U potrazi ste za poslom. Imate spreman CV, pregledate oglase i nailazite na radno mesto koje vam se baš sviđa. Takođe, sviđa vam se industrija ili kompanija koja je oglas objavila, a posao koji je u ponudi je u skladu sa vašim aspiracijama. Čitate pažljivo sve navedeno i primećujete da se ne uklapate 100%. Da li je to razlog da odustanete od prijave? Da li treba da se obeshrabrite? Ne! Nikako ne! A evo i zbog čega.
I najbolje napisan oglas ne može da obuhvati sve nijanse u ljudskom iskustvu, znanju i motivaciji. Poslodavci kreiraju oglase za posao prema idealnom modelu za kojim tragaju i znaju da bi i kandidati koji su 70%-80% kompatibilni sa zahtevima u oglasu bili odličan izbor.
Šta sve može da bude prednost nekog kandidata
Prilikom jedne skorašnje regrutacije za sektor marketinga, u zahtevima smo naveli specifična znanja i iskustvo, konkretno, u digitalnom marketingu. Direktorka marketinga i ja smo pred sobom imale više zanimljivih biografija. Nekoliko kandidata je navelo ozbiljan staž u sferi koja nam je potrebna kao i iskustvo u upravljanju ljudima (menadžerske i liderske pozicije). Jedna od biografija bila je skromnija: staž u digitalnom marketingu bio je kraći, industrija je bila potpuno drugačija od naše i osoba nije navela da je formalno upravljala timom. I direktorka marketinga i ja nismo imale previše vere u tog kandidata. Do prvog intervjua. Tada se sve promenilo i kandidat je dobio ponudu za posao. Ono što nije pisalo u biografiji je da je osoba formalno imala nižu poziciju, ali je godinu dana vodila tim i sve projekte zbog porodiljskog odsustva menadžerke tima. U biografiji, takođe, nije pisalo da kandidat ima fenomenalne i kreativne privatno-poslovne inicijative koje su u sferi digitalnog marketinga. A na intervjuu se primetila i velika razlika u odnosu na ostale kandidate po pitanju vaspitanja, motivacije, kvaliteta komunikacije i volje ovog kandidata. Da je ovaj kandidat strogo gledao zahteve našeg oglasa, mi ne bismo dobili odličnog menadžera digitalnog marketinga.
Godine (ne)iskustva ne treba da obeshrabre
Tako, na primer, možete videti oglase u kojima postoji zahtev od minimum pet godina iskustva na sličnim radnim mestima. Vremenska odrednica ne opisuje kvalitet provedenog vremena na poslu. Ljudi, u određenom kontekstu, mogu da nauče više za dve godine nego neki za deset godina. Postoje situacije u kojima su određeni ljudi često izlazili iz zona komfora, imali izazovan razvojni put i razvijali složene socijalne odnose koji su ih profesionalno nadogradili za kratko vreme. Takođe, u nekim dinamičnim industrijama ili kompanijama, dve godine radnog iskustva mogu biti podjednako vredne kao pet godina u nekim drugim. Puno je faktora koji mogu da podstaknu kvalitet profesionalnog razvoja, a to nikako nije protok vremena. Sa kvalitetnim mentorstvom ili timom saradnika, osoba brzo može da ostvari iskorak u znanju nego neko drugi. Ako je, na primer, zaposleni imao pritisak da se brzo osamostali i pritom dobijala podršku kada napravi grešku ili donosi teške odluke, to ima veći uticaj na njegov profesionalni razvoj nego sama „kilometraža“.
Takođe, model lidera pod čijim je uticajem neko radio ima veliki uticaj na usvojene vrednosti, pristup poslu, način rada. Šta je još važnije za profesionalni razvoj od protoka vremena? Na primer, ambiciozni projekti i zadaci, turbulentnost tržišta ili branše u kojoj je neko radio, učestvovanje u složenim pregovorima ili planovima, delegirana ovlašćenja, konstruktivne povratne informacije, zahtevni zadaci koji su nekoga podsticali na učenje itd. U suštini, sve je važnije od samog protoka vremena. Neko može pasivno da provede deset godina u određenoj sferi rada i da se ne promeni ili ne unapredni nimalo za to vreme.
Obavezna i poželjna znanja nisu isto
Pored radnog staža, u oglasu mogu postojati i zahtevi koji se tiču određenih znanja. Tu je situacija malo drugačija. Nije realno očekivati da nas neko zaposli ako nemamo nijednu od traženih kompetenci, ali treba obratiti pažnju na razliku između obaveznih i poželjnih znanja. Ako je neko inženjer održavanja i radio je u proizvodnim kompanijama ali nije imao dodira sa konkretnim tipom mašina, to ne treba da bude prepreka da konkuriše za posao. Inženjer koji voli svoj posao i video je proizvodni pogon kao i specifikacije nekih mašina, uz dobru volju i malo rada, neće imati problem da savlada nešto novo na radnom mestu.
Kompanije u oglasima opisuju idealan paket ali se često pozitivno iznenade kandidatima koji sa sobom donose malo manje od traženog a malo više od očekivanog: onim kandidatma koji ne ispunjavaju 100% zahteva, ali donose više od 100% želje, motivacije, kulture, pozitivnog stava, volje za učenjem. U potrazi za poslom, ostavite prostor da se pozitivno iznenadite i vi i poslodavac. Ako se to ne desi odmah, desiće se onda kad treba.