Pređi na glavni sadržaj

5 načina kako da odbijete kandidate, a da ih ne naljutite

HR konsultant
4. mart 2021.
·3 minuta za čitanje

Svaki put kada dajete oglas za posao vi zapravo morate da odbijete mnogo ljudi. Uzimajući u obzir da je naše tržište malo i da su mnogi profili kandidata u deficitu brzo ćete doći u situaciju da ne možete lako da dođete do novih ljudi.

Zbog toga je vrlo važno da ostanete u dobrim odnosima sa kandidatima, koje ste prethodno odbili, kako bi se i ubuduće javljali na vaše oglase, a ako su uz to i korisnici vaših proizvoda i usluga, nastavili da to budu i nadalje. Složićete se da je odbijanje kandidata danas postala vrlo delikatna stvar i tu morate biti vrlo pažljivi.

A evo i konkretnih saveta šta da radite:

1. Javite kandidatima da je ishod negativan

Prema Infostudovim istraživanjima većina poslodavaca u Srbiji ne obaveštava kandidate o negativnom ishodu sa konkursa. Čak 77% anketiranih kandidata ne dobija nikakvu povratnu informaciju nakon što konkurišu. Zbog toga se 65% njih ne bi ponovo javilo na oglas za posao kod takvih poslodavaca.

Ako ne budete sledili takvu praksu to će vam dati ogromnu konkurentsku prednost u odnosu na većinu drugih poslodavaca.

Zbog toga čim se za nekog kandidata proces selekcije završi javite mu to što pre. Na taj način pokazujete da poštujete njegovo vreme i da ne želite da čekajući na vaš odgovor propusti šansu da konkuriše za posao u nekoj drugoj firmi.

Zahvaljujući platformama koje u mnogome automatizuju proces selekcije, kao što je HR Lab Asistent, moguće je da gotovo trenutno odgovorite kandidatima putem generalizovanih mejlova naročito u ranim fazama procesa selekcije.

Međutim, u slučaju kandidata koje ste pozvali da dođu na testiranje i koji su se odazvali pozivu, ali nisu ujedno stigli i do faze intervjua mnogo je bolje ako odgovite putem personalizovanih mejlova oslovljavajući kandidate njihovim imenom jer oni su se mnogo više angažovali u procesu selekcije u odnosu na kandidate koji su samo poslali svoj CV.

2. Finaliste obavestite lično

Kandidate koji su stigli do finala i više puta bili na razgovoru kod vas trebalo bi lično da nazovete telefonom i kažete im da ste se odlučili za drugog kandidata, zahvalite im se na ukazanom poverenju, izdvojenom vremenu i uloženom trudu. Njima biste trebali da odgovorite u roku od dan ili dva.

Ako nije realno da ćete uspeti da ispoštujete tako kratak rok kažite kandidatima na poslednjem razgovoru koliko vremena će vam trebati, tri, pet ili više dana da biste im saopštili konačnu odluku.

Možete da budete otvoreni prema kandidatu i kažete mu zbog čega je potrebno da se još malo strpi, recimo da iz nekog opravdanog razloga još uvek niste obavili razgovor s još jednim finalistom.

3. Obrazložite im svoju odluku

Odbijanje može da bude vrlo korisno za kandidate ako im date povratnu informaciju o tome koja znanja i veštine im nedostaju.

Na primer, možete biti vrlo konkretni u smislu da kažete da ste se odlučili za drugog kandidata jer ima iskustvo rada u SAP-u ili poseduje određenu licencu i slično.

Gledajte da saopštite kandidatu svoju odluku na način da se o njoj ne može polemisati jer je to vaša procena i vaš izbor i vi ćete trpeti posledice ako ste doneli lošu odluku.

4. Ponudite kandidatima da ostanete u kontaktu

Pozovite kandidate da se povežete s njima preko Linkedina. Pitajte ih za dozvolu da ih ponovo kontaktirate ukoliko se otvori odgovarajuća pozicija ili im ponudite da se prijave na vašu mejling listu da biste mogli da ih obaveštavate o budućim upražnjenim pozicijama ili događajima koje organizujete, a na koje i njih pozivate.

Na taj način ćete imati kandidate koji su vam „pri ruci“ što vam može uštedeti i vreme i novac jer nećete morati da pokrećete ceo proces selekcije ispočetka.

5. Zamolite kandidate da ocene proces selekcije

I na kraju, zamolite kandidate da ocene put do posla. To je možda i najvažnije što možete da uradite jer vam daje uvid u to kako da poboljšate proces selekcije i način na koji saopštavate kandidatima da nisu dobili posao. Datim gestom pokazujete da cenite njihovo mišljenje i da želite da unapredite iskustvo koje imaju tokom tog procesa.

Kandidatima možete da uputite upitnik koji ste sami sastavili ili im možete poslati link do našeg upitnika oceni put do posla što vam daje mogućnost da osvojite bedž koji će vas posebno istaći kao poslodavca koji obaveštava kandidate o ishodu konkursa.

 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Kako da osvežite svoj oglas za posaoRegrutacija i selekcijaKako da osvežite svoj oglas za posao

Zlatno pravilo glasi – ukoliko vam je dosadno da pišete svoj oglas – kandidatu će biti dosadno da ga čita. Na sajtu Poslovi Infostud se dnevno objavi oko 200 oglasa pa nije retkost da kandidatima u moru sličnih, baš vaš oglas promakne. I pored toga dobijate i prijave kandidata koji ne ispunjavaju uslove, što dodatno […]

Infostud kao kanal za C-level regrutaciju: Studija slučaja iz Inspira grupeRegrutacija i selekcijaInfostud kao kanal za C-level regrutaciju: Studija slučaja iz Inspira grupe

Zapošljavanje na najvišim menadžerskim pozicijama uvek nosi posebne izazove – od uskog tržišta kandidata, preko specifičnih kompetencija, do pitanja kulturnog uklapanja.  U Inspira grupi smo u poslednjih godinu dana imali potrebu za zapošljavanjem dvoje kolega na C level pozicijama za naša dva biznisa – Infostud i Prodaja delova.  Iz tih razloga smo želeli da na […]

„Bumerang zaposleni“ – Bivši zaposleni koji se vraćaju u kompanijuRegrutacija i selekcija„Bumerang zaposleni“ – Bivši zaposleni koji se vraćaju u kompaniju

Harvard business School je došao do podatka da je zapošljavanje bivših zaposlenih dostiglo i 20% od ukupnog zapošljavanja. Kompanija Deloitte je pokrenula svoj Alumni projekat koji upravo neguje kulturu zapošljavanja i negovanja bivših zaposlenih. Bivši zaposleni ili „bumerang zaposleni“ su značajna baza za regrutaciju.  Prilično je izvesno da je za svaku kompaniju u nekom trenutku […]

Onboarding: Počinje pre prvog dana, a završava se kada zaposleni kaže – Ovo je moje mestoRegrutacija i selekcijaOnboarding: Počinje pre prvog dana, a završava se kada zaposleni kaže – Ovo je moje mesto

Prvi dan na novom poslu se pamti. A kako, zavisi od „dobrodošlice“. Ako je samo formalna, šolja, rokovnik, „evo ti mejl i šifra“, onda je često jedna od onih mučnih uspomena, o neprijatnosti i nepripadanju. Da ovaj prvi susret sa firmom i kolegama može da prođe i mnogo drugačije, da dobrodošlica može da bude iskrena […]