Pređi na glavni sadržaj

Šta sad da uradite: Toksičan zaposleni je u timu

Ko ima sreće, okružen je pozitivnim, konstruktivnim i podržavajućim saradnicima.
Ko ima nerealno mnogo sreće, nikad nije sreo toksične članove kolektiva.
A možemo i drugačije sagledati ovu temu: možda najviše sreće imaju oni koji su imali iskustvo rada sa toksičnim ljudima, naučili da se izbore sa istim i osnažili sebe kroz ovu dodatnu veštinu.

Šta toksičan zaposleni NIJE?

Ako je zaposleni pogrešio, impulsivno reagovao, privremeno usporio…To nije toksičan zaposleni. Ako je nekom zaposlenom pala motivacija ili učinak, to ga takođe ne čini toksičnim. Usamljen ili redak slučaj ulaska zaposlenog u konflikt takođe ga ne čini toksičnim.
Toksičnost JESTE ponašanje koje u kontinuitetu nije konstruktivno, koje odiše manipulacijom ili ugrožavanjem tuđeg vremena, emocija, interesa, posla. Toksičan zaposleni je onaj u čije namere nemamo poverenje jer dosledno pokazuje ponašanja koja ne pomažu niti poslu niti drugima.

Primeri toksičnih zaposlenih:
1. Negativac-pesimista: stalno lovi tuđe greške, ukazuje na tuđe propuste. Ne veruje u uspeh projekta, zadatka ili tima i dežuran je za izgovaranje rečenica poput “Ovo neće uspeti”, “Znao sam da ovo neće uspeti”, “Uzalud se trudite, neće biti bolje”.

2. Večita žrtva: veruje da je ceo svet usmeren protiv njega-nje, stalno se žali na količinu posla, uvek ima smrknut izraz lica. Ovoj osobi je uvek sve teško i uvek se žali na okolnosti, na druge ljude i na više sile.

3. Kralj-kraljica drame: panika je čest način reagovanja ovim osobama. Kada im se požalite na nešto odgovor je često: „A da čuješ kako je meni bilo prošle nedelje…“. Često usplahireni, imaju potrebu da budu u centru pažnje i da ih drugi doživljavaju kao „preopterećene“.

4. Ljubitelj tračeva: ne samo da je izvor bespotrebnih informacija nego troši ogromne količine tuđeg vremena.

5. Kralj/kraljica izgovora: zabušavanje na poslu, izbegavanje obaveza, propuštanje rokova… Sve to uz kreativne, neiscrpne izgovore.

Koji lek primeniti?

Za početak donesite odluku da ćete da branite svoju energiju, svoje vreme, svoje vrednosti. Na taj način odbranićete i druge zaposlene ali i kulturu vaše kompanije. Kako?
Toksični zaposleni su navikli da ih ljudi isrpe bez mnogo otpora. Zato je otpor pravi lek za njih.
Otpor može biti kulturan, ljubazan, afrimativan.

1. Fidbek 1na1: Prijateljskim tonom potrebno je, nasamo, dati direktan fidbek: “Ako imaš problema sa poslom, možda bi trebalo da popričaš sa svojim nadređenim” ili “Zaista ne želim da učestvujem u ovakvim razgovorima o drugima”.

2. Komentarišite ponašanje a ne ličnost: Nećemo reći “Ti si kralj izgovora i lenja osoba” jer to ne doprinosi ni razvoju sagovornika a ni boljim odnosima. Fidbekom obuhvatamo konkretna ponašanja: “Verujem da si se potrudio ali ovo je treći put da tvoj deo zadatka nije završen ili da je rok probijen. Možda bi trebalo da razmisliš o boljoj organizaciji. Ako si preopterećen, bolje je da potražiš pomoć od nas nego da nas ostaviš na cedilu”

3. Kada je potrebno, reagujte javno: kada toksična osoba ima širu publiku može da se desi da tada daje maliciozne komentare ili da vrši negativan uticaj. Zbog šireg interesa kolektiva nekad je potrebno prekinuti ovo ponašanje na lep način: “Da li postoji fidbek koji bi nam svima pomogao u ovom procesu a koji bi da podeliš sa nama?”

