Pređi na glavni sadržaj

Šta mislite o zapošljavanju bivših zaposlenih?

HR konsultant
11. januar 2022.
·3 minuta za čitanje

Zapošljavanje bivših zaposlenih je brzo, lako i jeftino rešenje koje može da da dobre rezultate.
Uzimajući u obzir rizik od pogrešno donetih odluka pri zapošljavanju potpuno nepoznatih kandidata, moguću veću stopu fluktuacije u tom slučaju i ograničen broj talenata, održavanje odnosa sa bivšim zaposlenima, koje nismo želeli da izgubimo, postaje sve značajnije i pruža niz prednosti.

Prednosti date strategije

Bivši zaposleni koje nismo želeli da izgubimo su visoko produktivni zaposleni. Oni su bili vrlo uspešni i pre odlaska, ali je realno očekivati da će biti još uspešniji po povratku zahvaljujući novom iskustvu koje su u međuvremenu stekli.

Kada su već doneli odluku da se vrate teško da će razmišljati o ponovnom odlasku. Ujedno njihov povratak je snažna poruka zaposlenima da u tuđem dvorištu trava nije zelenija. Ukoliko se u kompaniju vraća značajniji broj bivših zaposlenih to jača brend poslodavca.

Za njihovo regrutovanje potrebno je upola manje vremena pošto se ne troši vreme da bi se kandidat pronašao jer je kompanija sve vreme u kontaktu sa bivšim zaposlenim. Kako se obe strane međusobno dobro poznaju nije potrebno vršiti testiranje niti preduzimati višestruke intervjue što sve zajedno skraćuje proces selekcije.

S obzirom da bivši zaposleni dobro poznaju kompaniju, menadžment, kolege, način rada, organizacionu kulturu njima nije potreban proces uvođenja i orijentacije, mentorstvo, niti koučing. Svojim povratkom bivši zaposleni donose iskustvo drugih kompanija, primere dobrih praksi i inovacije. Time što su radili u konkurentskoj firmi izgradili su kontakte preko kojih mogu da dođu do informacija do kojih drugi ne mogu.
Datoj strategiji može da pribegne bilo koja kompanija bez obzira na veličinu, čak i ako nema zaposlenog koji se bavi regrutacijom.

Međutim, iako je datu strategiju u principu jednostavno i lako primeniti treba znati kako dati proces sprovesti u praksi.

Kako je sprovesti u delo

Kao što pri ulasku zaposlenih u kompaniju postoji osmišljen proces orijentacije i uvođenja isto tako treba da postoji i osmišljen proces pri njihovom izlasku. Zaposlenima koji odlaze, a čiji odlazak kompanija ne želi, treba dati do znanja da su im vrata širom otvorena ako ikada požele da se vrate. S njima treba ostati u kontaktu i dogovoriti izlazni intervju nekoliko meseci kasnije kada se sve slegne kako bi se došlo do zaista pravih razloga zašto su otišli iz kompanije.

Dalje, treba formirati zajednicu bivših zaposlenih na nekoj od društvenih mreža, redovno ih informisati o tome šta je novo u kompaniji i koje pozicije su trenutno otvorene, a s druge strane treba pratiti njihove Linkedin profile radi uvida u dalji razvoj njihove karijere.

Svakog zaposlenog treba još na početku, u toku procesa uvođenja i orijentacije, upoznati sa programom namenjenim bivšim zaposlenima umesto da se čeka trenutak kada će zaposleni odlučiti da ode iz kompanije. Logika koja stoji iza toga je da kada kandidat jednom postane naš kolega zauvek to ostaje bez obzira na to gde će kasnije otići.
Kao što postoji program zapošljavanja po preporuci zaposlenih tako treba uvesti i program zapošljavanja po preporuci bivših zaposlenih jer su i oni ambasadori brenda poslodavca. Ukoliko dođe do uspešnog zapošljavanja zahvaljujući njihovoj preporuci treba ih nagraditi isto kao što se nagrađuju zaposleni u tom slučaju.

Ali evo i nekoliko konkretnih primera šta multinacionalne kompanije rade da bi održale kontakt sa bivšim zaposlenima. Na primer konsultantska kuća Oliver Wyman New York ima mrežu od 11.000 bivših zaposlenih kojima svakog meseca, recimo, šalje podsetnik da ažuriraju svoje kontakt podatke ukoliko je došlo do nekih promena.

Za razliku od njih Microsoft, koji ima konkretne proizvode i mrežu od čak 36.000 bivših zaposlenih u 50 zemalja sveta, omogućava im kupovinu svojih proizvoda s popustom i pod posebnim uslovima.

