Pređi na glavni sadržaj

Kako HR odlučuje koje su beneficije najvažnije?

Senior People Development Program Manager
1. decembar 2022.
·4 minuta za čitanje

Hajde da kažemo da vi zaista želite, kao firma, da omogućite vašim zaposlenima apsolutno idealne uslove za rad. Sve što im padne na pamet, sve što vama padne na pamet, odrešene ruke, neograničeni resursi… Danas ovim blogom vlada magija i sve je moguće. Možete apsolutno sve! Hajde neka danas bude tako. Ali, a ovo je jedno veliko ali, čak i da jeste tako, da li biste zaista znali šta treba da date vašim zaposlenima da bi oni bili zadovoljni? Vrlo verovatno da ne. Ali to nije vaša krivica, jer to verovatno ne znaju ni vaši zaposleni.

Zašto su beneficije toliko važne?

Za početak, zašto se uopšte toliko bavimo beneficijama? Zar nije plata mnogo važnija? Pa, zapravo, ne. Još 2017, Andrew Chambelrein, Glassdoor ekonomista, pisao je o tome da plata nije bi približno toliko važna koliko kultura, atmosfera na poslu ili mogućnost razvoja. Zbog toga beneficije koje se nude uz platu ne treba da budu dodatak na nju, već način da se ilustruje šta je kompaniji bitno, u šta ulaže i šta je ono što zaposleni može da očekuje radom u istoj. Beneficije su jedan od najefikasnijih načina da predstavite osnovne vrednosti kompanije i date mogućnost i potencijalnom i trenutnom zaposlenom ne samo da bude zadovoljan onim što dobija, već i uzbuđen zbog onoga što ga čeka.

Koje vrste beneficija postoje?

Pošto su beneficije tako širok pojam, napravili smo kraći pregled onih najčešće dostupnih na tržištu, kao i kategorija u koje bi one pripale. Iz koje kategorije najviše imate benefita pokazuje ne samo gde ste kao kompanija, već i šta vas pokreće, u kom pravcu želite da se razvijate, i šta je to što zaposleni mogu da očekuju od vas. U ovoj podeli ne uključujemo one beneficije koje naš zakon podrazumeva, jer je to nešto što nije slobodno za tumačenje, već svuda prisutno i primenljivo.

Monetarne beneficije

U ove beneficije spada sve što dovodi do veće krajnje zarade vašeg zaposlenog – bonusi, nagrade, 13. plata, akcije firme, učešće u profitu i slično. Uobičajene su u prodajnim sektorima, ali i u startapovima u porastu gde služe za izgradnju lojalnosti, osećaj zajedništva i pripadnosti, i omogućavaju firmi mnogo zdraviji cash flow. Iako nisu zanemarljiv faktor svi podaci pokazuju da zaista nisu odlučujuć faktor, pogotovo kada su u pitanju visoke pozicije gde je sama osnovna zarada podrazumevano visoka. Takođe, generacija Z, pa i milenijalci, dosledno daju prioritet drugim aspektima posla. U slučaju da je zarada dovoljno visoka da omogućava zadovoljenje osnovih potreba, ostali faktori će značajnije doprineti zadovoljstvu na poslu.

Zdravstvene beneficije

Iako to nije propisano zakonom, privatno zdravstveno osiguranje za zaposlene polako postaje standardni deo paketa u celokupnoj IT industriji, pa i dosta šire. Ovo je dobar primer da ilustrujemo da su beneficije često, ako ne i uvek, direktan rezultat tržišta i lokalne realnosti. Zbog toga je ovo dosta ‘snažniji’ benefit od recimo časova joge, meditacije, plaćene teretane, FitPassa i slično, iako pripadaju sličnim kategorijama. Mogućnost da zaposleni bude lečen skoro u potpunosti privatno, o trošku firme, predstavlja benefit ne samo za njegovo zdravlje, već i za njegove finansije, vreme, a neretko i živce. Zbog svega toga se vrlo visoko kotira.

Beneficije za način rada

Beneficije iz ove kategorije predstavljaju svakodnevnicu milenijalcima, ali su nešto o čemu su generacije njihovih roditelja mogle samo da sanjaju. Odnose se na uvođenje hibridnog i remote načina rada, pogotovo onog koji ne mora biti od kuće, već može biti odakle god. Odnose se takođe i na omogućavanje fleksibilnog radnog vremena, neograničene dane godišnjeg odmora, kancelarije koje osim uobičajenih prostranih kancelarija sa puno stolova i otvorenog prostora biraju da drugačije rasporede svoje zaposlene i slično. Retko koji posao danas mora biti rađen u određeno vreme i sa određenog mesta i zanemarivanje ovog benefita može izazvati dugoročno i trajno nezadovoljstvo zaposlenih. Moto novih generacije je da je važno da je posao urađen, a da je kako i gde zapravo malo ili nimalo važno.

