Pređi na glavni sadržaj

Pandemija testira brend poslodavca, ali mnogo više društvo u kojem živimo

Ako do sada nismo verovali da živimo u krajnje neizvesnom i nepredvidivom svetu (tzv. VUCA svet) sada bi trebalo da verujemo da Teorija crnog labuda, koja predviđa scenarije za koje niko nije verovao da su mogući, više nije samo teorija već i realnost.

Međutim, život je dobrim delom ono što mi stvaramo od njega i upravo smo mi ti koji unose predvidljivost, ali samo ukoliko smo uvek tu jedni za druge.

Da li je solidarnost jedna od vaših korporativnih vrednosti? Ako jeste, možete li je potvrditi u društvu koje nije solidarno? Naravno da ne. Zbog toga je Covid-19 ne samo test za brend poslodavca, već mnogo više za celokupno društvo u kojem živimo.

Pandemija kao trijumf VUCA sveta

VUCA svet je akronim sastavljen od početnih slova četiri reči na engleskom jeziku.

Slovo V je početno slovo engleske reči Volatility što znači nestalnost. Još je Heraklit rekao da se ne može dva puta ući u istu reku želeći da istakne da je promena i kretanje osnova života i da je sve prolazno.

U materijalnom smislu jeste tako i baš zbog toga je čovek kroz celokupnu svoju istoriju imao potrebu da veruje i teži ka Večnosti.

Slovo U je početno slovo engleske reči Uncertainty što znači neizvesnost. Ne znamo šta donosi sutra. I to jeste tačno. Treba se prepustiti životnom toku. Treba imati poverenja u životni tok. Ali na čemu da zasnivamo to poverenje ako nema Humanosti jer nema dobrih ljudi.

O kakvom pozitivnom ishodu možemo da govorimo ako nismo savladali pohlepu i ako se neprestano nadmećemo za prevlast i nadmoć? Tu nema morala, a bez morala nema održivosti.

Ukoliko težimo održivosti potrebno je da se okrenemo onome što je ispravno, večnim i neprolaznim vrednostima, a to su sve nematerijalne vrednosti kao što su: Solidarnost, Saradnja i Poverenje.

Međutim, umesto toga u vrhu današnje hijerarhije vrednosti su Ekonomija i Profit koji su iznad Čoveka jer nisu sredstvo u njegovim rukama. Na žalost, sva nada se danas polaže na Novac, po sistemu ako imaš para niko ti ne treba.

Slovo C je početno slovo engleske reči Complexity što znači složenost koja ukazuje na to da život više nije jednostavan već sve složeniji i komplikovaniji. Naravno da život nije jednostavan ako ne postoji egzistencijalna sigurnost, ako je potrebno raditi više povremenih i privremenih poslova da bi se preživelo, a naročito ako uz to treba brinuti i o porodici.

Život je tim teži i stresniji ako umesto saradnje vladaju odnosi nadmetanja, a umesto zajednice postoji još samo usamljeni pojedinac.

Slovo A je početno slovo engleske reči Ambiguity što znači višeznačnost. To znači da više nije najjasnije šta je ispravno, pravedno i istinito.

Kada se stvari posmatraju kroz prizmu različitih interesa onda je jednima ispravno jedno, a drugima drugo svakome ono što njemu odgovara.

Ne brine se i ne vodi računa o opštem dobru. Opšte dobro je postalo nepotreban trošak koji treba skresati.

Imali smo priliku da vidimo kako to izglada u zemljama u kojima se nije dovoljno ulagalo u javno zdravstvo.

VUCA svet kao nepromenljiva datos ili …

Taj zastrašujući svet se predstavlja kao trajno stanje, nepromenjiva datost koju ne možemo da menjamo kako bi bio više po meri ljudi, humaniji, pravedniji, lepši i harmoničniji. Umesto toga poruka je da treba da mu se prilagodimo ako želimo da opstanemo.

Međutim, paradoksalno pandemija kao nešto što bi trebalo da bude trijumf VUCA sveta je ujedno i nešto što ga urušava pokazujući nam da ne možemo bez zaštite države kao regulatornog tela, bez ulaganja u javno zdravstvo, bez nacionalne privrede, bez solidarnosti kako na nacionalnom tako i na međunarodnom nivou.

Potrebno nam je da negujemo solidarnost na svim nivoima i da učimo decu tome od malih nogu. Međutim, solidarnost je danas zamenjena empatijom što izgleda licemerno jer saosećanje nije dovoljno. Potrebno je pomoći onima kojima je pomoć potrebna.

Svaka kriza nas tera na preispitivanje vrednosti i ozbiljan zaokret u tom smislu. Kuda ide ovaj svet, kakvo smo mi to društvo ali i kakva smo mi to firma?

Može li profit da bude merilo svih stvari? Ili možda dolazi vreme kada će najveću prednost ostvarivati društva i kompanije u kojima humanizam nije umro i u kojima su ljudi još uvek tu jedni za druge.

 

 

HR Lab novosti na email

Saznajte prvi najnovije informacije o regrutaciji, selekciji, brendiranju poslodavaca i najave događaja koje organizujemo za vas.

Slične vesti

Employer BrandingEmployer branding je kao maraton

Veliki broj organizacija nema ideju kako treba da izgleda njihov uspeh u građenju brenda poslodavca. Nemoguće je da izaberu najefektivnija sredstva i taktike da postignu cilj ako nisu prethodno definisali i usaglasili ka čemu zapravo teže, kaže jedan od pionira u EB-u i jedan od najpoznatijih EB stručnjaka u Finskoj, Susanna Rantanen u drugom delu […]

Employer BrandingEmployer branding i marketing: Kako da rep ne maše psom?

Ime Susanna Rantanen je brend u oblasti modernog HR-a u Finskoj, a posebno u employer brandingu i talent marketingu u tech industriji. Njena oblast ekspertize je povezivanje poslovne strategije i kulture i iskustva zaposlenih u kompetitivnu poslovnu prednost, koja kroz komunikaciju različitim kanalima, a pre svega, preko društvenih mreža, stiže do ciljne grupe. Veruje da autentičnost […]

Employer BrandingStorytelling: Bilo jednom u jednoj kompaniji!

Znate li kako se zove čistačica vaših poslovnih prostorija? Ne? Pre mnogo godina, tokom završnog ispita iz poslovne strategije, odgovor na ovo pitanje nije znao ni Valt Bettinger, danas direktor Charles Schwab-a i zbog toga je dobio manju ocenu. Betinger je ispričao ovu priču u intervjuu za Njujork Tajms, objasniviši kako je iskustvo uticalo na […]

Employer BrandingSiguran način da od start up firme stvorite prepoznatljivu kompaniju

Izgradnja vidljivosti i reputacije kompanije, njeno pozicioniranje na tržištu kroz odnos prema zaposlenima i njihovim potrebama nešto je što se u modernom poslovanju podrazumeva i naziva Employer branding. Ozbiljnost poslodavaca, kao i njegova moć da u svojoj oblasti rada privuče najkvalitetniji kadar upravo se ogleda u tome sa koliko pažnje i posvećenosti prilazi definisanju brenda […]