Pređi na glavni sadržaj

Kako dalje? Samo Agilno

Marketing Manager, Agile Serbia
12. april 2022.
·5 minuta za čitanje

Svi znaju šta znači reč agilan – brz, okretan, hitar, spretan. Ta reč dobija na ceni u današnje vreme, kada se promene dešavaju toliko brzo, da je ova osobina postala ne samo poželjna, nego neophodna za opstanak. A pravi test smo svi imali tokom pandemije Covid 19 koja nas je naučila da i sistem i ljudi moraju biti prilagodljivi. Upravo ova globalna krizna situacija je iznedrila „novu realnost“ i nove trendove na tržištu rada.

Ceo svet se susreće sa fenomenom „Great resignation“, kada više od polovine zaposlenih traži novi posao ili to planira u bliskoj budućnosti. Pritisak za rezultate se prenosi na sve hijerarhijske nivoe i ma koliko želeli da budete dobar radnik, ne stižete da ispunite sve zadatke. Tako nastaje stres i čuveni „burnout“ koji se navodi kao glavni razlog za masovno napuštanje posla, čak i u uslovima inflacije i nesigurnosti uzrokovane pandemijom. Definitivno je došlo do promene u razmišljanju o životu, vrednostima, prioritetima, podstaknute surovim osvešćivanjem o brzini i prolaznosti života. Mnogi, koji su izgubili najbliže članove porodice, prijatelje, ili su i sami imali teške simptome bolesti, doživeli su „buđenje“, odnosno resetovanje na tehnička podešavanja. Ljudi preispituju svoj dosadašnji život i ne prihvataju da dominantan segment bude posao „ne živim da bih radio, nego radim da bih živeo“.

Koji model je u praksi najprihvatljiviji

Sve ovo znači da je došlo vreme da se promeni odnos i način rada, kako bi sistem bio održiv. Pred poslodavcima je novi izazov – kako naći kvalitetnu radnu snagu i zadržati je? Zaposleni su sada postali zahtevniji, izbirljiviji i manje tolerantni. Zbog toga nije neobično da menjaju poslodavce i u periodima kraćim od nekoliko godina. Nekada se podrazumevalo da ćete u jednoj kompaniji dočekati penziju, a sada je dominantan stav da „nova krv“ u organizaciji donosi nova iskustva, novu perspektivu, novu energiju.

Ovaj proces prilagođavanja novim zahtevima zaposlenih će trajati, dok se ne pokaže u praksi koji model je najprihvatljiviji. Novi zaposleni cene sebe, svoje lično vreme i to očekuju od poslodavca. Zato se na listi poželjnih benefita sve više pojavljuju „remote“ work, fleksibilno radno vreme, privatno zdravstveno osiguranje i slično. Fokus je na rezultatima uz prihvatanje različitih stilova rada (accepting diversety), a ako se za to ne dobije priznanje u vidu unapređenja ili nagrada za postignute rezultate, otvorena je opcija promene poslovnog okruženja u nadi da će budući poslodavac ispoštovati inicijalni dogovor i obećanja.

Neminovno se menjaju trendovi na tržištu rada i postavlja se pitanje kako dalje funkcionisati? Rešenje se nalazi u primeni nove poslovne paradigme koja se kontinuirano prilagođava novim zahtevima. Dobra vest je da postoji model koji funkcioniše po ovom principu, a loša vest je da uspešnost primene zavisi isključivo od tima koji je uvodi.

Zašto HR treba da bude agilan

Agilno poslovanje je nastalo upravo zbog brzih promena i razvoja tehnologija, tako da se pojavila potreba za isporukom „vrednosti“ u kraćim periodima. Projekat koji se definiše na period od dve godine, postaje „big picture“ ka kojoj se i dalje teži, ali se raščlani na kraće periode u kojima treba realizovati „potprojekat“ koji može da živi samostalno. Da bi bilo jasnije, uporedićemo sa primerom koji je poznat svima: ako se priprema muzički album, umetnik neće čekati da snimi svih 10 pesama, već će puštati u etar singlove, jedan po jedan. Poenta je stvoriti celine koje imaju vrednost za korisnika i isporučivati sukcesivno te male vrednosti u fazama. Tako se sa jedne strane, prati razvoj ka realizaciji velikog cilja i rešavaju se u hodu problematični zastoji po delovima, a sa druge strane se optimalno upravlja troškovima (jer već prihodujete od isporučenih delova).

