Pređi na glavni sadržaj

Talent Outlook 2023: Tržište zapošljavanja je još uvek vrelo, ali nije više usijano

15. mart 2023.
·3 minuta za čitanje

Godina 2023. može biti prva prava post-pandemijska godina za regrutovanje i upravljanje talentima. Da li će se neke norme koje smo usvojili u eri COVID-a zadržati? Kako će usporavanje zapošljavanja uticati na angažovanje zaposlenih, pregovore o zaradama i beneficije čija je svrha poboljšanje kvaliteta života zaposlenih? I šta poslodavci mogu da preduzmu da zadrže ključne talente?

Agencija Universum, partner Infostuda u Employer Branding Akademiji, analizirala je nedavna interna i eksterna istraživanja, komentare analitičara i poslovne vesti i donela najnovije uvide u svom godišnjem izveštaju. Universumov izveštaj Talent Outlook 2023 istražuje ključne izazove i trendove na koje stručnjaci za brendiranje poslodavaca i sticanje talenata treba da obrate pažnju u 2023. godini. Fokus je na 5 ključnih trendova, a Talent Outlook 2023 pruža dragocene uvide u to zašto bi vi kao poslodavac trebalo da se fokusirate na njih.

Evo najznačajnijih tema na koje ukazuje ovogodišnji Talent Outlook izveštaj:

  • Ko kontroliše tržište zapošljavanja? Poslodavci ili osobe koje traže posao?
  • Privlačenje talenata – Zašto je retencija važna?
  • Da li je vreme da prilagodite svoj paket vrednosti za zaposlene (Employer Value Proposition, odnosno EVP)?
  • Mere kompanija za povećavanje produktivnosti – Rastu li tenzije između zaposlenih i poslodavaca
  • I ključno – Odlučivanje zasnovano na podacima

„Tržište zapošljavanja se ohladilo. Više nije tako usijano. Ali nemojte pogrešiti, još uvek je vrelo!” rekao je vodeći ekonomista za rad u Appcast-u, Andrew Flowers u nedavnom intervjuu. Na ovo upozorenje ukazuje i istraživanje Universuma u novom godišnjem izveštaju Talent Outlook 2023:

Koji su zaključci i tačke fokusa za 2023. godinu? Evo kratkog uvida u pet ključnih trendova kojih bi trebalo da budete svesni ove godine:

Definišite šta fleksibilan rad znači za vašu kompaniju: Da li je fleksibilnost samo mogućnost rada od kuće – ali po fiksnom rasporedu? Ili to znači da zaposleni mogu da biraju svoju radnu lokaciju i raspored? Da li kultura kompanije zaista podržava fleksibilnost ili je to samo slogan koji nema pravi značaj u organizaciji? Ova razlika je izuzetno važna za one koji traže posao.

Napravite mapu puta produktivnosti: Uz toliko govora o fleksibilnosti, poslodavci bi takođe trebali biti jasni u pogledu očekivanja u vezi sa produktivnošću i načina na koji će da je mere. Poslodavci imaju sve širi portfolio alata i aplikacija za merenje produktivnosti – od alata za analizu koji vrše široka merenja ukupnih performansi, do prilično nametljivih alata koji prate klikove na tastaturi.

„Dok organizacije generalno održavaju (ili čak proširuju) svoja očekivanja u pogledu produktivnosti, mnoge ne obezbeđuju liderima resurse za obuku, motivaciju, praćenje, koučing ili mentorstvo zaposlenih“, kaže Paul Schempp, stručnjak za liderstvo i profesor na Univerzitetu Džordžije.

Obezbedite da je EVP (Employer Value Proposition – Paket vrednosti za zaposlene) balansiran: Poslodavci sve više traže da je etos “Radi bilo gde”, iza kojeg je ideja da odgovara zaposlenima, u ravnoteži sa očekivanjima poslodavca za produktivnost i odgovornost.

„Postavlja se pogrešan ton ako se EVP previše fokusira na fleksibilnost, bez rasprave o poslovnim očekivanjima“, kaže Richard Mosley, globalni direktor klijenata u Universumu. „Čak i dok se poslodavci bore da privuku vrhunske talente, njihov EVP treba da uravnoteži potrebe zaposlenih sa očekivanjima poslodavaca.

