Pređi na glavni sadržaj

Šta mislite o zapošljavanju bivših zaposlenih?

Zapošljavanje bivših zaposlenih je brzo, lako i jeftino rešenje koje može da da dobre rezultate.
Uzimajući u obzir rizik od pogrešno donetih odluka pri zapošljavanju potpuno nepoznatih kandidata, moguću veću stopu fluktuacije u tom slučaju i ograničen broj talenata, održavanje odnosa sa bivšim zaposlenima, koje nismo želeli da izgubimo, postaje sve značajnije i pruža niz prednosti.

Prednosti date strategije

Bivši zaposleni koje nismo želeli da izgubimo su visoko produktivni zaposleni. Oni su bili vrlo uspešni i pre odlaska, ali je realno očekivati da će biti još uspešniji po povratku zahvaljujući novom iskustvu koje su u međuvremenu stekli.

Kada su već doneli odluku da se vrate teško da će razmišljati o ponovnom odlasku. Ujedno njihov povratak je snažna poruka zaposlenima da u tuđem dvorištu trava nije zelenija. Ukoliko se u kompaniju vraća značajniji broj bivših zaposlenih to jača brend poslodavca.

Za njihovo regrutovanje potrebno je upola manje vremena pošto se ne troši vreme da bi se kandidat pronašao jer je kompanija sve vreme u kontaktu sa bivšim zaposlenim. Kako se obe strane međusobno dobro poznaju nije potrebno vršiti testiranje niti preduzimati višestruke intervjue što sve zajedno skraćuje proces selekcije.

S obzirom da bivši zaposleni dobro poznaju kompaniju, menadžment, kolege, način rada, organizacionu kulturu njima nije potreban proces uvođenja i orijentacije, mentorstvo, niti koučing. Svojim povratkom bivši zaposleni donose iskustvo drugih kompanija, primere dobrih praksi i inovacije. Time što su radili u konkurentskoj firmi izgradili su kontakte preko kojih mogu da dođu do informacija do kojih drugi ne mogu.
Datoj strategiji može da pribegne bilo koja kompanija bez obzira na veličinu, čak i ako nema zaposlenog koji se bavi regrutacijom.

Međutim, iako je datu strategiju u principu jednostavno i lako primeniti treba znati kako dati proces sprovesti u praksi.

Kako je sprovesti u delo

Kao što pri ulasku zaposlenih u kompaniju postoji osmišljen proces orijentacije i uvođenja isto tako treba da postoji i osmišljen proces pri njihovom izlasku. Zaposlenima koji odlaze, a čiji odlazak kompanija ne želi, treba dati do znanja da su im vrata širom otvorena ako ikada požele da se vrate. S njima treba ostati u kontaktu i dogovoriti izlazni intervju nekoliko meseci kasnije kada se sve slegne kako bi se došlo do zaista pravih razloga zašto su otišli iz kompanije.

Dalje, treba formirati zajednicu bivših zaposlenih na nekoj od društvenih mreža, redovno ih informisati o tome šta je novo u kompaniji i koje pozicije su trenutno otvorene, a s druge strane treba pratiti njihove Linkedin profile radi uvida u dalji razvoj njihove karijere.

Svakog zaposlenog treba još na početku, u toku procesa uvođenja i orijentacije, upoznati sa programom namenjenim bivšim zaposlenima umesto da se čeka trenutak kada će zaposleni odlučiti da ode iz kompanije. Logika koja stoji iza toga je da kada kandidat jednom postane naš kolega zauvek to ostaje bez obzira na to gde će kasnije otići.
Kao što postoji program zapošljavanja po preporuci zaposlenih tako treba uvesti i program zapošljavanja po preporuci bivših zaposlenih jer su i oni ambasadori brenda poslodavca. Ukoliko dođe do uspešnog zapošljavanja zahvaljujući njihovoj preporuci treba ih nagraditi isto kao što se nagrađuju zaposleni u tom slučaju.

Ali evo i nekoliko konkretnih primera šta multinacionalne kompanije rade da bi održale kontakt sa bivšim zaposlenima. Na primer konsultantska kuća Oliver Wyman New York ima mrežu od 11.000 bivših zaposlenih kojima svakog meseca, recimo, šalje podsetnik da ažuriraju svoje kontakt podatke ukoliko je došlo do nekih promena.