Budućnost uspešnih organizacije jeste da budu Agilne, odnosno manje hijerarhijske – više kooperativne, manje reaktivne – više proaktivne, a za to je potrebno da timovi budu osnaženi, samostalni i spremni na kontinuirano lično unapređenje i učenje. Jer, najveću vrednost kompaniji daju zaposleni puni entuzijazma.

Uloga HR-a u Agilnoj transformaciji organizacije je velika. Postoje dva aspekta koja možemo posmatrati: Agile za HR i HR za Agile.

Agile HR se bavi primenom agilnih principa, metoda i načina razmišljanja unutar svojih timova i projekata.

Na globalnom nivou (pre svega u Americi i Evropi) Agilni HR je prihvaćen u sve više organizacija koje su na putu agilne transformacije. Primena ovog koncepta pokazuje uspešnost u formiranju samo-organizujućih multidisciplinarnih timova u kojima se daju veća ovlašćenja, ali i odgovornosti, što dovodi do većeg zadovoljstva zaposlenih i posledično (dobar glas se daleko čuje) privlačenju novih talenata.

Na osnovu iskustva uspešnih primena Agilnog poslovanja, definisan je i Agile HR manifesto sa šest ključnih vrednosti:

  • Saradnja timova umesto insistiranja na poštovanju hijerarhije
  • Transparentnost umesto nepotrebne tajnosti (poverljivosti)
  • Prilagodljivost situacijama umesto slepog pridržavanja ustaljenih pravila
  • Inspiracija i uključivanje umesto nadzora i nametanja rešenja
  • Unutrašnja motivacija umesto spoljašnje motivacije
  • Inicijativa i proaktivnost umesto pukog izvršavanja obaveza

Benefiti Agilnog načina poslovanja su vidljivi vrlo brzo, ukoliko se primenjuju osnovne preporuke u svakodnevnom radu. Agilni HR omogućava eksperimentisanje, napredovanje korak-po-korak, tolerisanje grešaka i učenje iz njih. Svaki tim treba da pronađe „framework“ koji njemu odgovara, u zavisnosti od broja ljudi, industrije, kulture i poslovnih potreba. Nekada se mogu i kombinovati aktivnosti u cilju konstantnog unapređenja i održavanja dinamike. A najbolji pristup se pronalazi kroz ciklus testiranja i učenja.

Agile HR ne mora da radi u Agilnoj organizaciji, da bi primenjivao ovaj operativni model u cilju modernizacije profesije. Ali, ukoliko se cela organizacija opredeli za agilnu transformaciju, onda je primenljiv aspekt HR za Agile. U ovom slučaju, HR pomaže i podržava kompleksnu poslovnu tranziciju.

Koncepti agilnog poslovanja

Agilno poslovanje je set vrednosti i principa i obuhvata različite koncepte, tj. „framework“ koji se mogu birati u zavisnosti od timova i potreba. Najpoznatiji i najprihvatljiviji je Scrum framework, koji pomaže timovima da generišu vrednost kroz adaptivna rešenja za kompleksne probleme. Ovaj framework je najveću primenu našao u IT industriji, još osamdesetih godina prošlog veka, ali se nezaustavljivo širi u druge industrije: finansije, osiguranje, telekomunikacije, proizvodne industrije itd. Ideja je jednostavna: kada definišete cilj, potreban vam je TIM, koji se udružuje da realizuje cilj tako što svaki član doprinosi progresu. Bitno je napomenuti da timovi moraju biti sposobni da se samo-organizuju i da samostalno donose odluke u svom domenu, a sinhronizuju se sa ostalim članovima na (obično) dvonedeljnim sastancima tzv. „sprintovima“, kada se organizuje „review“ odn. pregled dostignuća i planiranje za naredni period.