Jedna druga konsultantska kuća Boston Consulting Group (BCG) koja, takođe, ima veliku mrežu bivših zaposlenih od 20.000 članova nudi besplatne virtuelne obuke svojim članovima, mogućnost da budu u komunikaciji sa konsultantima koji trenutno rade u BCG, kvartalno im šalje e-novine, ima namensku web stranicu za njih, formirane grupe bivših i sadašnjih zaposlenih na Fejsu i Linkedinu kroz koje promoviše određene događaje i omogućava međusobnu komunikaciju. Data kompanija dodeljuje i nagrade bivšim zaposlenima za posebna profesionalna dostignuća predstavljajući ih i promovišući unutar svoje zajednice sadašnjih i bivših zaposlenih.

Zašto oni to rade kada su ionako veliki i imaju moćne brendove?

Češće se menja posao

Danas se više na bivše zaposlene ne gleda negativno kao na one koji su nas izneverili jer su današnje okolnosti drugačije. Ljudi mnogo češće menjaju posao nego što je to ranije bio slučaj jer su i turbulencije na tržištu danas mnogo veće. Više nije realno očekivati da fluktuacija ne postoji. Nijedna kompanija ne treba da bude zacementiran i okoštali sistem. Rast i razvoj zahtevaju dinamičnost i izvestan protok ljudi.
Strategija ponovonog zapošljavanja bivših zaposlenih se pozitivno odražava na brend poslodavca, podupire dalji rast i razvoj kompanije i olakšava dolaženje do talenata.
Kako na tržištu rada vlada sve veći deficit mnogih profila kandidata poslodavci su prinuđeni da prilagođavaju svoje strategije zapošljavanja na način da proširuju domet i na one koji su nekada bili njihovi zaposleni.

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Zašto se HR percipira kao produžena ruka menadžmenta – i kako to popravitiEmployer brandingZašto se HR percipira kao produžena ruka menadžmenta – i kako to popraviti

Nije tajna da HR u Srbiji nema dobru reputaciju. Štaviše, istraživanja pokazuju baš to! Kada pitate zaposlene u Srbiji kako vide sektor ljudskih resursa, rezultati su prilično poražavajući – Istraživanje „Šta to radi zaposlene 2025–2026“ pokazuje da: čak 40% zaposlenih smatra da je HR produžena ruka menadžmenta 27% vidi HR kao čistu administraciju samo 13% […]

Emocionalni rad u kompanijama: nevidljiv i neplaćenEmployer brandingEmocionalni rad u kompanijama: nevidljiv i neplaćen

Ocena rada zaposlenih zavisi od sastanaka, rešenja problema, datih ideja, projekata, poštovanja rokova, spakovanih kutija, prevezenih paleta, prodatih artikala. Merljivo, praćeno i plaćeno.  Određeni, ne mali, broj zaposlenih ima dodatni rad: emocionalni koji se ne prati, ne promoviše, ne priznaje, ne pohvali. Ti zaposleni troše određeni deo svog vremena a posebno energije na: umirivanje tenzija, […]

Microsoft, Nordeus i Bosch VRH IT poslodavci u godini snažnog uticaja AI na tržište radaEmployer brandingMicrosoft, Nordeus i Bosch VRH IT poslodavci u godini snažnog uticaja AI na tržište rada

Tokom septembra ove godine sajt HelloWorld.rs sproveo je Talent X, istraživanje namenjeno razumevanju percepcije IT poslodavaca u Srbiji i očekivanja stručnjaka u periodu intenzivnog tehnološkog razvoja. Ove godine u istraživanju je učestvovalo 1.298 IT profesionalaca. Njihovi odgovori analizirani su kroz šest oblasti koje najviše utiču na reputaciju poslodavaca: iskustvo rada u kompaniji, organizacionu kulturu, ponašanje […]

Zašto je kultura feedbacka ključ motivacije (a trećina zaposlenih ga nikad ne dobija)Employer brandingZašto je kultura feedbacka ključ motivacije (a trećina zaposlenih ga nikad ne dobija)

Uprkos tome što fidbek ima najjači efekat na motivaciju i učinak zaposlenih, u upravljanju timovima on se ne primenjuje. Fidbek, kao i sve što je zaista vredno poput ljubavi ili poverenja, traži pažnju, vreme, doslednost i trud. Možda nam je zato lakše da plaćamo tim bildinge, kartice za teretane i proglašavamo „Dan svežeg voća“ u […]