Pređi na glavni sadržaj

Talente treba tražiti i među frilenserima jer su sve brojniji i obrazovaniji

3. jun 2024.
·3 minuta za čitanje

Frilensing nije samo trend, već promena u načinu na koji radimo i živimo, naročito s nadolazećom najmlađom generacijom zaposlenih, koji u polovini slučajeva rade kao frilenseri. Ovaj podatak objavila je Upwork platforma, doduše za tržište  SAD. Ali, verovatno će ubrzo i kod nas biti slična situacija, ako već nije s obzirom da pristižu generacije koje se socijalizuju u digitalnom svetu.  

Međutim, bez obzira na narastajući broj frilensera oni su posebno interesantni i zbog iskustva koje stiču radeći na različitim projektima kompanija širom sveta. Za tako nešto zaposleni koji rade u jednoj kompaniji nemaju priliku.  

Na frilensing se danas gleda pozitivnije 

Nekada se na frilensing gledalo kao na nešto što se radi usput dok se ne pronađe pristojno zaposlenje. Međutim, danas je to mnogo privlačniji karijerni put u poređenju sa stalnim poslom od 9h do 17h, bar kada je reč o mladima. Jednostavno promenili su se prioriteti. Nekada su se najviše vrednovali sigurnost zaposlenja, stalna i redovna primanja, kao i zvučne titule i zvanja. Ali danas tradicionalni poslovi koji su nudili sigurnost i mogućnost hijerarhijskog napredovanja više ne izgledaju tako poželjno s obzirom na praksu sve češćih otpuštanja. Zbog toga nove generacije na prvo mesto stavljaju  veći stepen slobode koji daje mogućnost da se vodi bolje izbalansiran i kvalitetniji život. Frilenseri sami određuju odakle će raditi, kada će raditi i koliko će raditi, a prema rezultatima istraživanja čak 66% njih se ujedno oseća sigurnije radeći za sebe nego da su stalno zaposleni u nekoj firmi. Osećaj sigurnosti im daje to što ostvaruju veće prihode nego da su negde zaposleni, i uz to njihova zarada ne zavisi samo od jedne firme, s obzirom da imaju više klijenata sa kojima sarađuju. 

Sve je više visokoobrazovanih frilensera 

Da frilensing postaje sve prihvatljivija opcija pokazuje i to što raste broj visokoobrazovanih frilensera, 35% ima završen fakultet, a 51% postdiplomske studije prema analizi iz 2021 

Zanimljivo je da raste i broj samostalnih ili frilenser rukovodilaca. U njihovom slučaju koristi se poseban termin fractional work koji podrazumeva radni angažman pružanja menadžerskih usluga za više organizacija s pola radnog vremena ili na bazi projekata. Na primer, na Linkedinu se može videti da kompanije sve češće traže izvršne direktore koji će raditi na daljinu jer je to dobar način da se popune praznine u slučaju ovih pozicija za koje je teže naći zamenu. Ujedno, to je i način da se saradnja započne kroz manje rizičan vid radnog angažovanja pre nego što se ponudi dugoročan ugovor. 

Zatim, prema pomenutom istraživanju koje je sprovela Upwork platforma frilenseri u duplo većem broju koriste AI alate u poređenju sa nefrilenserima (20% frilensera i svega 9% nefrilensera). 

Prednosti saradnje sa frilenserima 

Angažovanjem frilensera može se doći do potrebne ekspertize, odnosno do izuzetno iskusnih ljudi koje mnoge kompanije ne bi mogle da priušte da zaposle na puno radno vreme. Takođe, angažovanjem frilensera dolazi se do većeg broja talentovanih ljudi koji ne moraju nužno da žive u gradu ili zemlji u kojoj se nalazi kompanija. Oni donose nove i sveže ideje. Isto tako, na svakom projektu daju svoj maksimum, jer od toga zavisi njihova reputacija i portfolio. 

Uz to, frilensing daje kompanijama mogućnost fleksibilnijeg zapošljavanja i brzog angažovanja ljudi kada su potrebni. 

Neke od najpoznatijih frilensing platformi, uz već pomenuti Upwork, su i Fiverr i Freelancer.com. 

Ipak, da bi mogle da rade sa frilenserima i ponude fleksibilne, hibridne modele rada, kompanije moraju da ispune neke preduslove kao što je usvajanje i korišćenje novih tehnologija i brojnih alata koji rad na daljinu čine mogućim, zahvaljujući čime će frilenseri i zaposleni, koji žele veći stepen fleksibilnosti i mogućnost rada od kuće, imati osećaj da su deo tima i kompanije. 