4. Objasnite posledice takvog ponašanja i očekivanja za promenom. Ponekad je ljudima dovoljno da dobiju uvid u to na koji način utiču na druge i da ih to motiviše da promene svoj stav. Razgovarajte sa zaposlenim iskreno o tome na koje načine njegovo toksično ponašanje utiče na druge, na timsku dinamiku, procese, atmosferu, tuđu motivaciju. Takav razgovor ne mora neminovno biti neprijatan ali može biti. Kao i uvek, ne koristite reč “toksično” i kritiku uputite ka ponašanju a ne ka osobi. Koliko god razgovor bio težak, odgovorni ste da problem rešite i obezbedite svom timu bolje uslove za rad. Odlučno stavite zaposlenom do znanja da očekujete promenu. Pomoći ćete mu kroz konkretne primere.

5. Prihvatite da se neki ljudi neće promeniti. Kompanija Netflix je osmislila izraz za zaposlene čiji su performans i kapacitet genijalni ali socijalno ponašanje toksično. Izraz je “brilliant jerk” i Netflix smatra da im nije mesto u kompaniji.

6. Kao nadređeni, evidentirajte sva toksična ponašanja sa primerima. Ako, uz sve vaše napore, ne dolazi do poboljšanja i shvatili ste da “brilliant jerk” treba da napusti tim, evidentiranje i dokumentovanje konkretnih ponašanja će vam pomoći u strategiji za prijateljski rastanak. Ili makar… Za rastanak.

 

 

HR Lab novosti na email

Saznajte prvi najnovije informacije o regrutaciji, selekciji, brendiranju poslodavaca i najave događaja koje organizujemo za vas.

Slične vesti

NovostiŠta je “mental fitness” i zašto nam je potreban na radnom mestu?

Pre 8 godina započela sam svoj preduzetnički put sa ciljem širenja prakse majndfulnesa (svesne pažnje). Ova tema je do skoro bila tabu, a danas svi žele da nauče bar jednu ovakvu vežbu za bolju kontrolu stresa. Šta je” Mental fitness”? Mental fitness (mentalni fitnes/mentalna spremnosti) se može definisati kao postojanje i održavanje stanja blagostanja i […]

NovostiRegionalni sajam poslova – iskoristite pogodnosti iz paketa OPEN BALKAN

Svedoci smo da je u današnje vreme broj oglasa veoma visok, kao i broj pozicija koje se kreiraju, što kandidatima pruža neverovatnu mogućnost da za sebe pronađu posao po meri, s druge strane, poslodavcima da pronađu idealne kadidate. A mi, ove godine te mogućnosti nastavljamo da širimo! Tako u okviru ovogodišnjeg Regionalnog sajma zapošljavanja poslodavci […]

NovostiPosebna zaštita materinstva

Posebnu zakonsku zaštitu na radu uživaju sledeće kategorije zaposlenih: mlađi od 18 godina života, zaposlene osobe sa invaliditetom i majke. Postoji niz odredbi Zakona o radu koje za cilj imaju zaštitu roditeljstva, posebno žena u periodu trudnoće i nakon porođaja, o čemu poslodavci moraju da vode računa. Zakon o radu sadrži posebno poglavlje pod naslovom […]

NovostiOdržan vebinar na temu: Šta se događa na tržištu rada u regionu i EU?

Neposredno pre održvanja 13. regionalnog sajma poslova, organizovan je vebinar „Šta se događa na tržištu rada u regionu i EU?“ na kome su učestvovali vodeći stručnjaci iz ove branše, među kojima je govorila i naša Sonja Ćetković, direktorka Poslovi Infostud. Danas se širom Evrope javlja problem održivosti zaposlenih na poslu, razne kompanije moraju da ulože […]