Pređi na glavni sadržaj

Da li kandidati imaju utisak da tražimo jednoroge?

17. jul 2019.
·6 minuta za čitanje

Deluje toliko jednostavno. Raspišemo oglas, u naslovu definišemo naziv radnog mesta, u opisu isti opišemo, navedemo šta nudimo, šta tražimo, šta će ta osoba raditi. Postoji toliko ljudi koji su još uvek nezaposleni, ili jednostavno nisu zadovoljni svojim trenutnim radnim mestom.

Vreme prolazi, ali oglas nije privukao ljude za koje smo se nadali da će privući.

Zašto? Zbog čega nešto toliko naizgled jednostavno, postaje toliko komplikovano? Pa nudimo im zaposlenje, dobre uslove, platu, sigurnost, super cool okruženje, moderni smo, inovativni. Nemoguće da ne postoje ljudi koji bi to radili, koji su kvalifikovani, iskusni, spremni na sve što se od njih traži.

Tu dolazimo do potencijalnog problema. Da li bismo, da smo drugačije neke stvari objasnili, promenili naziv pozicije (možda ga pojednostavili), ili spustili malo kriterijume pod pretpostavkom da ih neke stvari možemo i sami naučiti, došli do potencijalnog kandidata kome bismo izgovorili one čuvene reči: Primljeni ste? Da li ostati veran starim dobrim nazivima i očekivanjima da se čovek uči dok je živ, ili pak biti moderan i ambiciozan da odmah tražimo sve što nam treba?

Nije redak slučaj da u samom oglasu tražimo mladu osobu sa završenim određenim fakultetom, uz par godina radnog iskustva iza sebe, odličnim poznavanjem nekoliko jezika, programa, koja je uz to društvena, ambiciozna, komunikativna, ima neki hobi pored toga, ali i spremnost na nova znanja, gde je posao koji će osoba da obavlja raznolik. Kada tako postavimo uslove i zaduženja, da li smo sigurni da sve to možemo naći u jednoj osobi?

Možda je vreme da se odreknemo nekih kriterijuma zarad toga da privučemo kvalitetne ljude sa potencijalom da nauče dosta stvari i u toku samog rada. Sigurna sam da učimo svakog dana nešto, nekad više, nekad manje, ali iz ličnog iskustva, čovek na svakom novom radnom mestu nauči nešto novo. Spremnost za učenje je nekad mnogo bitnija od onog već naučenog, jer je pitanje da li naučeno u jednoj kompaniji, fakultetu ili obuci odgovara i našoj kompaniji. Prilagođavanje i kompromis su ključ uspeha.

Da li kandidati imaju utisak da tražimo jednoroge 1

 

Da li je vreme da prestanemo da tražimo nindže, superheroje i potencijalne gurue?

Oglasi na engleskom jeziku sa komplikovanim nazivima iza kojih se možda krije jednostavno rešenje. Ili oglas na srpskom jeziku sa ne toliko srpskim nazivima radnih pozicija. Marketing nindža, guru prodaje, razni džedaji, superheroji. Svi želimo da privučemo najbolje kandidate, tu se slažemo. Da pokažemo koliko je kod nas zabavno raditi, koliko smo privlačan poslodavac, da baš tu požele da se prijave. A da li radimo upravo suprotno? U želji da ih toliko privučemo da li ih u stvari odbijamo? Da li takvim oglasima „preplašimo“ ljude i potencijalne kandidate da se prijave? Možda se kandidati i pored toga prijave, ali često nam ni to ne odgovara, jer su to ljudi koji nam se na prvi pogled ne čine kao pogodni za tu poziciju.

Koliko puta ste do sada, čitajući neki oglas za posao, imali potrebu da dobro razmislite koga kompanija uopšte traži, ko su ljudi koji treba da se prijave, šta će oni tamo raditi? Da li kandidat treba da se prijavi bez obzira što nije apsolutno siguran da je to pozicija za njega ili je bolje da to ne čini? Da li mi često tražimo toliko nemoguće uslove same pozicije da ispada da tražimo ljude koji ne postoje? Da tražimo jednoroge ili neka druga mitska bića?

