Pređi na glavni sadržaj

Ko je Hegel u vašoj firmi?

HR Direktor, Wint - Wagen International
7. jun 2023.
·2 minuta za čitanje

Blizu moje kuće postoji visoka, tipična novobeogradska zgrada čiji stanari su uložili mnogo truda da naprave lep ulaz i dvorište. U prizemlju je deo sa stolom i stolicama, na raspolaganju je mini biblioteka i društvene igre, za praznike je u ulazu okićena jelka, zgrada se svake srede čisti….
Jednom prilikom, upravnik te zgrade se ispred prodavnice sreo sa komšijom koji mu je ispričao da u susednom bloku postoji lepši ulaz od njihovog.
Upravnik: „Živim u ovom kraju 40 godina i znao bih za to“.
Komšija: „Veruj mi. U tom ulazu su napravili prilaz za osobe sa invaliditetom, a mi to nemamo. Taj prilaz nije samo pogodan za sve one koji su u invalidskim kolicima, nego i za majke koje guraju kolica sa decom. Širi im je krug oko zgrade pa su uspeli da naprave fenomenalan vrt sa više klupa i tendom“.
Upravnik je bio ljut. Ne zato što njegov ulaz nije najlepši nego je pomislio: „Šta god čovek da uradi, nikad nisu svi zadovoljni“.
Upravnik zgrade u tom momentu nije bio svestan da je dobro da je tako.
Sledeće godine i njegov ulaz dobio je prilaz za osobe sa invalididetom i time je ovaj ulaz postao za korak bolji i funkcionalniji. Zašto je upravnik odlučio da učini promenu?

Korak napred – sinteza

Šta se desilo ovde, po Hegelu?
Naime, Hegel je smatrao da i iz kontroverznih ideja, a posebno iz sučeljavanja mišljenja, možemo da naučimo nešto, a pre svega da poboljšamo svoju osnovnu ideju. Zato, kada postoji otvorenost za konstruktivno suočavanje mišljenja, napreduju obe strane.
Mi zastupamo neku TEZU, kao na primer upravnik o svom ulazu.
Kada nam se neko suprotstavi i iznese svoju ANTITEZU, to dovodi do određenog sukoba jer osećamo da nas negira.
Ali lepota nastaje u trećem koraku – SINTEZI – kada želeći da otklonimo taj nemir, tu negaciju, mi pomeramo stvari korak napred, uvažavamo sukob i kreiramo nešto bolje.

Negujte ih u kolektivima

Danas su mnogi lideri svesni (ili makar deklarativno) koliko je važno negovati Hegelovu dijalektiku, odnosno zaposlene koji se suprotstavljaju, iznose antiteze ili kako danas kažemo „izazivaju“ zonu komfora.
Negovanje atmosfere otvorenosti zvuči kao nešto što se podrazumeva i što je, u najmanju ruku, ljudski a ne samo liderski. Uprkos tome, u praksi, nije svima i uvek ugodno da čuju antitezu ili kritiku svoje ideje. Zato se i američki čaopis Forbs bavio ovom temom dajući savete liderima kako da neguju kritičko razmišljanje, kako da prihvataju kritike svojih ideja, uz isticanje benefita koji iz toga proizilaze.
I Google i TedTalks su puni materijala na temu važnosti izazivanja statusa quo kao jedinog načina da organizacija krene ka inovacijama, kreativnosti, većoj produktivnosti. Naglašava se važnost kulture u kojoj se promoviše preuzimanje rizika i učenje iz grešaka.

Ego na off, sposobnost da se nešto poboljša na on

Hegel je kroz jednostavne principe i tri koraka svoje dijalektike objasnio i značaj suočavanja sa drugačijim i različitim viđenjem, ali i samu težinu tog zadatka.
Kada se suočimo sa antitezom na scenu stupa naš ego koji se oseća ugroženim. Sva teškoća konstruktivnog prihvatanja drugačijeg mišljenja je upravo u egu. Tada svoje teze branimo ljutnjom, podizanjem glasa, izbegavanjem teme, ignorisanjem sagovornika.
A Hegel nam je, pre skoro dvesta godina, dao recept: ako dovoljno volimo sebe, težićemo da opovrgnemo antitezu kroz poboljšanje, unapređenje, dokazivanje da možemo, sposobnost da učinimo još više.
Pobediti možemo na razne načine. Neko smatra da je pobedio u konfliktu ako je glasniji ili ako je druga strana odustala. Pobeda pomoću Hegelove dijalektike je jedan od boljih načina: poboljšava ne samo nas, nego i svet.

 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Podrška integraciji kroz zapošljavanje: Radionica Infostuda i UNHCR Srbija za izbeglice i tražioce azilaNovostiPodrška integraciji kroz zapošljavanje: Radionica Infostuda i UNHCR Srbija za izbeglice i tražioce azila

U prostorijama Impact Hub-a u Beogradu, 18. decembra održana je radionica namenjena izbeglicama i tražiocima azila, realizovana u saradnji kompanije Infostud i UNHCR Srbija. Radionicu je otvorio i prisutne pozdravio Dušan Lopušina, predstavnik UNHCR Srbija, koji je u uvodnom delu govorio o pregledu tržišta rada u Srbiji i o tome kako online platforme za zapošljavanje […]

Dodatnih 7 dana oglašavanja gratisNovostiDodatnih 7 dana oglašavanja gratis

Poslodavci koji objave oglas za posao u periodu od 17. do 23. decembra dobijaju 7 dodatnih dana oglašavanja potpuno besplatno. Ponuda važi za oglase u standardnom trajanju od 15 dana koji ističu između 1. i 7. januara 2026. godine. Ako planirate zapošljavanje u narednom periodu, objava oglasa u ovom terminu donosi dodatnu vidljivost bez dodatnih […]

Kako se menja način edukacije zaposlenih – od klasičnih obuka do online kursevaNovostiKako se menja način edukacije zaposlenih – od klasičnih obuka do online kurseva

Kako danas izgleda učenje u kompanijama u Srbiji, koje obuke poslodavci najčešće organizuju i koje veštine smatraju ključnim za razvoj zaposlenih – pitanja su na koja su Infostud i Krojačeva škola pokušali da daju odgovor kroz zajedničko istraživanje sprovedeno tokom novembra 2025. godine. Online učenje postaje deo svakodnevice, posebno u manjim firmama Istraživanje pokazuje da […]

Može li zaposleni da radi svih sedam dana u nedelji uz radno vreme kraće od 8 časova dnevnoNovostiMože li zaposleni da radi svih sedam dana u nedelji uz radno vreme kraće od 8 časova dnevno

Postoje poslodavci koji rade svaki dan. Najčešće je reč o uslužnim delatnostima – recimo prodaja robe široke potrošnje, restorani, kiosci. Kod takvih pravnih lica i preduzetnika se radi i subotom i nedeljom. Često poslodavci u takvim situacijama postavljaju pitanje: mogu li ipak da organizuju svakodnevni rad uz manji broj časova dnevnog rada, naročito ako tako […]