Pređi na glavni sadržaj

5 načina kako da odbijete kandidate, a da ih ne naljutite

4. mart 2021.
·3 minuta za čitanje

Svaki put kada dajete oglas za posao vi zapravo morate da odbijete mnogo ljudi. Uzimajući u obzir da je naše tržište malo i da su mnogi profili kandidata u deficitu brzo ćete doći u situaciju da ne možete lako da dođete do novih ljudi.

Zbog toga je vrlo važno da ostanete u dobrim odnosima sa kandidatima, koje ste prethodno odbili, kako bi se i ubuduće javljali na vaše oglase, a ako su uz to i korisnici vaših proizvoda i usluga, nastavili da to budu i nadalje. Složićete se da je odbijanje kandidata danas postala vrlo delikatna stvar i tu morate biti vrlo pažljivi.

A evo i konkretnih saveta šta da radite:

1. Javite kandidatima da je ishod negativan

Prema Infostudovim istraživanjima većina poslodavaca u Srbiji ne obaveštava kandidate o negativnom ishodu sa konkursa. Čak 77% anketiranih kandidata ne dobija nikakvu povratnu informaciju nakon što konkurišu. Zbog toga se 65% njih ne bi ponovo javilo na oglas za posao kod takvih poslodavaca.

Ako ne budete sledili takvu praksu to će vam dati ogromnu konkurentsku prednost u odnosu na većinu drugih poslodavaca.

Zbog toga čim se za nekog kandidata proces selekcije završi javite mu to što pre. Na taj način pokazujete da poštujete njegovo vreme i da ne želite da čekajući na vaš odgovor propusti šansu da konkuriše za posao u nekoj drugoj firmi.

Zahvaljujući platformama koje u mnogome automatizuju proces selekcije, kao što je HR Lab Asistent, moguće je da gotovo trenutno odgovorite kandidatima putem generalizovanih mejlova naročito u ranim fazama procesa selekcije.

Međutim, u slučaju kandidata koje ste pozvali da dođu na testiranje i koji su se odazvali pozivu, ali nisu ujedno stigli i do faze intervjua mnogo je bolje ako odgovite putem personalizovanih mejlova oslovljavajući kandidate njihovim imenom jer oni su se mnogo više angažovali u procesu selekcije u odnosu na kandidate koji su samo poslali svoj CV.

2. Finaliste obavestite lično

Kandidate koji su stigli do finala i više puta bili na razgovoru kod vas trebalo bi lično da nazovete telefonom i kažete im da ste se odlučili za drugog kandidata, zahvalite im se na ukazanom poverenju, izdvojenom vremenu i uloženom trudu. Njima biste trebali da odgovorite u roku od dan ili dva.

Ako nije realno da ćete uspeti da ispoštujete tako kratak rok kažite kandidatima na poslednjem razgovoru koliko vremena će vam trebati, tri, pet ili više dana da biste im saopštili konačnu odluku.

Možete da budete otvoreni prema kandidatu i kažete mu zbog čega je potrebno da se još malo strpi, recimo da iz nekog opravdanog razloga još uvek niste obavili razgovor s još jednim finalistom.

3. Obrazložite im svoju odluku

Odbijanje može da bude vrlo korisno za kandidate ako im date povratnu informaciju o tome koja znanja i veštine im nedostaju.

Na primer, možete biti vrlo konkretni u smislu da kažete da ste se odlučili za drugog kandidata jer ima iskustvo rada u SAP-u ili poseduje određenu licencu i slično.

Gledajte da saopštite kandidatu svoju odluku na način da se o njoj ne može polemisati jer je to vaša procena i vaš izbor i vi ćete trpeti posledice ako ste doneli lošu odluku.

4. Ponudite kandidatima da ostanete u kontaktu

Pozovite kandidate da se povežete s njima preko Linkedina. Pitajte ih za dozvolu da ih ponovo kontaktirate ukoliko se otvori odgovarajuća pozicija ili im ponudite da se prijave na vašu mejling listu da biste mogli da ih obaveštavate o budućim upražnjenim pozicijama ili događajima koje organizujete, a na koje i njih pozivate.

Na taj način ćete imati kandidate koji su vam „pri ruci“ što vam može uštedeti i vreme i novac jer nećete morati da pokrećete ceo proces selekcije ispočetka.

5. Zamolite kandidate da ocene proces selekcije

I na kraju, zamolite kandidate da ocene put do posla. To je možda i najvažnije što možete da uradite jer vam daje uvid u to kako da poboljšate proces selekcije i način na koji saopštavate kandidatima da nisu dobili posao. Datim gestom pokazujete da cenite njihovo mišljenje i da želite da unapredite iskustvo koje imaju tokom tog procesa.

Kandidatima možete da uputite upitnik koji ste sami sastavili ili im možete poslati link do našeg upitnika oceni put do posla što vam daje mogućnost da osvojite bedž koji će vas posebno istaći kao poslodavca koji obaveštava kandidate o ishodu konkursa.

 

HR Lab novosti na email

Saznajte prvi najnovije informacije o regrutaciji, selekciji, brendiranju poslodavaca i najave događaja koje organizujemo za vas.

Slične vesti

Regrutacija i selekcijaTri osobine koje pokazuju da li je kandidat samomotivisan

Samomotivacija je vrlo važna osobina za uspešnost na većini pozicija, a naročito za produktivnost na radnim mestima koja nisu struktuirana i zahtevaju da nosilac posla sam pokrene i postavi stvari. Naravno ima i onih pozicija koje ne zahtevaju od kandidata da budu samomotivisani kao što su pozicije na kojima je važno slepo slediti propisana pravila […]

Regrutacija i selekcijaTestirati ili ne kandidate u procesu zapošljavanja

Testiranje kandidata u toku selekcije skraćuje proces zapošljavanja i pomaže da se izaberu najbolji kandidati. Međutim, nisu svi kandidati voljni da se testiraju pa zbog toga ne konkurišu ili izlaze iz procesa selekcije već na samom početku. Najčešće se radi o tome da ili ne veruju u efikasnost testova ili im to dodatno otežava i […]

Regrutacija i selekcijaKako ChatGPT može da pomogne HR-u?

Više je nego jasno da veštačka inteligencija postaje deo naše svakodnevnice. Ali to što je prisutna, ne znači i da će nam nužno biti korisna, pogotovo ako ne znamo kako da je upotrebimo. Kada je ChatGPT u pitanju mnogi se ne upuste u korišćenje jer smatraju da im je potrebno opsežno istraživanje, testiranje i kompleksna […]

Regrutacija i selekcijaZapošljavanje zbog veština, a ne prethodnog iskustva

Dobrodošli u sezonu masovnih otpuštanja! Talas, eru, trend, kako god to želite da nazovete. Masovnost otpuštanja je trenutno tolika, da postoje organizacije koje se bave samo time, pa tako, kod najveće od njih, možemo da pročitamo, da su samo kompanije koje se bave tehnologijom u 2022. otpustile 164 hiljada ljudi (više od 1.000 kompanija je […]