Pređi na glavni sadržaj

Pandemija testira brend poslodavca, ali mnogo više društvo u kojem živimo

5. april 2021.
·3 minuta za čitanje

Ako do sada nismo verovali da živimo u krajnje neizvesnom i nepredvidivom svetu (tzv. VUCA svet) sada bi trebalo da verujemo da Teorija crnog labuda, koja predviđa scenarije za koje niko nije verovao da su mogući, više nije samo teorija već i realnost.

Međutim, život je dobrim delom ono što mi stvaramo od njega i upravo smo mi ti koji unose predvidljivost, ali samo ukoliko smo uvek tu jedni za druge.

Da li je solidarnost jedna od vaših korporativnih vrednosti? Ako jeste, možete li je potvrditi u društvu koje nije solidarno? Naravno da ne. Zbog toga je Covid-19 ne samo test za brend poslodavca, već mnogo više za celokupno društvo u kojem živimo.

Pandemija kao trijumf VUCA sveta

VUCA svet je akronim sastavljen od početnih slova četiri reči na engleskom jeziku.

Slovo V je početno slovo engleske reči Volatility što znači nestalnost. Još je Heraklit rekao da se ne može dva puta ući u istu reku želeći da istakne da je promena i kretanje osnova života i da je sve prolazno.

U materijalnom smislu jeste tako i baš zbog toga je čovek kroz celokupnu svoju istoriju imao potrebu da veruje i teži ka Večnosti.

Slovo U je početno slovo engleske reči Uncertainty što znači neizvesnost. Ne znamo šta donosi sutra. I to jeste tačno. Treba se prepustiti životnom toku. Treba imati poverenja u životni tok. Ali na čemu da zasnivamo to poverenje ako nema Humanosti jer nema dobrih ljudi.

O kakvom pozitivnom ishodu možemo da govorimo ako nismo savladali pohlepu i ako se neprestano nadmećemo za prevlast i nadmoć? Tu nema morala, a bez morala nema održivosti.

Ukoliko težimo održivosti potrebno je da se okrenemo onome što je ispravno, večnim i neprolaznim vrednostima, a to su sve nematerijalne vrednosti kao što su: Solidarnost, Saradnja i Poverenje.

Međutim, umesto toga u vrhu današnje hijerarhije vrednosti su Ekonomija i Profit koji su iznad Čoveka jer nisu sredstvo u njegovim rukama. Na žalost, sva nada se danas polaže na Novac, po sistemu ako imaš para niko ti ne treba.

Slovo C je početno slovo engleske reči Complexity što znači složenost koja ukazuje na to da život više nije jednostavan već sve složeniji i komplikovaniji. Naravno da život nije jednostavan ako ne postoji egzistencijalna sigurnost, ako je potrebno raditi više povremenih i privremenih poslova da bi se preživelo, a naročito ako uz to treba brinuti i o porodici.

Život je tim teži i stresniji ako umesto saradnje vladaju odnosi nadmetanja, a umesto zajednice postoji još samo usamljeni pojedinac.

Slovo A je početno slovo engleske reči Ambiguity što znači višeznačnost. To znači da više nije najjasnije šta je ispravno, pravedno i istinito.

Kada se stvari posmatraju kroz prizmu različitih interesa onda je jednima ispravno jedno, a drugima drugo svakome ono što njemu odgovara.

Ne brine se i ne vodi računa o opštem dobru. Opšte dobro je postalo nepotreban trošak koji treba skresati.

Imali smo priliku da vidimo kako to izglada u zemljama u kojima se nije dovoljno ulagalo u javno zdravstvo.

VUCA svet kao nepromenljiva datos ili …

Taj zastrašujući svet se predstavlja kao trajno stanje, nepromenjiva datost koju ne možemo da menjamo kako bi bio više po meri ljudi, humaniji, pravedniji, lepši i harmoničniji. Umesto toga poruka je da treba da mu se prilagodimo ako želimo da opstanemo.

Međutim, paradoksalno pandemija kao nešto što bi trebalo da bude trijumf VUCA sveta je ujedno i nešto što ga urušava pokazujući nam da ne možemo bez zaštite države kao regulatornog tela, bez ulaganja u javno zdravstvo, bez nacionalne privrede, bez solidarnosti kako na nacionalnom tako i na međunarodnom nivou.

Potrebno nam je da negujemo solidarnost na svim nivoima i da učimo decu tome od malih nogu. Međutim, solidarnost je danas zamenjena empatijom što izgleda licemerno jer saosećanje nije dovoljno. Potrebno je pomoći onima kojima je pomoć potrebna.

Svaka kriza nas tera na preispitivanje vrednosti i ozbiljan zaokret u tom smislu. Kuda ide ovaj svet, kakvo smo mi to društvo ali i kakva smo mi to firma?

Može li profit da bude merilo svih stvari? Ili možda dolazi vreme kada će najveću prednost ostvarivati društva i kompanije u kojima humanizam nije umro i u kojima su ljudi još uvek tu jedni za druge.

 

 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Meritokratija kao izazov i za HREmployer BrandingMeritokratija kao izazov i za HR

Uspeh se temelji na rezultatima, znanju i trudu. To stanovište se naziva meritokratija i smatra se pravednim stavom. U praksi, mnogo drugih faktora koji nemaju veze sa trudom i učinkom, utiču na nečije unapređenje ili napredovanje u karijeri. O tome se priča po hodnicima kompanija i na društvenim mrežama ali ne i formalno, u biznis […]

Zašto treba da učestvujete u Talent X istraživanju – kako vas kandidati vide i zbog čega bi radili za vasEmployer BrandingZašto treba da učestvujete u Talent X istraživanju – kako vas kandidati vide i zbog čega bi radili za vas

U dinamičnom poslovnom okruženju, privlačenje i zadržavanje talenata predstavlja jedan od najvećih izazova za kompanije. Da biste ostali korak ispred konkurencije, morate razumeti kako vas kandidati vide i šta ih motiviše da se prijave baš kod vas. Upravo iz tog razloga kompanija Infostud već 7 godina sprovodi najveće domaće istraživanje percepcije brenda poslodavca Talent X […]

Povratna informacija kandidatima: osnova profesionalnog employer brandingaEmployer BrandingPovratna informacija kandidatima: osnova profesionalnog employer brandinga

Proces selekcije je sve zahtevniji, broj prijava raste, tok selekcije je kompleksniji, a HR timovi pod stalnim pritiskom brzine i tačnosti. U takvom ritmu, često se desi da komunikacija prema kandidatima ostane u drugom planu. Upravo tu se pravi razlika između operativno odrađenog procesa i strateški vođenog employer brandinga. 77% kandidata u Srbiji nikada ne […]

Ne žele svi da napreduju. Pa šta ondaEmployer BrandingNe žele svi da napreduju. Pa šta onda

U HR zajednici smo, prirodno, fokusirani na razvoj u svakom smislu. Kreiramo razvojne i karijerne planove, pravimo planove nasleđivanja za ključne pozicije, biramo potencijale za buduće menadžerske role. Razvoj predstavlja vrednost po sebi.  I onda sretnemo zaposlenog koji je zadovoljan tu gde jeste i ne želi da napreduje. Sreća je ako zaposleni to otvoreno i […]