Nova organizaciona struktura i nove uloge

Kompanije koje su uspešno primenile koncept Agilnog poslovanja, imaju posebne sektore. Nove pozicije i uloge u Agilnoj kompaniji su Scrum Master i Product Owner (trenutno “top-in-demand“ globalno), a koje HR treba da uključi prilikom planiranja nove organizacione šeme.

Međutim, primena „framework-a“ je samo deo implementacije Agilne transformacije. Ono što često predstavlja kočnicu je kultura organizacije. Ponašanje, liderski stil, struktura i organizacioni procesi zahtevaju promenu i primenu sveobuhvatnog „change management a“, da bi ovakav način rada bio uspešan. Ono što je ključni i kritičan element adekvatne primene agilne prakse je otvorena komunikacija, koju HR zastupa. Poznato je da HR pomaže zaposlenima da iskreno (ne samo deklarativno) osećaju podršku, sigurnost i slobodu za davanje inicijativa, kako bi bili motivisani da iskažu svoj puni potencijal.

Kako u Srbiji postoje različiti stepen razvijenosti organizacija, pre odluke o Agilnoj transformaciji, treba uraditi procenu „assessment“ kompanijske klime i zrelosti timova. Dobre prakse razvijenih zemalja svakako govore u prilog Agilnom načinu poslovanja, bilo na sektorskom ili korporativnom nivou. Počnite sa malim testom, učite i dozvolite da vas Agilni način poslovanja modernizuje i pokrene napred.

 

 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Osnovni elementi ugovora o raduNovostiOsnovni elementi ugovora o radu

Ugovor o radu je akt kojim se zasniva radni odnos između poslodavca i zaposlenog. Reč je o sporazumu između zaposlenog i poslodavca koji se smatra zaključenim kada ga potpišu obe ugovorne strane, a kojim se saglašavaju o zasnivanju radnog odnosa, te o osnovnim pravima i obavezama i poslodavca i zaposlenog.   Kako bi ugovor o radu […]

Arijan Babičković govorio na Roadmaps konferenciji o razvoju SmartSort funkcionalnostiNovostiArijan Babičković govorio na Roadmaps konferenciji o razvoju SmartSort funkcionalnosti

Na ovogodišnjoj Roadmaps konferenciji 2025 govorio je i Arijan Babičković, Senior Product Menadžer u Infostudu, gde je predstavio razvoj funkcionalnosti SmartSort u HRLab ATS sistemu – prvog dodatno naplaćenog dodatka u ovom alatu za regrutaciju. Arijan je objasnio da regruteri često dobijaju stotine prijava na oglase, a među njima veliki broj kandidata koji ne ispunjavaju […]

Kontrasti u HR-u: Mesto gde se susreću praksa i budućnostNovostiKontrasti u HR-u: Mesto gde se susreću praksa i budućnost

U Kragujevcu je 25. septembra 2025., u Art Wine vinariji održan događaj „Kontrasti u HR-u, mesto gde se susreću praksa i budućnost“, koji je okupio 40 HR profesionalaca iz centralne Srbije. Organizatorima Balance Consulting, Krojačevoj školi i Infostudu, fokus je bio na deljenju dobrih praksi, razmeni iskustava i razgovoru o tome kako AI menja svet […]

Infostud na Biznis Forumu u Leskovcu: Da li znate šta zaista motiviše vaše zaposleneNovostiInfostud na Biznis Forumu u Leskovcu: Da li znate šta zaista motiviše vaše zaposlene

Koliko zaista poznajete svoje zaposlene i njihove prave motive? I još važnije, znate li koliki rizik nosi pogrešna procena njihovih prioriteta? Upravo na ova pitanja odgovara najnovije istraživanje Infostuda „Šta to radi zaposlene“, koje otkriva jasan jaz između onoga što ljudi očekuju i onoga što poslodavci veruju da je važno. Svoje uvide na ovu temu, […]