Pređi na glavni sadržaj

Šta se krije iza rečenice: To nije u mom opisu posla

HR Direktor, Wint - Wagen International
21. januar 2025.
·3 minuta za čitanje

Rečenica „To nije u mom opisu posla“ nije samo otpor nekom konkretnom zadatku nego je i složen fenomen sa više uzroka i posledica.  

Kada neko od saradnika izgovori ovu rečenicu možete to protumačiti kao nedostatak timskog rada, lenjost, manjak motivacije ili razočaranost i svaka od ovih opcija može biti tačna. Lenje osobe definitivno koriste ovu rečenicu i vole da se „sakriju“ iza formalnosti poput opisa posla. Opis posla služi i kao izgovor za manjak inicijative i truda ili za ograničenost u pristupu poslu. Ali, ovu rečenicu koriste i demotivisane osobe koje smatraju da njihov trud nije vrednovan ni priznat i u ovom slučaju, pozivanje na opis posla je vapaj, alarm i neka vrsta bunta 

Ova izjava jeste toksična i izaziva nekonstruktivnu atmosferu i napetost među prisutnima, ali ako vodite tim ili imate saradnika koji je izgovara, važno je da otkrijete uzrok tome. 

Mogući uzroci i posledice: 

  1. Osoba nije posvećena poslu ili je jednostavno rečeno: lenja. Pozivanje na opis posla je idealan način za izbegavanje realnog posla i doprinosa. Opisi posla su formalni i često nemaju mnogo veze sa realnim potrebama tog radnog mesta, pa ne obuhvataju veliki broj svakodnevnih poslovnih obaveza. Striktno držanje opisa posla je dobra kamuflaža za lenjost. Ovakve saradnike je bitno prepoznati jer mogu da imaju negativan uticaj na tim i ostale saradnike. Sa ovakvim ljudima je teško raditi i njihova lenjost stvara nepravednu situaciju: uvek neko drugi preuzima više posla i obaveza jer je nemoguće pravedno podeliti posao sa lenjom osobom. Posledice su destruktivne i po tim, odnose, po lidera koji je nadređen takvoj osobi a na kraju, i na sam posao. 
  2. Osoba je demotivisana i razočarana: kada vredan zaposleni daje mnogo i trudi se, a kroz vreme ne dobija reciprocitet kroz vrednovanje i priznanje, onda se javlja bunt. Vrednoj osobi koja je i timski igrač nije prirodno da se poziva na opis posla i da izbegava da radi pa ovakvo stanje neće dugo trajati. Razočaran zaposleni će, ako se situacija ne promeni, odustati i potražiti drugi posao. U ovom slučaju pričamo o pokušaju osobe da privuče pažnju kroz naglo i upadljivo manji trud jer očekuje da se primeti razlika i značaj same osobe. Kada je ovo slučaj, kompanija ili tim je u opasnosti da izgubi važnog člana koji može mnogo više. Rešavanje ovog problema traži malo truda i pažnje i nije nemoguća misija, a najčešće košta manje nego odlazak ovakvog zaposlenog iz kompanije. 
  3. Nepravednost u raspodeli odgovornosti: kao u prethodnom slučaju, dešava se da vredan zaposleni jednostavno odluči da više neće da se daje više od minimuma koji propisuje opis posla, ali je razlog dugotrajno trpljenje nepravednog odnosa unutar tima. Ako osoba stalno preuzima više odgovornosti, jedina žrtvuje svoje privatno vreme da bi obavila posao, ulaže trud i poštuje zadatke i rokove, a drugi unutar tima se „švercuju“ na tuđim leđima, dešava se bunt. I ova osoba će ubrzo, nakon što sagleda perspektivu, napustiti ovakvo okruženje. Količina posla ne pada ljudima teško ako se obavlja u dobroj, timskoj i pravednoj atmosferi. 

Zadatak lidera u ovom slučaju: 

Šta čeka lidera koji treba da obavi razgovor sa zaposlenim koji „neće da radi ono što nije u opisu posla“? Pa, vrlo neprijatan razgovor u svakom slučaju. Ali vredi. 

Lideru se neće dopasti šta čuje: bilo da je u pitanju lenjost, a posebno ako je u pitanju razočarana osoba koja je otvorena da izgovori sve u čemu je lider pogrešio. Ovom razgovoru treba pristupiti mirno, bez besa i ljutnje i bez želje da se lider brani nego sa željom da stvarno ČUJE šta zaposleni ima da kaže.  

Ako lider ima posla sa lenjom osobom, treba da se pozabavi time da ne bi izgubio motivaciju ostatka tima.  

Ako je u pitanju demotivisana, a vredna osoba koja je u buntu, zadatak lidera je da sasluša razloge, potrudi se da nađe rešenje, ponudi ga i najvažnije, realizuje ono što je dogovoreno.  

 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Kako da osvežite svoj oglas za posaoRegrutacija i selekcijaKako da osvežite svoj oglas za posao

Zlatno pravilo glasi – ukoliko vam je dosadno da pišete svoj oglas – kandidatu će biti dosadno da ga čita. Na sajtu Poslovi Infostud se dnevno objavi oko 200 oglasa pa nije retkost da kandidatima u moru sličnih, baš vaš oglas promakne. I pored toga dobijate i prijave kandidata koji ne ispunjavaju uslove, što dodatno […]

Infostud kao kanal za C-level regrutaciju: Studija slučaja iz Inspira grupeRegrutacija i selekcijaInfostud kao kanal za C-level regrutaciju: Studija slučaja iz Inspira grupe

Zapošljavanje na najvišim menadžerskim pozicijama uvek nosi posebne izazove – od uskog tržišta kandidata, preko specifičnih kompetencija, do pitanja kulturnog uklapanja.  U Inspira grupi smo u poslednjih godinu dana imali potrebu za zapošljavanjem dvoje kolega na C level pozicijama za naša dva biznisa – Infostud i Prodaja delova.  Iz tih razloga smo želeli da na […]

„Bumerang zaposleni“ – Bivši zaposleni koji se vraćaju u kompanijuRegrutacija i selekcija„Bumerang zaposleni“ – Bivši zaposleni koji se vraćaju u kompaniju

Harvard business School je došao do podatka da je zapošljavanje bivših zaposlenih dostiglo i 20% od ukupnog zapošljavanja. Kompanija Deloitte je pokrenula svoj Alumni projekat koji upravo neguje kulturu zapošljavanja i negovanja bivših zaposlenih. Bivši zaposleni ili „bumerang zaposleni“ su značajna baza za regrutaciju.  Prilično je izvesno da je za svaku kompaniju u nekom trenutku […]

Onboarding: Počinje pre prvog dana, a završava se kada zaposleni kaže – Ovo je moje mestoRegrutacija i selekcijaOnboarding: Počinje pre prvog dana, a završava se kada zaposleni kaže – Ovo je moje mesto

Prvi dan na novom poslu se pamti. A kako, zavisi od „dobrodošlice“. Ako je samo formalna, šolja, rokovnik, „evo ti mejl i šifra“, onda je često jedna od onih mučnih uspomena, o neprijatnosti i nepripadanju. Da ovaj prvi susret sa firmom i kolegama može da prođe i mnogo drugačije, da dobrodošlica može da bude iskrena […]