Neophodnost korišćenja novih tehnologija 

U tom smislu korisne su aplikacije za trenutnu razmenu poruka kao što su Slack, Microsoft Teams ili WhatsApp. Zatim, platforme za vođenje video sastanaka poput Zoom-a, Microsoft Teams-a i Google Meet-a. 

Posebnu grupu čine alati za upravljanje projektima kao što su Trello, Asana i Jira koji olakšavaju dodeljivanje zadataka, postavljanje rokova, praćenje napretka i razmenu informacija. Za projekte kod kojih je efikasno upravljanje vremenom od presudnog značaja od pomoći su Harvest ili Toggl. 

Moguć je i zajednički rad na dokumentima uz pomoć Google Workspace ili Microsoft 365 i čuvanja podataka u Cloud-u (Google Drive, Dropbox ili OneDrive). A VPN konekcija omogućava siguran pristup kompanijskoj mreži sa bilo koje lokacije. 

Pre bi dali otkaz nego izgubili fleksibilno radno vreme 

Kako pokazuje istraživanje, koje je sprovela konsultantska kuća McKinsey, generacija zed i milenijanci, a to su svi radno sposobni mladi od 18 do 34 godine, vrednuju fleksibilnost i više od sigurnosti.  U poređenju sa starijim generacijama oni će u 59% slučajeva pre biti spremni da daju i otkaz ako bi im poslodavac ukinuo fleksibilne modele rada. 

Zbog toga je danas neophodno usvojiti tehnološka rešenja koja rad na daljinu čine prijatnim iskustvom dajući zaposlenima tako željenu fleksibilnost, a ujedno omogućavaju i diverzifikaciju radne snage uključivanjem i spoljnih saradnika, odnosno frilensera koji mogu da pomognu svojim iskustvom i znanjem dajući istovremeno samom poslodavcu veću fleksibilnost pri zapošljavanju. 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Remote regrutacija: Izazovi i prednosti rada na daljinuRegrutacija i selekcijaRemote regrutacija: Izazovi i prednosti rada na daljinu

Iako je prošlo punih pet godina od pandemije koja je rad na daljinu uvela u skoro pa svaku industriju i poziciju, realnost je da se mnoge firme i dalje bore sa time kako da svoje procese učine podjednako učinkovitim, čak i kada se obavljaju van kancelarije. Regrutacija je jedan od tih procesa – da li […]

Kako da AI ne podbaci, već da ispravno uradi skrining biografijaRegrutacija i selekcijaKako da AI ne podbaci, već da ispravno uradi skrining biografija

Za ispravan skrining pristiglih prijava neophodne su dve stvari, dobro napisan oglas za posao koji sadrži jasan i detaljan opis poslova i uslove koje idealan kandidat treba da ispunjava, ali i istinite i dobro napisane biografije koje nude dovoljno informacija o tzv. hard veštinama kandidata na osnovu čega je moguće izvršiti povezivanje kandidata sa oglasom […]

Automatizacija: oslobađa regrutere rutinskog posla, značajno ubrzava selekcijuRegrutacija i selekcijaAutomatizacija: oslobađa regrutere rutinskog posla, značajno ubrzava selekciju

Regruterima na rutinske poslove odlazi najveći deo vremena. Procenjuje se da većina tih zadataka danas može biti automatizovana. Primer za to je sortiranje pristiglih prijava,  slanje mejlova kandidatima, odgovaranje na pitanja kandidata, početni intervju i testiranje što sve zajedno maksimalno ubrzava selekciju.  Automatizovano čitanje biografija  Optimizacija celokupnog procesa počinje uslugom CV skrininga uz pomoć nekog […]

Ko šta radi u regrutaciji? Podelom odgovornosti do uspešnog zaposlenja!Regrutacija i selekcijaKo šta radi u regrutaciji? Podelom odgovornosti do uspešnog zaposlenja!

Među najčešćim pitanjima kod početnika u HR sektoru obavezno se nađe i ono – ali ko tu zapravo šta radi? To nije neuobičajeno imajući u vidu da se sektor ljudskih resursa svakodnevno menja, i da se u skladu sa zahtevima tržišta i kompanija, menjaju i uloge unutar njega. Kada se na to doda i pojedinačno […]