Istina je možda sledeća.

Kandidati koji traže posao žele jasnoću

Suprotno možda prvoj pomisli da oni imaju vremena, istina je da su poprilično zauzeti, pogotovo oni koji menjaju posao (a takve često i očekujemo zbog iskustva, ne?). Žele da znaju da li je posao koji oglašavate prikladan za njihovo iskustvo i veštine, i oni se nadaju da će prikupiti te informacije sa tri mesta u vašem oglasu, a to su upravo naziv pozicije, zahtevi i opis posla. Ako naziv radnog mesta na prvu loptu ne govori “ovo je posao za mene”, možda ste izgubili više vremena potencijalnog kandidata, ili ga niste ni privukli.

Naslovi superheroja mogu uplašiti vaše najbolje kandidate

Superheroji u filmovima važe za ljude koji su neustrašivi, poprilično nadmoćni, prkose situacijama u kojima se obični ljudi uplaše i znaju kako da reše svaki izazov koji naiđe, na svoj način, dramatične situacije pretvaraju u vrlo jednostavne i na kraju spašavaju celu stvar.

Da li će oni koji smatraju sebe kvalitetnijim kandidatima da se uplaše jer shvataju da nisu svemogući, da li smeju uopšte da greše, jer na greškama se uči, ne?

Većina poslodavaca koji koriste ovakve termine samo pokušava da pronađe cool način da kažu da žele najbolje. A ako tražite analitičara podataka, pravnog konsultanta, socijalnog radnika, programera ili projektnog menadžera, vaši idealni kandidati će verovatno imati druge opšte kvalitete, kao što su strpljenje, komunikativnost, sveobuhvatna percepcija, organizacijske sposobnosti ili pažnja za detalje, možda čak i poniznost i sposobnost da dobro rade u timu; drugim rečima, nestandardne superherojske kvalifikacije.

Iako, naravno, svi znamo da pojam “nindža” zapravo samo znači “najbolji”, osoba koja je introvert ili osoba sa vrlo timski orijentisanom ličnošću može zapravo da se uplaši i jednostavno ne prijavi.

Da li kandidati imaju utisak da tražimo jednoroge 2

Naslovi superheroja mogu čak privući i pogrešne kandidate

Druga strana medalje je da ljudi koji su privučeni naslovima superheroja i identifikuju se sa njima mogu imati osobine koje ne tražite, kao što su žeđ za pohvalom i pažnjom, prenaglašen ego, ili pojednostavljeni ili detinjasti pogled na to kako funkcioniše profesionalni svet. Takođe, u svetu superheroja glavni lik često dokazuje da je vredan poštovanja uprkos nedostatku obuke, kvalifikacija ili relevantnog prethodnog iskustva, a sigurno ima mnogo onih koji traže posao i koji osećaju da su superheroji koji čekaju da im se savršen posao desi, čak i kad se ne kvalifikuju ni izdaleka za posao koji oglašavate.

Korišćenje naslova inspirisanih fantazijom neće predstaviti vašu kompaniju kao zabavno mesto za rad

Deo motivacije da se koriste naslovi inspirisani fantazijom može proizaći iz želje da se opis radnog mesta koristi kao prečica za opisivanje karaktera ili atmosfere na radnom mestu kao zabavne, kreativne, mlade ili na drugi način uzbudljive.