Lične beneficije

U ovu grupu spadaju benefiti koji direktno utiču na kvalitet života zaposlenog i nude mu mogućnosti koje nisu nužno vezane za njegovu poziciju, industriju ili hirerahijski nivo. To mogu biti recimo dodatne pogodnosti pri selidbi, davanje slobodnih dana za volontiranje, poklanjanje karata za društvene događaje, ulaganje u članove porodice zaposlenih (prevashodno decu) i slično. Daje utisak da poslodavac ceni i poštuje zaposlenog kao individuu kao i to da razume vrednost njegovog privatnog života i želi da mu doprinese na pozitivan način.

Dugoročne karijerne beneficije

Napokon stižemo i do onih benefita koji se mogu smatrati i najvažnijim, pre svega jer njihov efekat treba da bude dugoročan i omogući da i poslodavac i zaposleni imaju višestruke, trajne i značajne koristi. U ovakve benefite spadaju oni koji se tiču ulaganja u rast i razvoj zaposlenih – kursevi, obuke, mentori, programi za mlade lidere, licence, sertifikati i slično. I ako svi pobrojani benefiti itekako utiču na zaposlene za većinu onih posvećenih karijeri i željni uspeha i napretka, ulaganje u baš ovakve pogodnosti napraviće najznačajniju razliku.

Kako izabrati najbolje beneficije za sve zaposlene?

Paleta benefita koja se omogućava svakom zaposlenom mora da zavisi od tri faktora. Prvi je šta je ono što zaposlen želi. Dobro je poznata izreka Henrija Forda koji je napravio revoluciju u auto industriji i odavno rekao – Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi brže konje. Možda vaši zaposleni na svakoj anketi vama traže brže konje. Ali je na vama da im ponudite automobile.

Pored toga, važan je drugi faktor, a to je šta vi želite da postignete kao kompanija. Da li vam je cilj da postavljate standarde u industriji? Da li želite da imate najveće moguće zadovoljstvo zaposlenih? Da li ste u takvoj fazi razvoja da morate sve da uložite u odnos sa klijentima? Kada znate odgovor na pitanje šta je vaš cilj, znaćete i koji benefiti će vas najbrže dovesti do toga.

I za kraj, ostaje vam konačno pitanje – kojim resursima raspolažete. Tekst privodimo kraju i magije u ovom blogu više nema. Potrebno je da stavite na papir, ili project management alat, vaše ljudstvo, novac, vreme i energiju i zaključite šta je ono što će dovesti do najvećeg mogućeg učinka uz najmanje resursa.

Opšte je mišljenje da ljudi uvek žele više novca, ali statistika pokazuje drugačije. Važno je da ih platite dovoljno. Ne morate da ih platite previše. Razliku pravi, više manje, sve ostalo.

 

 

newsletter-small
newsletter-medium
newsletter-large

HRLab Njuzleter - vesti o zapošljavanju i tržištu rada, edukativni i zabavni tekstovi, kao i najave događaja za HR i preduzetnike.

Hvala na prijavi! Uskoro će Vam stići mejl za potvrdu pretplate.

Slične vesti

Kako HR može da pomogne zaposlenima da balansiraju posao i roditeljstvoNovostiKako HR može da pomogne zaposlenima da balansiraju posao i roditeljstvo

Koliko puta ste primetili da zaposleni roditelji na posao dolaze sa brigama koje ne mogu da ignorišu? Dete kreće u vrtić i teško se prilagođava; u kući traje borba oko vremena provedenog na telefonu; školarac ima otpor prema učenju. Sve su ovo svakodnevni problemi zaposlenih roditelja koji se danas često nalaze u ozbiljnim dilemama. Novo […]

Brze ideje koje menjaju HR: Disrupt HR Belgrade stiže ponovoNovostiBrze ideje koje menjaju HR: Disrupt HR Belgrade stiže ponovo

Peti put zaredom, Beograd postaje centar HR promena zahvaljujući događaju Disrupt HR Belgrade, koji će se održati 24. septembra u Domu omladine. Očekuje se više od 300 HR profesionalaca, menadžera i lidera iz različitih industrija – svih onih koji žele da čuju i podele razbuđujuće ideje koje šire vidike u radu sa ljudima. Ono što […]

TOP 5 soft skills kurseva koje zaposleni najviše slušaju ovog letaNovostiTOP 5 soft skills kurseva koje zaposleni najviše slušaju ovog leta

Leto u firmama obično donosi opušteniji ritam, manje sastanaka, više prostora za sređivanje misli i ideja. Upravo zbog toga sve više zaposlenih koristi ovaj period da uloži u svoj razvoj, a posebno u one veštine koje postaju ključne u savremenom radnom okruženju. Još je lakše kada su kursevi dostupni svuda, bilo da je neko na […]

Počinje istraživanje Talent X 2025: Kandidati biraju najpoželjnije IT kompanije za radNovostiPočinje istraživanje Talent X 2025: Kandidati biraju najpoželjnije IT kompanije za rad

Ko su najpoželjniji IT poslodavci u Srbiji za 2025. godinu? Odgovor na ovo pitanje daće nam Talent X, najveće domaće istraživanje percepcije poslodavaca koje sprovode Infostudovi sajtovi. Ovo istraživanje pruža jedinstven uvid u to kako kandidati doživljavaju kompanije na tržištu rada, koje vrednosti ih privlače, šta smatraju najvažnijim u odnosu prema poslodavcu i koji su […]