Za razliku od njih Microsoft, koji ima konkretne proizvode i mrežu od čak 36.000 bivših zaposlenih u 50 zemalja sveta, omogućava im kupovinu svojih proizvoda s popustom i pod posebnim uslovima.

Jedna druga konsultantska kuća Boston Consulting Group (BCG) koja, takođe, ima veliku mrežu bivših zaposlenih od 20.000 članova nudi besplatne virtuelne obuke svojim članovima, mogućnost da budu u komunikaciji sa konsultantima koji trenutno rade u BCG, kvartalno im šalje e-novine, ima namensku web stranicu za njih, formirane grupe bivših i sadašnjih zaposlenih na Fejsu i Linkedinu kroz koje promoviše određene događaje i omogućava međusobnu komunikaciju. Data kompanija dodeljuje i nagrade bivšim zaposlenima za posebna profesionalna dostignuća predstavljajući ih i promovišući unutar svoje zajednice sadašnjih i bivših zaposlenih.

Zašto oni to rade kada su ionako veliki i imaju moćne brendove?

Češće se menja posao

Danas se više na bivše zaposlene ne gleda negativno kao na one koji su nas izneverili jer su današnje okolnosti drugačije. Ljudi mnogo češće menjaju posao nego što je to ranije bio slučaj jer su i turbulencije na tržištu danas mnogo veće. Više nije realno očekivati da fluktuacija ne postoji. Nijedna kompanija ne treba da bude zacementiran i okoštali sistem. Rast i razvoj zahtevaju dinamičnost i izvestan protok ljudi.
Strategija ponovonog zapošljavanja bivših zaposlenih se pozitivno odražava na brend poslodavca, podupire dalji rast i razvoj kompanije i olakšava dolaženje do talenata.
Kako na tržištu rada vlada sve veći deficit mnogih profila kandidata poslodavci su prinuđeni da prilagođavaju svoje strategije zapošljavanja na način da proširuju domet i na one koji su nekada bili njihovi zaposleni.

HR Lab novosti na email

Saznajte prvi najnovije informacije o regrutaciji, selekciji, brendiranju poslodavaca i najave događaja koje organizujemo za vas.

Slične vesti

Employer BrandingKako da privučete najbolje mlade da rade u vašoj kompaniji

Ako ste otvorili ovaj tekst, verovatno sedite sa druge strane stola – niste ti koji traže posao već oni koji zapošljavaju. I ako sedite baš sa te strane stola onda vam je i više nego jasno da zaposliti odgovarajuću osobu nije ni malo lako. Baš naprotiv! Uprkos velikom broju ljudi koji su bez posla, pronaći […]

Employer BrandingPobednička Employer branding priča: Levi9 i prvi jestivi oglas za posao

Po odluci nezavisnog stručnog žirija na HR Experience konferenciji održanoj krajem maja, nagrada za pobedničku Employer branding priču je uručena kompaniji Levi9 Technology Services za projekat “Hacker burger-Prvi jestivi oglas za posao”. Stručni žiri, u sastavu Adriana Kovčin, Ivana Mihajlović, Marko Vidović i Sanja Jevđenijević nagradu žirija su obrazložili kao sjajan primer employer brandinga kroz […]

Employer BrandingKako da HR najbolje sarađuje sa marketingom u sklopu EB strategije

Imidž poslodavca je sve značajnija moć kompanije. To je alat za borbu na tržištu rada ali i faktor ostvarenja strategije kompanije jer posredno i dugoročno, Employer branding utiče na kadrovski potencijal i kapital svake kompanije. Statistika je ubedljiva po tom pitanju. Kolege iz marketinga su najbolji saradnici Ljudskim resursima u razumevanju važnosti kreiranja, lansiranja i […]

Employer BrandingŠta programeri pričaju o vašoj kompaniji na netu?

Evo zašto su recenzije zaposlenih moćan employer branding alat kada zapošljavate IT-jevce Deficit kandidata na IT tržištu zapošljavanja je sve veći i nema naznaka da će ovaj trend da se zaustavi. Istovremeno, sve je teže zadržati najbolje zaposlene, a seniori se odlučuju za promenu posla lakše nego ikada. U skladu sa tim kompanije sve više […]