Možda to i jeste tako, ali ponudite istinit opis kako vaša kompanija radi i kakva je radna atmosfera, a najbolji kandidati će ceniti vašu iskrenost i jasnoću. Pronađite bolje načine da se istaknete. Znam da zvanja mogu zvučati dosadno ili ponavljajuće, a vi želite da se izdvojite iz gomile. Ali time što svi želimo da budemo posebni, zapravo više niko nije poseban, jer mnoge kompanije to već rade. Ako želite da se istaknete, napišite ono što vaš idealan kandidat želi da čuje. Stvari poput okruženja koje je otvoreno za kreativne ideje, prilike za napredovanje i razvoj unutar kompanije, sistem beneficija, bonusa, profesionalan timski rad.

Na kraju krajeva, ovo je uvek vrlo aktuelna tema. Ostati veran starim nazivima i jednostavnim opisima, ili pak menjati i ići nekom modernijom varijantom pitanje je koje smo sigurno postavljali sebi više puta. Verovatno nije pogrešno ni jedno ni drugo, pitanje je samo kako da pogodimo svaki put i dobijemo najbolje efekte za naš oglas. Shvatam i sama, da ponekad, nisam sigurna da li mogu da objasnim ljudima šta radim i čime se bavim, u čemu se sastoji moj svakodnevan posao. Ali je bitno da ljudi koji treba da razumeju zapravo i razumeju.

Tako da je možda rešenje upravo to: proverite da li ljudi od kojih očekujete da se prijave shvataju da je to oglas za njih. Razmišljajte onako kako oni razmišljaju, obezbedite da se vaša poruka jasno i glasno čuje i dopre do ljudi koje želite.

Dakle jasnoćom i iskrenošću imate dobre šanse da se izdvojite među mnoštvom naglašenih i dramatizovanih opisa posla. Pokušajte, možda i uspe. ☺ Možda pored toliko istaknutih i superzabavnih poslodavaca koji traže savršenstvo uspete da budete posebni jednostavnošću i zapravo i sami time postanete jednorozi koji na kraju krajeva zapošljavaju kandidate koji su baš za njih. ☺

HR Lab novosti na email

Saznajte prvi najnovije informacije o regrutaciji, selekciji, brendiranju poslodavaca i najave događaja koje organizujemo za vas.

Slične vesti

Regrutacija i selekcijaKako ChatGPT može da pomogne HR-u?

Više je nego jasno da veštačka inteligencija postaje deo naše svakodnevnice. Ali to što je prisutna, ne znači i da će nam nužno biti korisna, pogotovo ako ne znamo kako da je upotrebimo. Kada je ChatGPT u pitanju mnogi se ne upuste u korišćenje jer smatraju da im je potrebno opsežno istraživanje, testiranje i kompleksna […]

Regrutacija i selekcijaZapošljavanje zbog veština, a ne prethodnog iskustva

Dobrodošli u sezonu masovnih otpuštanja! Talas, eru, trend, kako god to želite da nazovete. Masovnost otpuštanja je trenutno tolika, da postoje organizacije koje se bave samo time, pa tako, kod najveće od njih, možemo da pročitamo, da su samo kompanije koje se bave tehnologijom u 2022. otpustile 164 hiljada ljudi (više od 1.000 kompanija je […]

Regrutacija i selekcijaIstina ili laž: Koliko kandidati „naduvavaju“ svoj CV?

Čak 78% kandidata frizira svoj CV kako bi dobilo posao, pokazalo je istraživanje. Hajde da vidimo u pogledu čega se obično ne govori istina i kako na to gledaju menadžeri koji vode proces regrutacije i selekcije Najčešće neistine i poluistine Kandidati najviše, svesno ili nesvesno, govore neistine u pogledu toga koliko dobro vladaju određenim znanjima […]

Regrutacija i selekcijaKako je Žika promenio proces regrutacije i selekcije u A1?

Nije da je Design Thinking tek sada „zavirio“ u A1 prostor, ali smo možda tek prošle godine uspešno prvi put „prohodali Design Thinking korake bez držanja za ruku” 😊! Baš zato nam je bilo važno da podelimo ovo iskustvo sa svima kojima je cilj da dizajniraju bolja iskustva za svoje zaposlene i to koristeći metodologiju […]