Razmislite o dobrom kandidatu koji nije savršen: Kada je zapošljavanje vrhunskog talenta izuzetno izazovno, poslodavci bi trebalo da ostanu otvoreni za mogućnost zapošljavanja profesionalaca koji „skoro“ ali ne sasvim, odgovaraju profilu savršenog kandidata. Izveštaj BCG (Boston Consulting Group) objašnjava da poslodavci mogu razmotriti zapošljavanje kandidata koji odgovaraju ulozi 70%, a zatim ih obučiti da brzo postignu preostale zahteve posla. BCG koristi akronim STAR za takve ljude koji mogu biti odličan izvor talenata. To su oni koji su svoje veštine stekli kroz alternativne puteve, odnosno “skilled through alternative routes”.

Investirajte u menadžera za iskustvo zaposlenih (employee experience manager): Uloga menadžera za iskustvo zaposlenih – relativno nova pozicija – sada je rangirana na petom mestu na LinkedIn-ovoj listi „najbrže rastućih poslova“ za 2023. godinu. Menadžeri za iskustvo zaposlenih „prate i analiziraju dnevni tok posla, estetiku radnog mesta i ankete zaposlenih kako bi utvrdili koliko su radnici angažovani i zadovoljni na svom poslu“, kaže the Wall Street Journal.

Ali prvenstveno, menadžer za iskustvo zaposlenih može pomoći u povećanju produktivnosti, poboljšanju zadovoljstva zaposlenih i smanjenju fluktuacije – a to je isplativa investicija za 2023.

U izveštaju Talent Outlook 2023, objavljenom 21. februara, istaknuti su i ključni nalazi iz Univerzumovog korpusa istraživanja – od rangiranja najatraktivnijih poslodavaca na svetu do Universumove godišnje ankete o brendiranju poslodavaca.

Prijavite se da biste dobili besplatnu kopiju e-knjige Talent Outlook 2023!

 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Emocionalni rad u kompanijama: nevidljiv i neplaćenEmployer brandingEmocionalni rad u kompanijama: nevidljiv i neplaćen

Ocena rada zaposlenih zavisi od sastanaka, rešenja problema, datih ideja, projekata, poštovanja rokova, spakovanih kutija, prevezenih paleta, prodatih artikala. Merljivo, praćeno i plaćeno.  Određeni, ne mali, broj zaposlenih ima dodatni rad: emocionalni koji se ne prati, ne promoviše, ne priznaje, ne pohvali. Ti zaposleni troše određeni deo svog vremena a posebno energije na: umirivanje tenzija, […]

Microsoft, Nordeus i Bosch VRH IT poslodavci u godini snažnog uticaja AI na tržište radaEmployer brandingMicrosoft, Nordeus i Bosch VRH IT poslodavci u godini snažnog uticaja AI na tržište rada

Tokom septembra ove godine sajt HelloWorld.rs sproveo je Talent X, istraživanje namenjeno razumevanju percepcije IT poslodavaca u Srbiji i očekivanja stručnjaka u periodu intenzivnog tehnološkog razvoja. Ove godine u istraživanju je učestvovalo 1.298 IT profesionalaca. Njihovi odgovori analizirani su kroz šest oblasti koje najviše utiču na reputaciju poslodavaca: iskustvo rada u kompaniji, organizacionu kulturu, ponašanje […]

Zašto je kultura feedbacka ključ motivacije (a trećina zaposlenih ga nikad ne dobija)Employer brandingZašto je kultura feedbacka ključ motivacije (a trećina zaposlenih ga nikad ne dobija)

Uprkos tome što fidbek ima najjači efekat na motivaciju i učinak zaposlenih, u upravljanju timovima on se ne primenjuje. Fidbek, kao i sve što je zaista vredno poput ljubavi ili poverenja, traži pažnju, vreme, doslednost i trud. Možda nam je zato lakše da plaćamo tim bildinge, kartice za teretane i proglašavamo „Dan svežeg voća“ u […]

Da li vaša edukacija za zaposlene ima svrhu – ili je samo trošakEmployer brandingDa li vaša edukacija za zaposlene ima svrhu – ili je samo trošak

Koliko puta ste čuli frazu da je HR sektor koji samo troši novac, dok ga ne zarađuje? Ako uprostimo stvari, to zaista i deluje tako. HR neretko ima velika ulaganja, a jedno od najvećih je u edukaciju zaposlenih. Od one obavezne, do one koju svi žele, do onih koje niko ne presluša… Neminovno je da […]