svih tih izvora informacije i vremena potrebnog da se oni kreiraju i održavaju, često se zanemari možda i najvažniji – karijerni sajt.   Karijerni sajt bi trebalo da bude glavni kanal za privlačenje […]